ثبت ملی ۳۵ هزار اثر تاریخی در کشور

قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ثبت ملی ۳۵ هزار اثر تاریخی در کشور از ابتدای شکل‌گیری تشکیلات میراث‌ فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، علی دارابی شامگاه چهارشنبه _هشتم آذر_ در آئین گشایش دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی که در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: با وجود اینکه در کشور ایران بیش از یک میلیون اثر تاریخی و میراثی موجود است، اما از ابتدای شکل‌گیری تشکیلات میراث فرهنگی تا امروز فقط ۳۵ هزار اثر ثبت ملی شده است.

وی با اشاره به ثبت جهانی کاروان‌سرای سعدالسلطنه قزوین در فهرست میراث جهانی یونسکو افزود: این کاروان‌سرای بزرگ درون‌شهری که امروز به عنوان مجموعه بزرگ تاریخی و فرهنگی شناخته شده، یکی از ۵۴ کاروان‌سرایی است که به صورت جمعی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بیان اینکه مقدمات برگزاری جشنواره چندرسانه‌ای ملی میراث فرهنگی از یک سال پیش مهیا شده است، اضافه کرد: در مجموع دو هزار اثر و تولید محتوای رسانه‌ای برای دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بعد از پالایش ۵۰ داور در نهایت ۸۰ اثر برگزیده این جشنواره منتخب شدند.

دارابی ادامه داد: استان قزوین می‌تواند با بهره‌گیری از چنین جشنواره‌هایی بیشتر از گذشته در کانون توجه گردشگران قرار گیرد و هنرمندان حاضر در این جشنواره می‌توانند با آثار فیلم و نمایش خود بیش از گذشته جاذبه‌های این استان را به مردم ایران و جهان بشناسانند.

وی خاندان ابوترابی، استاد باقر ساروخانی و استاد بهاالدین خرمشاهی را از شخصیت‌های برجسته و مفاخر فرهنگی نامدار استان قزوین دانست و گفت: این بزرگان ستارگانش نورانی آسمان فرهنگ و هنر ایران هستند که درخشش و نورافشانی خود را از دیار مینودری آغاز کرده‌اند.

قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان سخنان خود با اشاره به پیشینه یک میلیون ساله زیست انسانی در چارچوب جغرافیایی ایران افزود: در ضمن این کشور ۷ هزار سال است که صاحب تمدن است و در این زمان بزرگ‌ترین دستاوردهای فرهنگی را ثبت و ضبط کرده است.

کد خبر 708124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.