۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها به حوزه پژوهش و فناوری اختصاص می‌یابد

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: براساس برنامه قانون هفتم، برای اولین بار حداقل ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها به حوزه پژوهش و فناوری اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، پیمان صالحی پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه چهاردهم آذر_ در آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی اظهار کرد: از سال آینده گرنت (کمک‌هزینه پژوهش) اساتید حداقل دو برابر می‌شود.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر مسئله پژوهش و فناوری افزود: در زنجیره ارزش نمی‌توان بدون حلقه‌های اولیه محصول را برداشت کنیم، بدون علم هم نمی‌توان به فناوری و اقتصاد نائل شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: هر مقاله می‌تواند منشأ اثر مقاله‌ها و دستاوردهای بزرگی باشد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند بدون چارچوب علمی، کشور را به سطح اول فناوری در جهان برساند.

صالحی ادامه داد: هیچ کشوری نمی‌تواند سطح اول دانش و فناوری را کسب کند، مگر اینکه پایه‌های علمی را توسط دانشمندان خود پایه‌گذاری کند.

وی شعار هفته پژوهش را «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم» اعلام کرد و گفت: تا زمانی که پژوهش نداشته باشیم نمی‌توانیم اقتصادی مبتنی بر علم و فناوری بومی داشته باشیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، دو بند بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری وجود دارد، ادامه داد: اولین بند حفظ شتاب رشد علمی کشور است.

صالحی تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم یک محصول به بازار برسد، باید از یک زنجیره ارزش عبور کند و به سطح ۹ برسد، بنابراین اگر می‌خواهید به بازار برسید باید تحقیقات اولیه را انجام و در صورت توجیه اقتصادی آن را به بازار ارائه دهید.

وی با بیان اینکه مقالات دانشمندان ایرانی حائز اهمیت است گفت: هم‌اینک در دنیا در تعداد مقالات در جایگاه پانزدهم قرار داریم و این نشان‌دهنده آن است که مقالات ما دیده می‌شود.

صالحی افزود: ایران اسلامی یک درصد جمعیت جهان را دارد، اما دو درصد تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۷ درصد مقالات همکاران بین‌المللی است، گفت: این مهم ظرفیت دانشمندان ما را نشان می‌دهد که می‌توانند از مرزهای جغرافیایی عبور کنند.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ارتباط مستقیمی بین تولید علم و اقتصاد کشورها وجود دارد.

وی اضافه کرد: تا ۱۰ سال گذشته آمریکا در تعداد مقالات در رتبه اول قرار داشت، اما چین به حدود یک میلیون مقاله علمی در سال ۲۰۲۲ رسیده است و در حال عبور از آمریکاست.

صالحی با بیان اینکه ۷۴ میلیون مقاله از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۲ در دنیا به چاپ رسیده است، اظهار کرد: امروز دنیا می‌داند که اقتصاد را باید بر مبنای علم خود پایه‌گذاری کنند تا به شکوفایی اقتصادی نائل شوند.

وی تصریح کرد: هم اینک در بخش مقالات حوزه علوم انسانی و اجتماعی و هنر وضع مطلوبی در جهان نداریم، در صورتی که نتوانیم در سطح بین‌الملل، علوم اعتقاداتمان را صادر کنیم، واردکننده خواهیم بود.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در وزارت علوم تلاش می‌کنیم تا عقاید و ایده‌ها و نظریات کشور را بیشتر معرفی و صادر کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و پاسخگوی نیازهای صنعتی هستند، گفت: در قراردادهای ارتباط با صنعت رشد خوبی داشتیم به‌گونه‌ای که در سال گذشته چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد داشتیم، اما سال جاری این میزان تا به امروز به رقم ۱۲ هزار قرارداد و ۶ هزار میلیارد تومان رسیده‌ایم.

صالحی اضافه کرد: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، هر شرکت دولتی و خصوصی که با دانشگاه قرارداد منعقد کند، از مالیات آن شرکت کسر می‌شود حتی اگر مالیات پرداخت کرده باشد هم از مالیات سال آینده آن کسر خواهد شد.

کد خبر 709631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.