توسعه زراعت چوب با استفاده از پساب فاضلاب شهری در استان اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: پروژه ارزیابی و امکان‌ سنجی توسعه زراعت چوب با استفاده از پساب فاضلاب شهری در اراضی پایین‌ دست تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان اردبیل اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، کمال شهبازی شامگاه _چهارشنبه بیست و دوم آذر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حفاظت از منابع آب و استفاده مطلوب از این منابع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از این رو بازیافت آب‌های نامتعارف، بازچرخانی و استفاده دوباره از آن‌ها در آبیاری با رعایت مسائل زیست‌محیطی می‌تواند از جمله راهکارهای موجود برای کاهش فشار بر منابع آب شیرین باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه در سال‌های اخیر تمهیداتی برای منع استفاده از آب‌های نامتعارف برای آبیاری محصولات در اراضی کشاورزی اتخاذ شده است، اما متأسفانه همچنان بخش وسیعی از اراضی کشاورزی مناطق پایین‌دست تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری متأثر از آب‌های نامتعارف است.

شهبازی گفت: در چنین شرایطی یکی از راهکارهای موجود، تغییر الگوی کشت از محصولات کشاورزی مورد مصرف مستقیم انسان به توسعه زراعت چوب و صنوبر کاری در این اراضی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: پروژه ارزیابی سازگاری گونه‌های درختی و درختچه‌ای غیر مثمر با استفاده از پساب فاضلاب شهری توسط همکاران بخش تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مرکز در اراضی پایین‌دست تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان اردبیل با هدف معرفی گونه یا گونه‌های سازگار با عملکرد بالای چوب و نیز قابلیت گیاه پالایی و جذب عناصر سنگین از خاک اجرا می‌شود.

وی گفت: نتایج این پروژه می‌تواند در تغییر الگوی کشت مناطق پایین‌دست تصفیه‌خانه‌ها برای افزایش بهره‌وری آب و خاک (استفاده از آب‌های نامتعارف و بازچرخانی) برای تأمین بخش قابل توجهی از نیاز لیگنو سلولزی کارخانجات صنایع چوبی استان مورد استفاده قرار گیرد.

شهبازی اظهار داشت: در صورت محقق شدن این امر، ضمن تولید چوب در سطوح وسیعی از اراضی با پتانسیل توسعه زراعت چوب و بهره‌گیری از کارکردهای زیست محیطی درختان، می‌توان برای مدیریت آب‌های نامتعارف و جلوگیری از مصرف آن‌ها در اراضی کشاورزی گام‌های بلندی برداشت.

کد خبر 711888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.