صرف برقراری نماز در مساجد، به معنای فعال بودن آن‌ها نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقتی به تاریخ نگاهی می‌اندازیم شاهدیم که مکان حکومت جهانی اسلامی به رهبری بقیه‌الله اعظم (عج) مسجد کوفه است و در این فاصله نهضتی که بیشترین شباهت را به نهضت علوی و فاطمی دارد، ناگزیر از حضور در مسجد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی صبح امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم آذر_ در نخستین کنگره فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در تالار وحدت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت و بانوان ایران زمین، مادران شهدا و همسران شهدا و جانبازان اظهار کرد: این روزها یاد و خاطره شهدای فلسطین در میان ما بیش از گذشته رواج دارد که بعد از حماسه هفتم اکتبر صبوری را در عمل به جهانیان درس می‌دهند و درس آزادی زنان غزه فصل نویی در تاریخ جهاد بانوان است؛ به زنان و دختران غزه درود می‌فرستیم.

وی با بیان اینکه شعار مهم دولت در حوزه فرهنگ را نهضت بازگشت به مساجد اعلام کردیم، افزود: مساجد همه داشته‌های انقلاب اسلامی است و در این راستا نهضت امام (ره) یک نهضت مسجدمحور و هسته سخت مسجد بچه‌های مسجد و هیئت‌ها است و در این مسیر و تا امروز حیات نهضت و اعتلایی که رخ داده، به دلیل حضور اصحاب قرآن و مسجد در پیشانی رهبر عزیزمان بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دولت انقلابی همه محورهای خود را باید ارتقای فعالیت‌های اجتماعی بر محوریت مسجد قرار دهیم، خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها با الگویی که رهبر انقلاب و امام راحل تبیین کردند، فاصله فراوانی دارد و در این راستا اعداد و ارقام در مورد مساجد فعال به‌شدت نگران‌کننده است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه مساجد فعال، مساجدی نیستند که در آن سه وعده نماز جماعت برگزار شود و امروز بسیاری از مساجد ما همین کارکرد را هم ندارند، گفت: وقتی به تاریخ نگاهی می‌اندازیم شاهدیم که مکان حکومت جهانی اسلامی به رهبری بقیه‌الله اعظم (عج) مسجد کوفه است و در این فاصله نهضتی که بیشترین شباهت را به نهضت علوی و فاطمی دارد و به نهضت مهدوی ملحق خواهد شد، ناگزیر از حضور در مسجد است.

در مساجد عقب‌گرد داشتیم

وی با بیان اینکه حضور در مسجد و فعالیت‌در مساجد امر نمایشی و حاشیه‌ای نیست، بلکه امری اصلی است، تصریح کرد: داشته‌های ما در حوزه مساجد نسبت به ابتدای انقلاب عقب‌گرد داشته است؛ من چهار سال مکبر مسجد محله خودمان بودم و در این مسیر در مسجد قرآن یاد گرفتیم، تئاتر بازی کردیم و تمام فیلم‌های سینمایی همچون سفیر و محمدرسول‌الله (ص) را در مسجد دیدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه امروز بسیاری از نمایندگان مجلس از من مطالبه ساخت فرهنگ‌سرا می‌کنند، مگر در مناطق شما مسجد نیست؟، گفت: آنچه رهبر انقلاب مبنی بر بازسازی ساختارهای فرهنگ بیان کردند در همین راستا است؛ امروز بخش مهمی از کار مورد توجه قرار گرفته است و بانوان باید عمده فعالیت‌های اجتماعی خود را در مسجد انجام دهند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در الگوی سوم، زنان علاوه بر مادر و همسر، یک فعال اصیل اجتماعی هستند که امام (ره) این جایگاه را به بانوان دادند، اظهار داشت: رژیم پهلوی شخصیت بانوان را لگدمال کرد، اما عمده نهضت امام (ره) با بانوان بود؛ انقلاب ما یک انقلاب فاطمی القدوس و حسینی البقاست و با نام امام حسین (ع) تداوم پیدا کرده است و بار عظیمی از این نهضت بر دوش بانوان است.

وی با اشاره به حماسه‌آفرینی مادران در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جامعه قرآنی ما باید پیشتاز وحدت شود و اجازه ندهد دوقطبی‌سازی‌های موهوم، جامعه را تحت تأثیر قرار دهد؛ با استفاده از مکتب فرهنگی خود باید دایره را گسترش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کانون‌ها را راه‌اندازی نمی‌کنیم که در وضعیت فعلی برشی ایجاد کنیم، بلکه کانون‌های بانوان را ایجاد می‌کنیم تا به محل بروز روحیات ایثارگرایانه و دیگرخواهی تبدیل شود و مفاهیم مکتب خود را توسعه دهیم، گفت: رسالت امروز زنان و مردان انقلابی، مسجدی و قرآنی این است که جامعه ایرانی را زیر پرچم اسلام و ولایت، گردهم آوردند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه اشکالات خرد نباید بهانه‌ای برای جدال شود، افزود: با قدرت حداکثری باید وحدت را ایجاد کنیم زیرا پیروزی ما در اجتماع با وحدت ما است؛ در این مسیر کار بزرگی را که آغاز شده است با قوت ادامه دهید و همه باید در خدمت شما باشند.

وی گفت: زن در اندیشه دینی ما از آسیه، مریم، و کریم الراکعین حضرت خدیجه کبری (س) اول مسلمان به پیامبر که همه وجود و دارایی خود را وقف تعالی اسلام کرد تا حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب که نهضت حسین را به ما رساندند و حضرت معصومه (س) جایگاه ویژه‌ای دارند.

کد خبر 711387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.