راهنمای خرید یخساز قالبی صنعتی

یخساز قالبی صنعتی (Block Ice Machine) یک دستگاه صنعتی بوده که برای تولید یخ به صورت قالبی استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از فرآیند تبرید، آب را به صورت یخ و به شکل قالب های مختلف تولید می کند.

این قالب ها معمولاً شامل برش های خاصی هستند که با قالب های محصولات بسته بندی، سردخانه ها و صنایع مرتبط دیگر سازگاری دارند.

معرفی یخساز قالبی صنعتی

یخساز قالبی صنعتی به دلیل قابلیت تولید یخ به صورت مستقیم و به طور مداوم، در بسیاری از صنایع مانند مواد غذایی، دارویی، شیمیایی و صنایع سردخانه ای استفاده می شود. قادر به تولید یخ قالبی با ابعاد متفاوت است. یکی از سایزهای رایج استفاده شده، قالب 25 کیلوگرمی مربعی ابعاد بالا 19 سانتی متر و پایین 16 سانت و ارتفاع 109 سانتی متر ست.

این سایز قالب به طور گسترده در صنایعی همچون موارد غذایی استفاده می شود. ظرفیت تولید در دستگاه یخساز قالبی صنعتی متنوع بوده و می تواند از حدود 5/2 تن در روز (حدود 50 قالب ۲۵ کیلویی در دو شیفت) تا 20 تن در روز (حدود 400 قالب ۲۵ کیلویی در دو شیفت متغیر باشد

انتخاب و خرید یخساز قالبی صنعتی نیازمند محاسبات و تعیین ظرفیت مورد نیاز است. از این رو مجموعه فراسرد می تواند در زمینه مشاوره و خرید یخسازهای صنعتی به مشتریان مشاوره لازم را ارائه دهد. ظرفیت و تعداد قالب یخ دهی و برق مصرفی در جدول زیر قابل مشاهده است:

ردیف

ظرفیت تولید روزانه

تعداد قالب × وزن قالب

شیفت در روز

مدل دستگاه

برق مصرفی (کیلووات)

۱

5/2 تن

۵۰ × ۲۵

۲

FI-C-2-50-15-2500

۱۰

۲

۳ تن

۶۶× ۲۵

۲

FI-C-2-66-20-3300

۱۴

۳

4 تن

۸۰ × ۲۵

۲

FI-C-2-80-25-4000

۲۰

۴

۵ تن

۱۰۰ × ۲۵

۲

FI-C-2-100-30-5000

۲۵

۵

6 تن

۱۲۰ × ۲۵

۲

FI-C-2-120-40-6000

۴۰

۶

۱۰ تن

۲۰۰ × ۲۵

۲

FI-C-2-200-60-10000

۵۰

۷

۱۵ تن

۳۰۰ × ۲۵

۲

FI-C-2-300-2*50-15000

۷۵

۸

۲۰ تن

۴۰۰ × ۲۵

۲

FI-C-2-400-2*60-20000

۱۰۵

عملکرد یخساز قالبی صنعتی

یخساز قالبی صنعتی با استفاده از قالب های پر شده با آب بهداشتی درون یک مخزن نمکی عمل می کند. دمای مخزن نمک توسط یک سیستم سرمایشی به محدوده ۱۲- تا ۱۵- درجه سانتیگراد کاهش یافته و آب نمک توسط یک همزن به دور قالب ها گردش می کند تا آب درون قالب ها به یخ با دمای ۵- تا ۸- درجه سانتیگراد تبدیل شود. پس از تبدیل کامل آب به یخ درون قالب ها، می توان قالب ها را از مخزن نمک جدا کرده و یخ را از داخل قالب ها خالی کرد.

راهنمای خرید یخساز قالبی صنعتی

کاربرد یخساز قالبی صنعتی

از عمده کاربردهای یخسازهای قالبی صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید و فروش یخ بهداشتی
  • صنایع لبنی
  • صنایع شیلاتی
  • صنایع شیمیایی و رنگ
  • خنک سازی بتن در پروژه های عمرانی و ساخت سد
  • صنایع غذایی
  • صنایع حمل و نقل
  • صنایع تهویه و آیس بانک
  • اجزای دستگاه یخساز قالبی

دستگاه یخساز قالبی شامل مجموعه ای از ماشین آلات و تجهیزات بوده که در ادامه به توضیح اصلی ترین آن ها پرداخته شده است:

