صنعت توریسم در اقتصاد شهرها چه نقشی دارد؟

منافع و آثار مطلوب اقتصادی صنعت گردشگری، تمام بخش‌­های اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌­دهد، به‌گونه‌ای که علاوه بر ایجاد زمینه برای توسعه­ زیرساخت‌­ها، ایجاد درآمد، اشتغال برای میزبانان و فراهم­‌آوردن درآمدهای مالیاتی برای دولت از جمله آثار بارز این صنعت به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صنعت گردشگری، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت اقتصادی در دنیا به حساب می‌آید و تأثیر آن بر افزایش میزان اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی، گسترش همکاری‌های بین‌المللی موجب شده است تا نگرش کشورهای دنیا به مرز آن تغییر و جایگاه مهمی در سیاست‌گذاری دولت‌ها پیدا کند.

صنعت گردشگری پس از صنایع خودروسازی، ساختمان و غذایی، چهارمین صنعت برتر جهان بوده و میزان مشارکت این بخش در تولید ناخالص داخلی جهان بیش از بخش‌هایی همچون خودروسازی و کشاورزی است و به‌عنوان یک تجارت پرسود و شاخه‌ای از اقتصاد جهانی در زمینه خدمات مورد توجه و در حال توسعه است؛ این ادعا با این حقیقت که گردشگری بیش از ۱۰ درصد از درآمدهای ملی بعضی کشورهای دنیا را شامل می‌شود، تأیید می‌شود.

برخی کارشناسان فعال در حوزه صنعت توریسم بر این باور هستند که توسعه گردشگری نقش مهم و اساسی را در فعالیت‌های اجتماعی و فیزیکی بازی می‌کند، از این‌رو با توجه به ظرفیت بالقوه‌ای که در صنعت گردشگری ایران وجود دارد، می‌توان امیدوار بود که با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در این صنعت، کشور ایران می‌تواند به قطب بزرگ گردشگری در منطقه تبدیل شود، به‌نحوی که در میان‌مدت و بلندمدت، درآمدهای ارزی حاصل از آن به‌عنوان عاملی مؤثر در برون‌رفت از اقتصاد تک‌محصولی مطرح می‌شود.

طبق سند چشم‌انداز، سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی باید به دو درصد در سال ۱۴۰۴ برسد، به‌گونه‌ای که کشور ایران در ۱۴۰۴ سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی، درآمد کسب کند، اما روند کنونی به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست و راه دشوار ایران برای دستیابی به دو درصد از درآمد جهانی توریسم را نمایان می‌سازد، بنابراین توجه به اهداف سند چشم‌انداز می‌تواند عامل مهمی برای شتاب بخشیدن به آهنگ رشد و توسعه را فراهم کند.

صنعت توریسم در اقتصاد شهرها چه نقشی دارد؟

گردشگری یکی از بال‌های پیشرفت اقتصادی اصفهان است

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو راهبرد اساسی برای شهر و استان اصفهان به‌عنوان افق رشد و توسعه در نظر گرفته شده و در قالب یک سند تدوین شده است، اظهار می‌کند: این دو راهبرد در حوزه‌های گردشگری و علم و دانش و صنایع دانش‌بنیان است که به‌عنوان یک الگوی حرکتی بر اقتصاد شهر ما تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه حوزه گردشگری به‌عنوان یکی از بال‌های پیشرفت اقتصادی اصفهان در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: اگر اقتصاد شهر را مرتبط با مدیریت شهری بدانیم، تعاریفی جدا در حوزه اثرگذاری خواهیم داشت و اگر اقتصاد شهر را به منزله کل شهر اصفهان و تمام زیست‌بوم اقتصادی در نظر بگیریم، اثرات دیگری دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه به‌طور طبیعی تأثیری که حوزه گردشگری بر اقتصاد مدیریت شهری یا مجموعه اقتصادی درگیر با مدیریت شهری می‌گذارد، در چند حوزه قابل رصد و پیگیری است، تصریح می‌کند: اگر بخواهیم در حوزه گردشگری بازدهی داشته باشیم، باید زیرساخت‌ها را توسعه دهیم که همین انگیزه برای توسعه زیرساخت‌ها بر فعالیت‌های مدیریت شهری و تقویت زیرساخت‌ها در این حوزه تأثیرگذار خواهد بود و متعاقب آن امکان جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های کلان در شهر اصفهان فراهم خواهد شد.

صالحی ادامه می‌دهد: در حوزه‌های اقامتی، گردشگری و ورزشی تفریحی که خدمت‌رسانی انجام می‌شود، شاهد تحول این حوزه‌ها در شهر خواهیم بود، همچنین افزایش این جذابیت برای سرمایه‌گذاران به مدیریت شهری کمک ویژه‌ای می‌کند تا بتواند زیرساخت‌های مرتبط خود را در این حوزه‌ها تقویت کند.

