رفع مشکل آلودگی هوای اصفهان عزم ملی می‌خواهد/ وزارت نیرو به تعهدات خود عمل کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه برای رهایی از مشکل آلودگی هوای اصفهان نیاز به عزم ملی است، گفت: کارگروه آلودگی هوای کشور باید شهر اصفهان را که شرایط خاصی دارد، به‌صورت ویژه در نظر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منصور شیشه‌فروش صبح امروز _چهارشنبه پانزدهم آذر_ در نخستین همایش ملی پایداری در محیط انسان ساخت که در محل دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این همایش به تصمیم‌گیران برای رفع مشکلات در زمینه توسعه و پایداری شهر کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی، بیابان‌زدایی و کمبود آب و انرژی از جمله چالش‌هایی است که در جهان مطرح است و کشورها سعی می‌کنند در راستای رفع این مشکلات اقدامات مؤثری انجام دهند، افزود: کنوانسیون تغییرات اقلیمی هرساله توسط سازمان ملل برگزار می‌شود و به این مسئله توجه دارد که تغییرات اقلیمی چه تأثیرات سوئی را بر توسعه پایدار کشورها می‌گذارد، از این‌رو هدف از برگزاری این همایش‌ها کاهش گازهای گلخانه‌ای و چگونگی تطابق و سازگاری انسان با شرایط اقلیمی و زندگی سالم و پایدار بر کره زمین است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کشور ما تحت تأثیر شدیدترین اثرات تغییرات اقلیمی قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر خبری از بارش‌ها در بالادست نیست، تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌ها با شرایط خاص، دمای شب و روز تغییر کرده است و آب شدن زودهنگام یخ‌ها اثراتی در سلامت جامعه دارد.

شیشه‌فروش گفت: در سال زراعی جدید، اصفهان کمتر از ۲۴ میلی‌متر بارندگی داشته است، در حالی که وزرات نیرو خبر از بارش‌های زودهنگام می‌داد، اما این اتفاق نیفتاد، خبر دادند الگوهای جوی عوض شده و بارش‌ها با تأخیر افتاده است.

وی با اشاره به اینکه این تأثیرات موجب ایجاد آلودگی در شهرها به‌ویژه اصفهان شده است، گفت: شرایط جغرافیایی اصفهان موجب تشدید این شرایط می‌شود، ۸۰ درصد روزهای سال در اصفهان وزش باد مؤثر نداریم، اگر وزش باد رخ ندهد آلایندگی‌ها همچون چتر بر سر شهر باقی می‌ماند که در یک ماه اخیر شاهد سکون مطلق جو هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه آلودگی ناشی از انباشت آلایندگی‌ها از منابع ثابت و متحرک است، تصریح کرد: اطراف خوزستان چاه‌های نفت زیادی وجود دارد، اما وزش باد آلاینده‌ها را پخش می‌کند و در یک محیط باقی نمی‌ماند.