  • مخزن قالب یخ

در هر دستگاه یخساز قالبی، تعداد و شکل قالب یخ قابل سفارشی سازی است. هرچند ابعاد رایج و استاندارد قالب ها ۸، ۱۲.۵، ۱۵ و ۲۵ کیلوگرمی هستند، اما می توان بر اساس نیاز خود، ابعاد قالب را در بین ۵ الی ۵۰ کیلوگرم تغییر داد. البته باید توجه داشت که هرچقدر قالب یخ بزرگتر باشد، نیاز به زمان بیشتری برای تولید یخ صرف خواهد شد. به طور مثال، در قالب های ۲۵ کیلوگرمی، دوره یخ دهی حدوداً ۸ ساعت و در قالب های ۵۰ کیلوگرمی حدود ۱۲ ساعت، و در قالب های ۱۰ کیلوگرمی حدود 5.5 ساعت طول خواهد کشید. قالب یخ در یخسازهای قالبی می تواند از جنس ورق گالوانیزه یا استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ باشد. همچنین، ضخامت ورق قالب ها اغلب در حدود ۱.۵ میلیمتر است.

  • کمپرسور برودتی یخساز

کمپرسور برودتی از اصلی ترین اجزا یخساز بوده و ظرفیت آن بر اساس ظرفیت تولید روزانه یخ انتخاب می شود. کمپرسورهای برودتی شامل مدل ها و برندهای متنوعی بوده و انتخاب آن ها برای خرید دستگاه یخساز قالبی نیاز به تبحر و تجربه داشته که کارشناسان فراسرد نیز می توانند در این زمینه مشاوره لازم را ارائه دهند. در بازار ایران، برندهای متنوعی از کمپرسورها قابل استفاده هستند که برخی از آن ها عبارت است از:

  • بیتزر آلمان
  • بوک آلمان
  • گراسو هلند
  • کرلوسکار هند
  • گرام دانمارک
  • سابرو دانمارک
  • درین ایتالیا
  • رفکامپ ایتالیا

راهنمای خرید یخساز قالبی صنعتی

  • اواپراتور یخساز

کویل اواپراتور یخ ساز درون مخزن قرار گرفته و مسئولیت خنک کردن آب نمک را بر عهده دارد. ساختار این تجهیز برای کاهش زمان یخ دهی دستگاه و افزایش راندمان و طول عمر دستگاه یخساز قالبی بسیار مهم است. اواپراتور دستگاه یخساز قالبی باید به گونه ای طراحی شود که مبرد به راحتی درون آن گردش کند و دمای آب نمک را کاهش دهد. معمولا اواپراتور یخسازی آمونیاکی از لوله های فولادی آلیاژی، و اواپراتور فریونی از لوله های مسی تشکیل شده است.

  • کندانسور یخساز

کندانسور سیستم یخساز به عنوان یک مبدل حرارتی، مسئولیت انتقال حرارت از قالب ها و کمپرسور به محیط اطراف را برعهده دارد. کندانسور انواع مختلفی از جمله آب خنک، هوا خنک، تبخیری و اتمسفریک را شامل می شود. انتخاب و تعیین ظرفیت نوع کندانسور بر اساس دمای بیشینه و رطوبت منطقه و همچنین نوع مبرد استفاده شده (آمونیاک یا فریون) صورت می گیرد.

  • تابلو برق یخساز

تابلوهای برق یخساز صنعتی باید از درجه حفاظتب مناسب برخوردار باشند تا از هر گونه نفوذ آلودگی و مایع به آن جلوگیری شود. تجهیزات کنترلی، کنتاکتورها، درایوها و سایر ادوات الکتریکی نیز درون تابلو برق قرار می گیرند. از تابلو برق برای روشن و خاموش کردن و کنترل تجهیزات مکانیکی یخساز استفاده می شود.

  • وان یخساز

وان یخساز قالبی با استفاده از ورق فولادی با در نظر گرفتن میزان آبگیری و جانمایی قالب ها در آن ساخته می شود. در یخسازهای صنعتی، اغلب وان یخساز در محل پروژه مونتاژ می شود.

راهنمای خرید یخساز قالبی صنعتی

جمع بندی

یخساز قالبی صنعتی از جمله تجهیزات برودتی بوده که معمولا برای تولید یخ در ابعاد و تعداد زیاد استفاده می شود. شکل قالب های یخ تولید شده نیز به صورت مستطیل بوده که رایج ترین آن حدود 25 کیلوگرم وزن دارد. از یخساز های قالبی صنعتی در مواردی همچون صنایع غذایی، شیلات، صنایع لبنی، صنایع شیمیایی و... استفاده می شود. این یخساز ها همانند سایر سیستم های تبرید شامل کمپرسور، اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط و سایر تجهیزات تبریدی بوده و علاوه بر آن نیازمند وان و مخازن قالب یخ نیز می باشد. به کمک این یخساز ها می توان یخ هایی با دمای 5- الی 8- درجه سانتی گراد ایجاد کرد.

کد خبر 708706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.