راه میانه برای حمل‌ونقل به‌صرفه در شهر

تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی برای ارائه خدمات به‌صرفه و بهینه به شهروندان همواره دغدغه مدیران شهری بوده، یکی از جدیدترین راهکارهای اجرایی در این حوزه استفاده از ون به جای تاکسی یا اتوبوس در معابر کم‌عرض است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از رسالت‌های مدیریت شهری شهرها ارائه خدمات مطلوب حمل‌ونقل همگانی برای تمام طیف‌های جامعه و پوشش‌دهی کامل در سطح محلات است که به دلایل مختلف از جمله تقاضای کم مسافر یا عرض کم بعضی معابر، امکان سرویس‌دهی با اتوبوس‌های شهری و میدل‌باس در آن‌ها مقدور نبود.

علاوه بر این مسئله، کمبود تعداد اتوبوس در بعضی محلات مختلف شهر اصفهان موجب نارضایتی شهروندان شده بود و یکی از دلایل افزایش سرفاصله اتوبوس‌ها و معطلی مسافران به‌شمار می‌رفت.

در این راستا شهرداری اصفهان با خرید ۵۰ دستگاه ون نسبت به ایجاد و راه‌اندازی خطوط حمل‌ونقل همگانی و شبه‌همگانی از مراکز جمعیتی محلات به شریان‌های اصلی عبور و مرور و مراکز تجمیعی حمل‌ونقل همگانی اقدام کرده است تا گام مؤثری در راستای تکمیل زنجیره سفر و رضایتمندی شهروندان بردارد.

بهره‌برداری آزمایشی از این خطوط از سال گذشته آغاز شد و مهر سال جاری تعدادی از این ون‌ها و خطوط برای خدمت‌رسانی به شهروندان اصفهانی ایجاد شد و در راستای تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی با قیمت مشابه اتوبوس، افزایش پیدا کرد.

راه میانه برای حمل‌ونقل به‌صرفه در شهر

لزوم ورود شرکت‌های خصوصی در خدمت‌رسانی خطوط ون

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در شهرهای بزرگی که جمعیت آن‌ها بیش از یک میلیون نفر است، باید گونه‌های مختلفی از حمل‌ونقل عمومی وجود داشته باشد تا سلایق مختلف را پوشش دهد و بتواند خدمات‌رسانی مناسب‌تری را برای شهروندان ایجاد کند.

وی می‌افزاید: گستردگی شهر و عرض معابر در محلات مختلف به شکلی است که نمی‌توانیم تمام معابر را با یک گونه از حمل‌ونقل عمومی پوشش دهیم.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اهمیت ایجاد خطوط آنتنی و اتصال آن به خطوط اصلی در حمل‌ونقل عمومی ادامه می‌دهد: به‌طور معمول در خطوط آنتنی از گونه‌ای استفاده می‌شود که بتواند خدمت‌رسانی انجام دهد، اما در عین حال در هزینه و سرعت، وضعیت مناسب‌تری داشته باشد.

یارانه ون‌ها به‌صورت ویژه در نظر گرفته شده است

قربانی با بیان اینکه خطوط ون در اصفهان بر اساس خطوط آنتنی راه‌اندازی شده است، تصریح می‌کند: در مسیرهایی که عرض معابر کم و میزان تردد زیاد است، با استفاده از خطوط ون خدمات حمل‌ونقلی را ارائه می‌‎دهیم، به‌ویژه برای نقاطی همچون شهرک‌ها که نیاز به دسترسی به نقاط اصلی شهر برای دریافت خدمات دارند، این سیستم می‌تواند مناسب باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در این راستا خدماتی ارائه داده است، همچنین برای آینده در ردیف‌های بودجه‌ای پیش‌بینی‌هایی انجام شده است تا بتواند پوشش خوبی داشته باشد، ادامه می‌دهد: بخش خصوصی نیز می‌تواند به‌راحتی با حمایت مدیریت شهری به‌ویژه مجموعه معاونت حمل‌ونقل شهرداری و شرکت واحد اتوبوسرانی به این حوزه ورود پیدا کند؛ این اقدام می‌تواند تا حدودی مشکلات حمل‌ونقل عمومی را برای شهروندان کاهش دهد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای حمل‌ونقل عمومی یارانه پرداخت می‌شود، خاطرنشان می‌کند: یارانه ون‌ها به‌صورت ویژه در نظر گرفته شده است، در عین حال اگر بخش خصوصی به‌شکل گسترده به این حوزه ورود پیدا کند، می‌توانیم در قالب شرکت‌ها ساماندهی بهتر و مناسب‌تری انجام دهیم.

راه میانه برای حمل‌ونقل به‌صرفه در شهر

پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان یارانه برای ون‌ها

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه تا کنون چهار خط جدید در بعضی مسیرها برای سرویس‌دهی ون‌ها راه‌اندازی شده است، اظهار می‌کند: محله دهنو در گذشته یک خط اتوبوس داشت، اما به دلیل کاهش مسافر، ورود اتوبوسی که می‌تواند روزانه ۶۰۰ مسافر جابه‌جا کند، به این محله که روزانه ۲۰۰ مسافر دارد، مقرون به‌صرفه نبود؛ این موضوع موجب شد تا اولین خط ون در محله دهنو راه‌اندازی شود.