وی با بیان اینکه در شهر زیرساخت‌هایی وجود دارد که به‌طور مستقیم با حضور گردشگران، امکانات پذیرایی و ارتقای درآمدهای پایدار شهری را فراهم می‌کند، می‌گوید: پهنه‌های تفریحی تحت مدیریت شهرداری اصفهان از جمله این زیرساخت‌ها است، همچنین در سایر حوزه‌های شهری با توجه به رونقی که فعالیت‌های اقتصادی در شهر دارد، شاهد تأثیرات بر حوزه درآمدهای پایدار و ارتقای فعالیت‌های عمرانی شهرداری از جمله عوارض کسب و پیشه و تعاملی که بخش‌های مختلف برای نوسازی، بهسازی و تقویت زیرساخت‌های مسکونی و تجاری دارند، خواهیم بود؛ این اتفاق تراکنش‌های شهرداری را تقویت می‌کند که متعاقب آن شهرداری می‌تواند پروژه‌های جدید بر اساس درآمدهای پایدار جدید تعریف کند.

مزیت اصلی درآمد حوزه گردشگری برای شهرداری و شهر اصفهان پایدار بودن آن است

عضو کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مزیت اصلی درآمد حوزه گردشگری برای شهرداری و شهر اصفهان پایدار بودن آن است، خاطرنشان می‌کند: این پایداری به نوعی در حوزه اثرات زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی مؤثر است، همچنین به لحاظ نحوه وصول و دریافت وجوه یک جریان پایدار است که می‌توان روی آن حساب کرد.

صالحی با بیان اینکه یک فاز اثر غیرمستقیم در این حوزه وجود دارد، می‌گوید: با رونق کسب‌وکارهای اقتصادی، تردد در شهر و رونق فضای سرمایه‌گذاری به‌واسطه حضور گردشگران افزایش پیدا می‌کند، همچنین تعامل با پیمانکاران و دریافتی‌ها در بخش‌های مختلف در قالب عوارض و کیفیت خدماتی که شهرداری از پیمانکاران و بخش‌های مختلف دریافت می‌کند، به‌صورت غیرمستقیم ارتقا پیدا خواهد کرد که ثمرات آن به چرخه اقتصادی شهر بازمی‌گردد و مدیریت شهری می‌تواند با عوائد حاصل از آن، سرمایه‌گذاری‌های مجدد را در شهر انجام دهد.

وی تصریح می‌کند: در مجموع در بخش تأثیر حوزه گردشگری بر اقتصاد مدیریت شهری می‌توان گفت مستقیم یا غیرمستقیم، به یک جریان پایدار با حداقل آسیب درآمدی در بخش‌های مختلف دست پیدا خواهیم کرد که مجدد این درآمد وارد چرخه سرمایه‌گذاری خواهد شد و یک حرکت فزاینده را برای توسعه و رشد کمیت و کیفیت مدیریت شهری ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بخش دیگر که مربوط به اقتصاد شهر می‌شود نیز در قالب همین نگاه قابل تحلیل است، می‌افزاید: هرچه بتوانیم آورده و ورودی مالی گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی را به شهر تزریق کنیم، از جایی که جنس درآمدها پایدار و با حداقل اثرات منفی در حوزه‌های مختلف است، علاوه بر اینکه موجب رونق اقتصادی شهر می‌شود، توسعه اشتغال و کاهش بیکاری را خواهیم داشت.

صالحی با بیان اینکه جذابیت سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران در شهر موجب می‌شود که به لحاظ توسعه زیرساخت شاهد اتفاقات مثبتی باشیم، می‌گوید: هنگامی که این سرمایه مجدد در چرخه تولید و اشتغال قرار گیرد، اثرات فزاینده‌ای را حتی بر رفاه نسبی خانوارها خواهد داشت، همچنین موجب می‌شود درآمد سرانه شهروندان و کیفیت خدمات دریافتی افزایش پیدا کند که این یک چرخه مستمر است و شاخص‌های کلان در حوزه اقتصاد شهری باید توأم با شاخص‌های عدالت مکانی باشد، در این صورت با رشد و افزایش روبه‌رو خواهد بود.

صنعت توریسم در اقتصاد شهرها چه نقشی دارد؟

ارتقای رفاه جامعه محلی، اقتصاد مقاصد گردشگری را متحول می‌سازد

محمد زاهدی، کارشناس حوزه گردشگری و اقتصاد شهری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهر و گردشگری از مفاهیم درهم‌تنیده است، اوج این ارتباط، شکل‌گیری و رواج گردشگری شهری به‌طور خاص در کلان‌شهرها است.

وی با بیان اینکه شهرها مراکز اقتصاد، فرهنگ، تبادلات اقتصادی و اجتماعی و توسعه انواع محصولات فرهنگی است و خوراک و ماده خام لازمه برای توسعه گردشگری به‌شمار می‌رود، می‌افزاید: شهرها دروازه ورود به جوامع مدرن آشنایی با زندگی و فرهنگ روزمره مردمان یک دیار و کلید توسعه گونه‌های خاص گردشگری از قبیل گردشگر رویدادها، ورزشی، درمانی و نظایر آن به‌شمار می‌روند.

