امین شیخهادیان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروزه افزایش سرعت شهرنشینی و سهم سفرهای موتوری، مشکلات متعددی از جمله افزایش ترافیک معابر، آلودگی هوا و از بین رفتن منابع و محیطزیست را به همراه آورده است.
وی افزود: با توجه به برنامههای جامع و کلینگر، کاهش معضلات شهرنشینی، اهمیت پیدا کرده است و «توسعه پایدار» یکی از مفاهیم جامع و کاربردی بهمنظور کاهش دادن این خطرات است و ارزیابی حملونقل شهری بر اساس معیارهای توسعه پایدار، اهمیت ویژهای دارد.
کارشناس ارشد عمران خاطرنشان کرد: توجه و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر گونههای مختلف شهری و محاسبه سهم آنها، یکی از عوامل مهم در بررسی حملونقل پایدار است که باید مدنظر قرار گیرد.
شیخهادیان اضافه کرد: یکی از موارد مهم در این زمینه آن است که عوامل، در گذر زمان دستخوش تغییرات متعددی میشود که سبب ناکارآمد شدن مدلهای گونه ساخته شده در مقطع زمانی میشود، بنابراین ساخت و توسعه مدلهای پویا در کنار فراهم کردن مزایای دیگر از جمله سادگی، قابل فهم بودن و امکان ساخت مدلهای ساده از سیستمهای پیچیده میتواند در این زمینه بسیار کمککننده باشد.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر وضعیت حملونقل پایدار شهرهای جهان متفاوت است و روند تغییرات اثرات محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی حملونقل شهرها بهطور مستقیم تابعی از خصوصیات عرضه و تقاضای حملونقل آن همچون سهم گونههای حملونقل همگانی، شخصی و غیرموتوری شهرها است.
کارشناس ارشد عمران و برنامهریزی حملونقل تاکید کرد: مطالعه وضعیت حملونقل شهرهای جهان و کشف اصول حاکم و روابط موجود بین متغیرهای مؤثر بر حملونقل پایدار، روش مفیدی برای پی بردن به سیاستهای منتهی به حملونقل پایدار است، زیرا وضعیت فعلی شهرها محصول در نظر گرفتن سیاستهای حملونقل درگذشته آنها است.
شیخهادیان تصریح کرد: عوامل مؤثر بر سهم گونههای مختلف شهری و سیاستهای مناسب برای گسترش حملونقل پایدار در طول زمان باید ارزیابی شود که این موضوع، یکی از دغدغههای مسئولان شهری اصفهان بوده است.
نظر شما