کیسینجر؛ منفور در همه زمان‌ها

اینترسپت مدعی شده که فرقه‌ای درون حزب لیکود در سال ۱۹۷۷ قصد ترور وزیر خارجه وقت آمریکا را داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز پنجشنبه خبر مرگ یکی از اصلی‌ترین معماران سیاست خارجی آمریکا و از مهم‌ترین تصمیم‌گیرندگان این کشور در دوران جنگ سرد، منتشر شد. هنری کیسینجر به عنوان وزیر امور خارجه در دولت ریچارد نیکسون و جرالد فورد مشغول به کار بود که در تحولاتی از قبیل گسترش روابط آمریکا با چین، مذاکرات کنترل تسلیحات بین ایالات متحده و شوروی و توافق پاریس با ویتنام شمالی مؤثر بود.

کیسینجر از جناح جمهوری‌خواه و تندروی آمریکا و همواره حامی اقدامات نظامی دولت آمریکا در کشورهای مختلف بود. با این حال، در سال ۱۹۷۳ جایزه صلح نوبل به او اعطا شد که به‌قدری تناقض‌آمیز بود که دو عضو کمیته نوبل به دلیل این انتخاب استعفا دادند.

سوءقصد به جان هنری کیسینجر توسط حزب لیکود

وبگاه خبری اینترسپت نوشته است که هنری کیسینجر، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، بیست‌ونهم اکتبر در ۱۰۰ سالگی پس از عمری پرتلاطم درگذشت، اما اگر اعضای حزب لیکود به اهدافشان رسیده بودند، او حتی به ۵۰ سالگی هم نمی‌رسید.

کیسینجر؛منفور در همه زمان‌ها

به گفته اینترسپت، کیسینجر علی‌رغم شهرتش به عنوان شاه‌گزین ژئوپلیتیک، هرگز نتوانست به‌طور کامل اقتدار ایالات متحده را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کند، اما گاهی توانست از اهرم نفوذ ایالات متحده برخلاف آنچه که حزب راستگرای لیکود به عنوان منافع خود می‌دید، استفاده کند.

در دهه ۱۹۷۰، کیسینجر چنان در حزب لیکود _که اکنون دولت ائتلافی راست افراطی رژیم صهیونیستی را کنترل می‌کند_ منفور بود که برخی از اعضای آن تلاش کردند تا او را ترور کنند.

نیویورک دیلی نیوز در سال ۱۹۷۷ به نقل از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد: «گروه راست‌گرایان افراطی اسرائیلی یک جایزه ۱۵۰ هزار دلاری برای ترور کیسینجر، وزیر امور خارجه، تعیین کرده‌اند.»

زمانی که این گزارش‌ها مبنی بر سوءقصد احتمالی علیه جان کیسینجر منتشر شد، گمان می‌رفت که این تصمیم جنبش‌های آزادی فلسطین است، اما مقامات ارشد وزارت خارجه به روزنامه‌ها گفتند که مطمئن هستند که تهدید از طرف حزب لیکود نشئت می‌گیرد.

این وبگاه خبری در ادامه نوشته است که تندروهای لیکود که این پول را جمع‌آوری کرده بودند از دیپلماسی کیسینجر در اواخر جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۳ (جنگ یوم کیپور) ناراحت بودند. کیسینجر نقش کلیدی در توافقنامه‌های پایان نزاع با مصر و سوریه داشت که باعث شد رژیم اسرائیل از سرزمین‌هایی که اشغال کرده بود، عقب‌نشینی کند. در سیاست داخلی رژیم صهیونیستی، حزب کارگر که رقیب لیکود است با کیسینجر برای موافقت با مصالحه همکاری کرده بود.

