روز جهانی خاک ۲۰۲۳ + شعار و پوستر

روز جهانی خاک هر سال در ۵ دسامبر (۱۴ آذر ۱۴۰۲) توسط سازمان ملل متحد گرامی داشته می‌شود تا اهمیت مدیریت و حفظ خاک سالم و پایدار برای امنیت غذایی جهان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. شعار روز جهانی خاک ۲۰۲۳ «خاک و آب: منابع حیات» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آینده بقای انسان‌ها به خاک سالم و البته آب بستگی دارد، اما به اندازه کافی در مورد خاک و اهمیت وجود آن پرداخته نمی‌شود. بالای ۹۵ درصد غذای انسان‌ها از این دو منبع اصلی سرچشمه می‌گیرد و این رابطه، پایه و اساس سیستم‌های کشاورزی و غذایی است.

در مواجهه با تغییرات آب و هوایی و فعالیت‌های انسانی، خاک کره زمین در حال تخریب است و فشار بیش از حد بر منابع آبی وارد می‌کند. فرسایش، این تعادل طبیعی را دچار اختلال می‌کند و نفوذ آب و در دسترس بودن آن را برای همه اشکال حیات کاهش می‌دهد.

روز جهانی خاک ۲۰۲۳ + شعار و پوستر

اهمیت خاک

شیوه‌های مدیریت پایدار خاک، مانند تناوب زراعی (کشت محصولات مختلف به‌طور متوالی)، افزودن مواد آلی و کشت پوششی، بهبود سلامت خاک، کاهش فرسایش و افزایش نفوذ و ذخیره آب، تنوع زیستی خاک را حفظ می‌کند، حاصلخیزی را بهبود می‌بخشد و به ترسیب کربن (ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان) کمک می‌کند و نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی ایفا می‌کند.

روز جهانی خاک ۲۰۲۳ + شعار و پوستر

تاریخ روز جهانی خاک سال ۱۴۰۲

روز جهانی خاک هر سال در روز پنجم دسامبر معادل ۱۴ آذر ۱۴۰۲ گرامی داشته می‌شود. این روز و کمپین‌های آن با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت و رابطه بین خاک و آب در دستیابی به سیستم‌های کشاورزی پایدار و انعطاف‌پذیر است.

تاریخچه روز جهانی خاک

در سال ۲۰۰۲، اتحادیه بین‌المللی علوم خاک، ایجاد یک روز بین‌المللی را برای گرامی داشتن و ایجاد آگاهی در مورد خاک پیشنهاد کرد. این جنبشی بود که توسط پادشاهی تایلند در زمان بومیبول آدولیاده رهبری می‌شد.

روز جهانی خاک ۲۰۲۳ + شعار و پوستر

سازمان غذا و کشاورزی (فائو) ایالات متحده نیز از برپایی رسمی روز جهانی خاک حمایت کرد. در سال ۲۰۱۳، کنفرانس فائو به اتفاق آرا روز جهانی خاک را تأیید کرد و خواستار تصویب رسمی آن در شصت‌وهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل شد. در سال ۲۰۱۴، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پنجم دسامبر را به عنوان اولین روز رسمی جهانی خاک تعیین کرد.

شعار روز جهانی خاک ۲۰۲۳

شعار روز جهانی خاک ۲۰۲۳ «خاک و آب: منابع حیات» تعیین شده است. هدف اصلی این شعار آگاه کردن مردم از اهمیت و پیوند ناگسستنی خاک و آب در کنار یکدیگر است.

روز جهانی خاک ۲۰۲۳ + شعار و پوستر

کد خبر 709573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.