اختلاف در تامین منابع بازنشستگان علت رد کلیات بودجه ۱۴۰۳

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره علت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که اولین سال اجرای قانون افزایش حقوق بازنشستگان در صورت نهایی شدن است، منابعی را برای این موضوع اختصاص نداده بود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره علت تصویب نشدن کلیات بودجه در مجلس اظهار کرد: ما از بودجه‌ای که آمده بود پیام مثبتی دریافت نمی‌کردیم، زیرا آنچه که سال آینده از این بودجه حاصل می‌شد گرانی و شرایطی بود که بر مردم فشار بیشتری ایجاد می‌کرد، به همین دلیل رأی ندادیم و مخالفتمان را اعلام کردیم.

وی افزود: در برنامه هفتم مصوب شد افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری برابر ۴۰ درصد در سال اول و ۳۰ درصد در سال‌های دوم و سوم به قانون برنامه اضافه شود و دولت در همین رابطه در نامه‌ای به شورای نگهبان نوشته است که این مصوبه مغایر اصل ۷۵ است و انجام آن در توان دولت نیست.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین دلیل دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که اولین سال اجرای همان مصوبه در صورت نهایی شدن است، منابعی را برای این موضوع اختصاص نداده بود.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: یکی از دلایلی هم که من در کمیسیون تلفیق به عنوان مخالف صحبت کردم، همین نادیده گرفتن بازنشستگان بود. روز گذشته زمان رأی‌گیری برای کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، وقتی رئیس کمیسیون تلفیق مشاهده کرد که لایحه رأی نمی‌آورد، تماسی با دفتر رئیس‌جمهور داشت تا منابعی برای بازنشستگان در نظر گرفته شود که در نهایت با صحبت‌هایی که صورت گرفت روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه متعهد شد که ۵۰ هزار میلیارد تومان به موضوع بازنشستگان اختصاص دهند و سقف بودجه را بالا ببرند.

وی با بیان اینکه به دلیل همین موافقت، لایحه در کمیسیون تلفیق با فاصله دو نفر رأی آورد، گفت: دولت باید بتواند تورم را به نحوی که قدرت خرید افراد بازنشسته حفظ شود، کنترل کند، کسی نمی‌خواهد قدرت خرید خود را از دست بدهد و افراد به اینکه به‌طور اسمی چه رقمی را دریافت می‌کنند، کاری ندارند، بلکه به دنبال ماهیت و قدرت خریدی هستند که این عدد دارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت مجلس با دو دوازدهم شدن بودجه ۱۴۰۳، افزود: لایحه دو دوازدهم کار درستی برای کشور نیست؛ زیرا موجب بلاتکلیفی کشور می‌شود.

کد خبر 711479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.