نگهداری غیرمجاز ۳ کَل و بز وحشی در یک دامداری در شهرستان گچساران

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد از نگهداری غیرمجاز سه کَل و بز وحشی در یک دامداری در شهرستان گچساران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد اسلام جاودان‌خرد امروز _شنبه هجدهم آذر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محیط‌زیست مبنی بر نگهداری سه رأس کل و بز وحشی در طویله یک دامدار در شهرستان گچساران، پس از اطمینان از صحت و سُقم گزارش، مأموران با هماهنگی مراجع قضائی و همکاری مراجع انتظامی و اخذ مجوز وارد دامداری شدند.

وی افزود: پس از بررسی طویله‌های این دامداری مشخص شد که متهم سه رأس کل و بز را در یکی از طویله‌های این دامداری نگهداری می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: هر سه رأس کل و بز وحشی از نظر جسمانی سالم هستند، اما به دلیل جدا کردن آن‌ها از طبیعت و زندگی در یک محیط بسته، نیازمند یک دوره طولانی تیمارداری زیر نظر دامپزشک است تا سلامت آن‌ها تأیید و با هدف بازگشت به طبیعت آماده شوند.

نگهداری غیرمجاز ۳ کَل و بز وحشی در یک دامداری در شهرستان گچساران

جاودان‌خرد با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست که متخلف چگونه و از چه راهی این حیات وحش را به دام انداخته است، تصریح کرد: هنوز معلوم نیست که متهم چگونه و از چه راهی توانسته است دو رأس کل و یک رأس بز را زنده گیری کند که پس از اقدامات قضائی معلوم خواهد شد، اما زنده‌گیری حیات وحش به دلیل عدم نیاز به اسلحه و فقط با داشتن مهارتی خاص، متخلفینی که سلاح در اختیار ندارند از این روش استفاده می‌کنند و همچنین با توجه به عدم صدای شلیک گلوله و ایجاد صدا و عدم آگاهی محیط‌بانان از حضور شکارچی در منطقه، این دسته از متخلفین به ندرت دستگیر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مطابق با ماده ۱۰ قانون شکار و صید، هرگونه خرید، فروش، عرضه، حمل و نگهداری حیات وحش زنده یا آسیب دیده یا اجزا بدن آن‌ها بدون هماهنگی با محیط‌زیست جرم بوده و مستوجب مجازات قانونی است، گفت: مطابق با این ماده قانونی حیات وحشی که بدون هماهنگی با محیط زیست به هر نحوی در منازل مسکونی نگهداری می‌شوند جرم بوده و مطابق با قانون با نگهدارنده آن برخورد قضائی صورت خواهند گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشکر از همراهی خوب مردم طبیعت دوست گچساران و مسئولان ارشد قضائی این شهرستان با محیط‌زیست، افزود: متهم به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی خواهد شد، ضمن آنکه از مردم طبیعت دوست تقاضا داریم که در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست‌محیطی با سامانه رایگان و مردمی ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند.

کد خبر 710606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.