در ۱۵ روز گذشته هوای سالم در اصفهان نداشتیم

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه اواخر شب و اوایل صبح شاخص آلایندگی از ۲۰۰ عبور می‌کند، خاطرنشان کرد: لایه‌ای آمیخته نزدیک زمین قرار دارد که اوایل صبح و اواخر شب این لایه متراکم می‌شود و در طول روز گسترده می‌شود و شاهد کاهش آلایندگی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در ۱۵ روز گذشته هوای سالم در اصفهان نداشتیم، گفت: مطالعاتی توسط دانشگاه‌های استان اصفهان انجام گرفت و طرح جامع کاهش آلودگی هوا در اصفهان تدوین شد، ابتدا باید منابع آلودگی هوا شناسایی می‌شد تا بتوانیم با آن‌ها برخورد کنیم، البته بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۶ درصد از آلودگی شهر اصفهان مرتبط با خودروها و منابع متحرک است که در شهرهای اطراف این عدد متفاوت است، ۵۴ درصد آلودگی‌ها مربوط به صنایع و مابقی مربوط به خودروها و منابع متحرک است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: بیش از ۱۰۰ دستور کار برای اجرای این طرح به دستگاه‌های اجرایی محول شده است، این اقدامات باید صورت بگیرد تا شاهد کاهش آلاینده‌های منابع ثابت و سیار در استان اصفهان باشیم.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در جلسه ستاد کاهش آلودگی هوای اصفهان که با حضور رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد، برگرفته از این مطالعات، راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای رفع آلودگی مطرح شد که یکی از موارد بسیار مهم در آلودگی شش ماه نخست سال در اصفهان، پدیده گردوغبار است، زیرا در تابستان به علت وزش باد از شرق به غرب شاهد گردوغبار هستیم.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو مکلف است حقابه تالاب گاوخونی که ۱۷۶ میلیون متر مکعب است را در دستور منابع مصارف آب قرار دهد، گفت: طی چند روز گذشته شاهد بودیم که مقداری آب وارد تالاب گاوخونی شد، اما تنها یک درصد از تالاب احیا شد که این کافی نبود و وزارت نیرو باید به تعهد خود را در زمینه تأمین آب و حقابه عمل کند.

تسریع در طرح‌های تأمین آب برای زاینده رود و احیای تالاب جزو مطالبات استان اصفهان از وزارت نیرو است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه یکی از خواسته‌های مشخص استان اصفهان از کشور این است که حقابه‌های قانونی، زیست‌محیطی و احیای رودخانه زاینده‌رود را دریافت کند، گفت: برای نجات تالاب و جلوگیری از تبدیل آن به کانون گردوغبار که از عوامل آلودگی هوا است، تسریع در طرح‌های تأمین آب برای این رودخانه و احیای تالاب جزو مطالبات استان اصفهان از وزارت نیرو است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه در شش ماه دوم علت آلودگی منابع ثابت و متحرک است، گفت: با توجه به اینکه ۷۶ درصد علت آلودگی در کلان‌شهر اصفهان خودروها است، باید بر این موضوع توجه شود، تعطیلی در شرایط اضطرار انجام می‌شود، هرچند کارهای بلندمدت صورت گرفته که یکی از آن‌ها تصویب تحویل هزار دستگاه اتوبوس نو به شهرداری اصفهان است که شهرداری مکلف است از طریق پیگیری از اداره محیط زیست و صمت این امر را محقق کند.

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری، از جمله برنامه‌هایی است که برای رفع مشکلات ناشی از آلاینده‌ها در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی باید جایگزین شود، همچنین در راه‌اندازی خط دو مترو که به رفع مشکلات ترافیکی کمک می‌کند، تسریع شود؛ البته توسعه نیروگاه‌های خورشیدی که با حضور رئیس سازمان محیط زیست بر آن تاکید شد در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه نیروگاه شهید منتظری که در نزدیکی اصفهان است، باید تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی شود و مازوت مصرف نکند، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا کنون اجازه مصرف مازوت داده نشده و مدیرت استان پیگیری می‌کند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های جدید و نبوغی که در دانشگاه‌های استان وجود دارد می‌تواند به استان در جهت رفع مشکلات کمک کند، اظهار کرد: نیاز است حدود ۱۶۰۰ هکتار از اراضی طرح‌ها برای تثبیت بیابان اجرا شود، ضمن اینکه مقرر شد اصفهان کاشت ۲۰ میلیون نهال متناسب با اقلیم را که می‌تواند در دراز مدت به تلطیف هوا کمک کند، انجام دهد، زیرا برخی از این نهال‌ها مانند بادام کوهی احتیاجی به آب زیاد ندارد.