وی می‌افزاید: این ون‌ها از محله دهنو به سمت عاشق‌آباد، مسیر ۱۵ کیلومتری را با سرفاصله نیم‌ساعت طی می‌کند و مسافران برای ادامه مسیر می‌توانند از سایر خطوط اتوبوس یا مترو استفاده کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اینکه با راه‌اندازی خطوط ون، امکان حمل‌ونقل ترکیبی نیز رقم خورد، می‌گوید: با این اقدام، مسافر از محله خود از طریق حمل‌ونقلی ارزان به شبکه اصلی حمل‌ونقل شهر که شامل خطوط مترو و اتوبوس پرمسافر همچون خط ۳۴ است، ملحق می‌شود.

حق‌شناس با اشاره به راه‌اندازی خط ون محله رسالت می‌افزاید: ساکنان این محل مدت زیادی بود که درخواست خط اتوبوس داشتند، اما به دلیل کم بودن عرض معبر امکان تردد اتوبوس وجود نداشت، طول مسیر رفت و برگشت محله رسالت به پایانه قدس ۱۰ کیلومتر است که با سرفاصله نیم‌ساعت و در ساعت اوج صبح با سرفاصله ۱۵ دقیقه خدمات ارائه می‌شود، همچنین ون‌ها در خطوط دیگری همچون محله سواردز-کردآباد-پایانه جی، محله حصه‌-اندوان-گیان-پایانه پزوه و خطوط ۶۱ و ۲۹۱ مسافران را جابه‌جا می‌کنند.

روزانه به‌طور میانگین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ شهروند اصفهانی سفرهای درون‌شهری خود را با ون‌ها انجام می‌دهند

وی با بیان اینکه تعداد مسافران محله دهنو روزانه حدود ۲۵۰ نفر و محله رسالت حدود ۳۵۰ نفر است، ادامه می‌دهد: این طرح با استقبال خوبی مواجه شده است و به‌طور مداوم درخواست برای افزایش تعداد این ون‌ها ارسال می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح می‌کند: در راستای افزایش مطلوبیت این گونه از حمل‌ونقل و کاهش هزینه تمام‌شده برای مسافران، ماهانه مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان یارانه توسط شهرداری اصفهان پرداخت می‌شود، از این‌رو کرایه ون‌ها معادل اتوبوس‌ها و مبلغ آن دو هزار تومان است و مسافران می‌توانند همچون اتوبوس‌ها از طریق اصفهان‌کارت کرایه خود را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه ۱۲ ون در خطوط ذکر شده فعال است و روزانه به‌طور میانگین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مسافر با استفاده از این ون‌ها سفرهای درون‌شهری خود را انجام می‌دهند، تصریح می‌کند: قصد داریم در سایر محلاتی که درخواست و امکان وجود دارد نیز این خطوط اضافه شود و در حال حاضر بررسی و اولویت‌بندی خطوط در حال انجام است.

راه میانه برای حمل‌ونقل به‌صرفه در شهر

خطوط ون تقویت می‌شود

داوود بحیرایی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: این شرکت در راستای توسعه شبکه خطوط و بهره‌مندی ساکنان محلاتی که امکان تردد اتوبوس در آن‌ها وجود نداشت و پیرو مصوبات کمیته مهندسی خطوط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به‌منظور سرویس‌دهی به شهروندان، به‌کارگیری خطوط ون را از ابتدای سال گذشته و به‌صورت آزمایشی در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۲۰ دستگاه در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی است، می‌افزاید: از این تعداد ۱۱ دستگاه در خطوط و محلات مختلفی از جمله، محلات دهنو، کوی رسالت در خیابان امام خمینی، محلات کردآباد و سواردز در خیابان جی، کوی امام جعفر صادق (ع) و کوی سپاهان واقع در خیابان هزار جریب و خط ۲۹۱ از مبدا خیابان بزرگمهر به چهارراه عسگریه مشغول به فعالیت هستند، همچنین خط محله گیان و اندوان در خیابان مقداد دوم به‌تازگی راه‌اندازی شده و از مبدا پایانه خوراسگان به حصه که در حال حاضر با یک ون در حال سرویس‌دهی است.

با توجه به بازخورد مثبت و استقبال شهروندان، بعضی خطوط ون تقویت می‌شود، همچنین ون‌های دیگر به این خطوط اضافه می‌شود

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: با توجه به بازخورد مثبت از اجرای طرح و استقبال شهروندان، مقرر شد تا سرویس‌دهی با ون در سایر محلات نیز برقرار شود، به همین منظور در کمیته مهندسی خطوط سه محله دیگر در دست بررسی است که به‌زودی با شش دستگاه ون تحت پوشش سرویس اتوبوسرانی قرار خواهد گرفت.

بحیرایی با بیان اینکه تقویت خطوطی که با ناوگان ون در حال سرویس‌دهی است در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: با توجه به بازخورد مثبت و استقبال شهروندان بعضی خطوط ون تقویت می‌شود، همچنین ون‌های دیگر به این خطوط اضافه می‌شود تا امکان تردد آسان شهروندان فراهم شود.

به گزارش ایمنا، برای رفع بسیاری از مشکلات شهروندان ساکن در کلان‌شهرها از جمله آلودگی هوا که این روزها مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نیاز به تقویت شبکه حمل‌ونقل عمومی بیش از پیش احساس می‌شود؛ بر اساس رویکرد جدید مدیریت شهری در توسعه حمل‌ونقل عمومی و با هماهنگی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و همکاری سازمان تاکسیرانی، با اضافه شدن ون‌ها به این شبکه تا حدودی مشکل بعضی محلات رفع شده است، اما هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد که همت مدیران حمل‌ونقل استان را می‌طلبد.

کد خبر 712393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.