سرشماری زمستانه پستانداران در کردستان آغاز شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سرشماری زمستانه پستانداران استان کردستان با انجام سرشماری در منطقه شاهو و کوسالان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان، اقبال حمیدی با بیان اینکه تنوع زیستی اساس حیات زمین را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: سرشماری حیات وحش اصلی‌ترین فعالیت محیط زیست جهت مدیریت حیات وحش است که طی سال‌های گذشته با کیفیت و کمیت متفاوتی اجرا شده است.

وی افزود: سرشماری پستانداران بیشتر با هدف برآورد حداقل جمعیت پستانداران شاخص (علفخواران) در مناطق تحت مدیریت و آزاد، به دست آوردن ترکیب جنسی و سنی هر یک از گونه‌ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها، بررسی وضعیت حفاظتی آنها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح زیستگاه‌ها، اطلاع از وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدیدکننده حیات وحش و شناسایی کمبودها و نارسایی‌های مناطق تحت مدیریت انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: سرشماری زمستانه پستانداران در استان با توجه به وضعیت آب و هوایی، توپوگرافی و فصل جفت‌گیری از پانزدهم آذر تا پایان بهمن ماه ادامه دارد و به روش خطی و با مشاهده مستقیم با استفاده از تجهیزات موردنیاز مانند دوربین چشمی، عکاسی، تلسکوپ، بی‌سیم و موبایل صورت می‌گیرد.

حمیدی اضافه کرد: در سرشماری با حضور ۱۰۰ نفر از کارشناسان متخصص به مدت ۷۰ روز در پنج منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع استان برای حیات وحش انجام می‌شود.

وی گفت: این سرشماری شامل آمارگیری گونه‌های شاخص پستاندار در مناطق تحت مدیریت و طبیعت زیبا و بکر کردستان توسط تیم‌های متخصص استان با بیتوته‌های شبانه‌روزی و استقرار در نقاط مختلف زیستگاه‌های تعیین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تصریح کرد: سرشماری پستانداران شاخص مناطق تحت مدیریت استان هر ساله در دو نوبت یکی در اواخر فصل بهار با هدف به دست آوردن میزان زاد و ولد و دیگری در فصل زمستان در جهت بررسی وضعیت جمعیتی حیات وحش شاخص استان و مقایسه با سال‌های گذشته و همچنین میزان موفقیت رشد بره‌های متولد شده انجام می‌گیرد.

حمیدی اضافه کرد: در سرشماری سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ جمعیت قوچ و میش سه درصد رشد داشته و جمعیت کل و بز با ۴۰ درصد رشد بیشترین افزایش جمعیت را داشته است.

وی با اشاره به تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز به عنوان عوامل اصلی تهدیدکننده حیات وحش استان، خاطرنشان کرد: هدف از انجام سرشماری، آگاهی از جابجایی وحوش و علل آن، به دست آوردن میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آنها، مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید کننده و نقاط قوت مناطق مستعد جهت ارتقا سطح حفاظتی، دستیابی به ترکیب جنسی و سنی گونه‌های جانوری، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها و کمبودها و نارسایی‌های موجود، آگاهی از آمار و نتایج حاصل از سرشماری در پژوهش و مطالعات گونه‌های حیات وحش و در نهایت برنامه‌ریزی برای مدیریت بهینه مناطق است.

استان کردستان با هشت منطقه تحت مدیریت به وسعت ۲۷۹ هزار و ۳۸۰ هکتار، در زمره منحصر بفردترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار دارد.

کد خبر 711269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.