در یکی از کارخانه‌ها حجم زیادی از دود به علت نقص فنی آزاد شد که بلافاصله نماینده سازمان محیط زیست اعزام و پرونده قضائی تشکیل شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه اگر تمام اقدامات در طول سال انجام شود، اما باز هم در شرایط اضطرار غلظت آلاینده‌ها افزایش پیدا کند، نیاز به اقدامات فوری است و باید کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شود، گفت: بر اساس این دستورالعمل طی روزهای اخیر مرتب این جلسات برگزار می‌شود و سازمان هواشناسی وضعیت هوا را پیش‌بینی و محیط زیست غلظت آلاینده‌ها را سنجش می‌کند و مرکز بهداشت به‌عنوان مسئول سلامت پیشنهاد می‌دهد که محدودیت‌هایی ابلاغ شود.

شیشه‌فروش با اشاره به تعطیلی دو روز گذشته در اصفهان گفت: تعطیلی یکپارچه اصفهان به دلیل کاهش مواجه با آلودگی و کاهش تردد در شهر بود، البته تعطیلی از لحاظ اقتصادی ضررهای زیادی دارد، اما در شرایط اضطرار قرار داریم و در کوتاه مدت مجبور به ایجاد محدودیت هستیم، هرچند این محدودیت‌ها هنگامی نتیجه‌بخش است که تمام افراد نقش خود را در این شرایط بدانند.

وی با اشاره به اینکه در این چند روز ۶۰ تیم پایش از محیط زیست و سایر بخش‌ها، کانون‌های آلایندگی را مسدود کردند، ادامه داد: در یکی از کارخانه‌ها حجم زیادی از دود به علت نقص فنی آزاد شد که بلافاصله نماینده سازمان محیط زیست اعزام و پرونده قضائی تشکیل شد، همچنین به تمام کارخانه‌ها ابلاغ شد که فعالیت خود را نصف کنند و کوره‌های آجرپزی غیر مجاز مسدود شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با تاکید بر اینکه برای رهایی از مشکل آلودگی هوای اصفهان نیاز به عزم کشوری است، تصریح کرد: باید کارگروه آلودگی هوای کشور اصفهان را که شرایط خاصی دارد، به‌صورت ویژه در نظر بگیرد، خشکی رودخانه زاینده‌رود، فرونشست ناشی از تغذیه نشدن سفره‌های آب زیرزمینی، فعال شدن کانون‌های گردوغبار که ناشی از کمبود آب است و امروز نیز شاهد آلودگی هوا هستیم.

شیشه‌فروش ادامه داد: باید با اراده ملی و پیگیری وزارت صمت، وزارت نیرو و نفت و محیط زیست به‌عنوان ارکان اصلی کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا این دستورالعمل‌ها عملیاتی شود.

سبد انرژی استان اصفهان باید به خود استان ملحق شود

وی با تاکید بر اینکه سبد انرژی استان اصفهان باید به خود استان ملحق شود و سیاست‌گذاری در سطح کشور انجام نشود تا بتوانیم در خصوص تأمین برق و گاز استان خودمان اقدام کنیم، تصریح کرد: صنایع بزرگ استان برای کشور درآمدزایی می‌کند، حال وقت آن رسیده که به کشور به کمک استان بیاید و برای احیای رودخانه و تأمین منابع آبی و با تأمین اعتبار برای استان مشکل ناوگان حمل‌ونقل عمومی را رفع کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه باید محیط زیست کشور به‌عنوان متولی برای خروج خودروهای فرسوده از کشور اقدام کند و تسهیلات لازم را ارائه دهد، گفت: بسیاری از ناوگان حمل‌ونقل بار فرسوده است، اما رانندگان توان مالی برای نوسازی ندارند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در شرایط اضطرار باید گفتمان‌هایی که در این جلسات شکل می‌گیرد، عملیاتی شود، خاطرنشان کرد: لازم است استعدادهای هر منطقه برآورد شود تا توان سرزمینی شکل می‌گیرد، شورای برنامه‌ریزی استان از بارگذاری‌های اقتصادی که خلاف اصول زیست‌محیطی است جلوگیری می‌کند.

کد خبر 709865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.