ناودان‌ها و چاه‌های جذبی بافت تاریخی یزد رصد می‌شود

رزمایش پایش ناودان‌های بناهای بافت تاریخی در عرصه جهانی یزد و رصد ۱۳۰۰ چاه جذبی از امروز(چهارشنبه) در یزد آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و احتمال بارندگی، پایش عرصه بافت جهانی یزد صبح امروز _چهارشنبه هشتم آذر_ با حضور ۲۵ نفر از نیروهای خدمات شهری یزد پشت‌بام‌های منازل، ناودان‌ها و ۱۳۰۰ چاه‌های جذبی انجام شد. در این بازدید مدیران و مسئولان شهرداری بافت تاریخی یزد، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد و اداره شهرستان یزد حضور داشتند.

سیدمحمد رستگاری، مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد در جریان پایش دسته‌جمعی و آمادگی در برابر بارندگی‌ها برای فصل پاییز و زمستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد، اظهار کرد: امروز جمع زیادی از گروه‌های مردمی، تشکل‌های دوستدار میراث فرهنگی، شهرداری ناحیه تاریخی در یک اقدام ارزشمند و تأثیرگذار جهت فرهنگ‌سازی در زمینه پایش بافت و آزادسازی ناوگان‌ها و مسدودی چاه‌های جذبی انجام گرفت.

وی افزود: بافت تاریخی از ابتدای احداث بنا و در فصول بارندگی، همواره نیاز به رسیدگی دارد که این موضوع در طی سال‌های اخیر کم‌رنگ شده است، بسیاری از آسیب‌ها به دلیل کم‌توجهی در بافت است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد خاطرنشان کرد: به خاطر جمع شدن نخاله‌های ساختمانی در ورودی ناودان، چاه‌های جذبی معابر عمومی، پشت‌بام‌ها نیاز به توجه دارند و در این رزمایش به کمک مالکان خانه‌های بافت، در طی سه روز با پشتیبانی شهرداری و ناحیه تاریخی این طرح انجام می‌شود.

رستگاری تصریح کرد: از اهالی شهر تاریخی یزد و استان درخواست می‌شود تا با صرف زمان ۱۰ دقیقه‌، از تخریب بافت تاریخی و منازل خود پیشگیری کنند، با توجه به اینکه بخشی از بافت و منازل نیز خالی از سکنه شده است می‌توانیم طی روزهای اخیر با اندک رسیدگی از خسارت‌های زیادی پیشگیری کنیم.

وی اضافه کرد: در امر مرمت‌ها در معابر عمومی کمک کار شهرداری بافت تاریخی هستیم، اهالی بافت هم باید همت کنند و در این زمان اقدام به مرمت و احیایی پشت‌بام‌ها و رسیدگی به ناودان‌ها داشته باشند و در این پایش جلب مشارکت جدی مردم ضروری است.

رصد بناهای شاخص تاریخی در یزد

محمدرضا فلاحتی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد نیز به خبرنگار ایمنا گفت: این اقدام سال گذشته در عرصه بافت جهانی، با پایش چاه‌ها و ناودان‌ها صورت گرفته بود و ما کمترین خسارت را در منطقه هسته مرکزی بافت داشتیم؛ بنابراین این کار کوچک تأثیر بالایی در حفظ بناهای قدیمی و تاریخی دارد.

وی با اشاره به اینکه این امر در طی سه روز با حضور ۲۵ نفر از نیروهای خدمات شهری در بافت تاریخی انجام می‌شود، ادامه داد: امروز دانشجویان دانشکده معماری، معتمدین محل و دانش‌آموزان مدرسه مرمت نیروهای میراث فرهنگی و مؤسسه مردم‌نهاد یزد پایدار مشارکت فعال داشتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد تاکید کرد: امروز در عرصه ثبت جهانی از پشت‌بام‌های بناهای شاخص تاریخی، مسجد جامع، خانه لاری‌ها، زندان اسکندر و بازار بازدید شد.

کد خبر 708097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.