کیسینجر؛منفور در همه زمان‌ها

اینترسپت گزارش داده است که جنگ ۱۹۷۳ همچنین منجر به تحریم نفتی تأثیرگذار کشورهای عربی علیه ایالات متحده شد و گفته می‌شود که کیسینجر مایل بود هر معامله‌ای را که برای باز کردن مجدد شیرهای نفت انجام دهد که در نهایت با قراردادهای پایان جنگ در سال ۱۹۷۴ محقق شد.

دیلی نیوز آن زمان گزارش داده بود که انگیزه قصد جان هنری کیسینجر انتقام از او به دلیل «فروختن اسرائیل طی دیپلماسی شاتل در خاورمیانه بوده است.»

به گفته اینترسپت، لیکود در آن زمان و وزارت امور خارجه آمریکا به‌شدت این ادعا را رد کردند. توطئه گزارش شده برای ترور کیسینجر تنها یکی از چندین مورد است که در آن صهیونیست‌ها خصومت شدیدی را با بزرگ‌ترین متحد خود نشان دادند؛ از جمله حمله سال ۱۹۶۷ به یک کشتی جاسوسی آمریکایی و عملیات جاسوسی در دهه ۱۹۸۰.

اینترسپت معتقد است که با اینکه کیسینجر در هدف کوتاه مدت خود برای پایان دادن به تحریم نفتی و بازگرداندن شبه‌جزیره سینا به مصر موفق بود، تلاش‌های سیاست‌مدارانه او به‌عمد مانع تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی بلندمدت برای اشغال دائمی فلسطین شد.

جان شوارتز درباره فوت کیسینجر نوشته است که او برخلاف دستور ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، برای یافتن راه‌حلی برای صلح پایدار در زمانی که همه احتمالات روی میز بود، عمل کرد. کیسینجر معتقد بود که وضعیت دائمی درگیری و بی‌ثباتی به آمریکا دست برتر را در خاورمیانه داد. کیسینجر در آغاز جنگ یوم کیپور به زیردستان خود گفت: «ارزیابی من این است که یک پیروزی پرهزینه [برای اسرائیل] اما بدون تبدیل شدن آن به فاجعه بهترین نتیجه است.»

کیسینجر؛منفور در همه زمان‌ها

اینترسپت در ادامه نوشته است که کیسینجر علی‌رغم اینکه یهودی بود به رژیم صهیونیستی یا قوم یهود بیش از فایده آن‌ها برای منافع امپراتوری آمریکا اهمیت چندانی نمی‌داد. کیسینجر در سال ۱۹۷۳ به نیکسون گفت که کمک به فرار یهودیان شوروی به ایالات متحده برای جلوگیری از سرکوب آنها در روسیه «هدف سیاست خارجی آمریکا نبود» و «اگر یهودیان را در اتاق‌های گاز در اتحاد جماهیر شوروی قرار دهند، نگرانی برای آمریکا نیست. شاید یک نگرانی بشردوستانه باشد.»

به گفته این وبگاه خبری، هر خصومتی زمانی بین حزب لیکود و وزیر امور خارجه سابق آمریکا وجود داشت، مدت‌هاست که از آن گذشته است، امروز این حزب توسط نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، که اولین بار در سال ۱۹۹۶ به این سمت انتخاب شد، رهبری می‌شود.

اینترسپت در پایان نوشته است که نتانیاهو از دستورالعمل بازی در سیاست کیسینجر الهام گرفته است و از درگیری بی‌پایان برای در قدرت ماندن و دعوت از سیاستمداران تندرو بیشتر به ائتلاف لیکود استفاده می‌کند. در ماه سپتامبر، درست چند هفته قبل از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، این دو فرد در نیویورک دیداری صمیمی داشتند.

در حقیقت کارزار بمباران رژیم اسرائیل در نوار غزه در هفته‌های اخیر با بمباران متمرکز ویتنام و کامبوج توسط کیسینجر در حوزه جنایت علیه بشریت رقابت می‌کند.

کیسینجر؛منفور در همه زمان‌ها

کد خبر 708513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.