به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی، خسرو سرایی با اشاره به ظرفیتهای ترانزیت دریایی ایران و روسیه و مذاکرات بین دو کشور اظهار کرد: خوشبختانه حملونقل دریایی بین دو کشور با بهرهگیری از حملونقل چندوجهی، طی ماههای اخیر رشد قابل توجهی داشته است، اما همچنان فرصت رشد بیشتر برای پاسخگویی به نیازهای دو طرف وجود دارد.
وی افزود: برای بهرهبرداری کامل از بنادر دولتی و غیردولتی دریای خزر و استفاده لازم از ظرفیت ترانزیت و تجارت موجود بین دو کشور باید تلاش کرد.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و امور توافقنامههای سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بازدیدهای مکرر هیئتهای روسی از بنادر شمال و جنوب کشور گفت: از ابتدای سال ۲۰۲۳، هیئتهای متعدد روسی بهخصوص شرکت «روس آگرو» که در زمینه غلات فعالیت دارد، از بنادر شمال و جنوب ایران بازدید داشتهاند؛ امیدواریم اینگونه اقدامات منجر به افزایش سهم حملونقل دریایی دو کشور شود.
سرایی یکی از راهکارهای افزایش حجم ترانزیت و تجارت دو کشور را تشکیل شرکتهای حملونقل چندوجهی مشترک دانست و گفت: بنادر روسیه نیازمند رسیدگی جدی در زمینه لایروبی، همچنین کاهش زمان انتظار و نوبتدهی کشتیهای ایرانی است.
وی در ادامه بیان داشت: طرف ایرانی نسبت به بهرهگیری از کشتیهای رو-رو در دریای خزر ابراز علاقهمندی کرده است و در همین راستا ۸۰ درصد تخفیف تعرفهای برای این نوع کشتیها در نظر گرفته است.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و امور توافقنامههای سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره مذاکرات بین دو کشور، یکی از اقداماتی که منجر به تسریع دستیابی به اهداف ترانزیتی و تجاری دو کشور میشود را اقدام عملیاتی برای تسهیل تردد کشتیهای ایرانی در رود ولگا با توجه به فصل سرما و یخبندان عنوان کرد.
سرایی در پایان خاطرنشان کرد: حملونقل دریایی ایران حتی برای ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی آمادگی دارد، اما جابه جایی این حجم از کالا بستگی به ظرفیت حملونقل جادهای و ریلی روسیه و ایران در پسکرانه دارد.
نظر شما