میانگین فرسایش خاک عرصه‌های بیابانی کاشان با ۱۶ تن بیش از کشوری است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: میانگین فرسایش خاک در عرصه‌های بیابانی کاشان به ۱۶ تن در هکتار می‌رسد که این مقدار بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، محمدمهدی شریفی با بیان اینکه میانگین کشوری فرسایش خاک در کشور ۱۴ تن در هکتار گزارش شده است، اظهار کرد: این عدد در عرصه‌های بیابانی کاشان به ۱۶ تن در هکتار می‌رسد که این مقدار بیشتر از میانگین کشوری است.

وی با ابراز اخطار بر اینکه فرسایش بادی در این شهرستان از حالت عادی خارج و خشکسالی‌های متمادی باعث ایجاد چشمه‌های تولید گردوغبار شده است، افزود: مراتع خشک شده نیز در افزایش ریزگردها اثرگذار بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان تصریح کرد: پوشش گیاهی عامل تثبیت کننده خاک و ریزگردها است که در سطح ملی به این موضوع توجه ویژه‌ای در تخصیص اعتبارات شده است.

وی با بیان اینکه خاک به عنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی نقش بسزایی در تولید و حفظ محیط زیست ایفا می‌کند و از فراهم کردن زمینه زندگی بشر تا تولید انواع مواد غذایی گرفته و حفظ اکوسیستم از اهمیت برخوردار است، گفت: خاک همچون هوا و آب برای زندگی ضروری است و اهمیت آن کمتر از هوا و آب نیست.

شریفی افزود: خاک موجب تولید محصول، تأمین امنیت غذایی، چرخه عناصر غذایی، تنظیم هوا و تعادل بخشی به ترکیب گازهای جو زمین، توزیع جریان آب در طبیعت و حفاظت کمی و کیفی آن، حمایت و حفاظت از تنوع زیستی در طبیعت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فرسایش، تغییر کاربری اراضی، کمبود مواد آلی، کاهش حاصلخیزی، شوری، آلودگی و تنوع زیستی از جمله مشکلات خاک است.

کد خبر 710650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.