رونمایی از چرم‌نوشته‌های دوره ساسانی از غار زل دلیجان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: چرم‌نوشته‌های دوره ساسانی کشف شده از غار زل شهرستان دلیجان هم‌زمان با افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش به نمایش گذاشته شد.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، مصطفی مرزبان اظهار کرد: هفته پژوهش و فناوری با افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یکشنبه، نوزدهم آذر کلید خورد و تا بیست‌وپنجم آذر در محل موزه ملی ایران ادامه خواهد داشت.

وی رونمایی از دستاوردهای باستان‌شناسی غار «هستیجان» در استان مرکزی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هفته پژوهش اعلام کرد و افزود: نیاز است به این غار توجه ویژه شود؛ چراکه تا چند ماه پیش هیچ شناختی از وجود این غار نداشتیم و حتی نشانی از آن روی نقشه باستان‌شناسی نبود.

مدیرکل میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از کارشناسان زبان‌های پهلوی متوجه چرم‌نوشته‌هایی شد که اطلاعات تاریخی منحصربه‌فردی داشت و بعد از این مهم این غار شناسایی شد و مورد کاوش قرار گرفت.

مرزبان اضافه کرد: این دست‌نوشته‌های چرم مربوط به دوره ساسانی، به خط پهلوی ساسانی، در فصل اول کاوش باستان‌شناسی غار زل دلیجان کشف شده است.

وی تاکید کرد: همایش علمی دستاوردهای به دست آمده در این فصل از باستان‌شناسی عصر سه‌شنبه، بیست‌ویکم آذر سال جاری با حضور سرپرست هیئت باستان‌شناسی و کارشناسان و ناظران باستان‌شناسی ارائه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم‌نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در این فصل کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه بیشتری قرار دارد.

مرزبان با اشاره به اینکه غار تاریخی زل در شهرستان دلیجان از جمله غارهای تاریخی استان است، افزود: فصل اول پژوهش این غار توسط محمدرضا نعمتی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی در دست کاوش است و فصل بعدی پژوهش‌ها در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 711097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.