کارشناس حوزه گردشگری و اقتصاد شهری با بیان اینکه توجه به نقش شهرها در توسعه گردشگری، علاوه بر گردشگری داخلی، در جذب گردشگران خارجی نیز اهمیت بسیار دارد، می‌گوید: شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها نقش مهمی در پیشبرد هنر به‌عنوان محرکی بزرگ در گردشگری ایفا می‌کنند؛ سینما، موسیقی، نقاشی، مد، خوراک و صنایع دستی زمینه‌های توسعه گردشگری خلاق به‌شمار می‌روند، از همین‌رو بسیاری از شهرها می‌کوشند با نمایش توانمندی‌های خود در این زمینه به شبکه شهرهای خلاق یونسکو بپیوندند.

توسعه گردشگری خلاق می‌کوشد که منابع سرمایه‌ای وارد شده به مقصد را گسترش دهد تا زمینه مخارج بیشتر از سوی گردشگران را فراهم سازد

زاهدی با بیان اینکه تصویر شکل‌گرفته از یک شهر نقش بسیار قابل توجه در ذهن گردشگران بازار هدف برجای می‌گذارد، تصریح می‌کند: صنایع خلاق و سایر جاذبه‌های محیط شهری در صورتی که مطابق برنامه‌ای دقیق در مسیر توسعه گردشگری دیده شوند، می‌توانند در انتقال منابع به محیط شهری (ورود منابع مالی از خارج کشور یا انتقال منابع مالی در داخل مرزهای یک کشور) یاری رسانند.

وی با تاکید بر اینکه منابع مالی نه‌تنها از طریق مخارج گردشگران ورودی در شهر مدنظر، بلکه از طریق جذب سرمایه به این مقصد اهمیت دارد، ادامه می‌دهد: در واقع توسعه گردشگری خلاق می‌کوشد که منابع سرمایه‌ای واردشده به مقصد را گسترش دهد تا زمینه مخارج بیشتر از سوی گردشگران را فراهم سازد.

کارشناس حوزه گردشگری و اقتصاد شهری اظهار می‌کند: نکته مهم این است که توسعه شهری نه‌تنها به جذب منابع مالی منجر می‌شود، بلکه زمینه مهاجرت افراد و سازمان‌های خلاق به شهر را نیز در پی دارد، انتقال این سرمایه انسانی در بلندمدت توسعه شهر و فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در آن تضمین می‌کند.

زاهدی با اشاره به راه دستیابی به این موضوع تصریح می‌کند: مدیریت شهری باید به‌طور جدی نقش سازمان مدیریت مقصد را ایفا کند؛ هرگونه اقدام در این زمینه از قبیل سرمایه‌گذاری در بهبود زیرساخت‌های شهری که منافع مردم محلی و حضور سرمایه‌گذاران و افراد خلاق در شهر را مهیا می‌سازد، باید بر مبنای نقشه راهی دقیق شکل گیرد.

وی با بیان اینکه تهیه یک برنامه بازاریابی شهری و تعهد به اجرای آن رمز موفقیت در این زمینه است، می‌افزاید: در منظر اقتصاد شهری چنانچه کراچ و ریچی در اثر خود با عنوان «مقصد رقابتی» یاد می‌کنند، مقصدی رقابت‌پذیر است که نخست بتواند کاری کند تا گردشگران مخارج بیشتری داشته باشند، گردشگران بیشتری را جذب کند، تجربه و خاطره رضایت‌بخش نزد گردشگران بر جای گذارد، رفاه محلی را ارتقا بخشد و توسعه گردشگری آن پایدار باشد.

کارشناس حوزه گردشگری و اقتصاد اظهار می‌کند: وادار کردن گردشگران به هزینه‌کرد بیشتر مستلزم توسعه جاذبه‌های مدرن نظیر انواع پارک‌های موضوعی و برگزاری رویدادها است که همه این موارد در قالب آن برنامه بازاریابی شهری که ذکر شد معنی پیدا می‌کند.

زاهدی خاطرنشان می‌کند: باید بخاطر داشت که ارتقای رفاه جامعه محلی از طریق ورود سرمایه‌گذاران جدید، مهاجرت طبقه خلاق به شهر، توسعه جاذبه‌های مدرن و ایجاد اشتغال و تولید ثروت در شهر اقتصاد مقاصد گردشگری را متحول می‌سازد.

به گزارش ایمنا، هم‌اکنون صنعت گردشگری به یکی از بزرگ‌ترین و پررونق‌ترین بخش‌های اقتصادی جهان تبدیل شده است و با توجه به ظرفیت‌های گردشگری در شهر اصفهان، توجه به اقتصاد در این حوزه می‌تواند دستاوردهای زیادی برای این شهر داشته باشد.

کد خبر 709006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.