جایزه اصفهان را در قالب نقشه راه به طرح می‌رسانیم

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سعی می‌کنیم جایزه اصفهان را در قالب یک نقشه راه، به طرح برسانیم که البته اجرای آن، امکانات، منابع و مقدماتی را نیاز دارد، گفت: مباحث مالی از سوی صنایع بزرگ نیز باید مورد توجه قرار گیرد و سعی می‌کنیم سیاست‌گذاری آن در نسل حاضر انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _چهارشنبه هشتم آذر_ در نشست تخصصی پیرامون جایزه بزرگ اصفهان ضمن قدردانی از بنیاد نخبگان برای میزبانی این جلسه و تلاش به‌عنوان یکی از متولیان محوری آن اظهار کرد: این جلسه سومین نشست هم‌اندیشی در مورد این جایزه است که سعی کردیم در این جلسات مدعوین یک یا حداکثر دو نفر را به ما معرفی کنند تا به اشباع برسیم و طرح را برای سایر مسئولان تصمیم‌گیر ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌طرح‌نامه جایزه اصفهان آماده شده است، افزود: در این جلسه این پیش‌طرح‌نامه برای مدعوین قرائت شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: «اصفهان ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای دارد که در گذشته نیز همین‌گونه بوده است و باید آن‌ها را قدر بدانیم؛ اصفهان مرکز علم است، در گذشته نیز همین‌طور بوده است و اکنون هم همین‌طور است. امروز هم حوزه علمیه خوبی دارد و چند دانشگاه معتبر در آن وجود دارد، البته جایگاه علمی اصفهان بیش از این‌ها است که باید دنبال جایگاهی برای نورافشانی علمی به تمام کشور و دنیا باشید.»

نباتی‌نژاد با بیان اینکه در موضوع هنر و صنایع دستی احساس می‌کنیم احترام بالقوه‌ای برای اصفهان وجود دارد که مثال آن سفرهای وزیر میراث به نصف‌جهان است، ادامه داد: نزدیک‌ترین تجربه‌ای که در اصفهان وجود داشته، جایزه مصطفی (ص) بود که در آن، کل جهان اسلام اسکن می‌شود و دو نوع جایزه بین کل دانشگاه‌های کشورهای مسلمان جهان (بدون توجه به دین دانشمند) و دیگری بین کل مسلمانان دنیا برگزار می‌شود که اعتباری برای اسلام است و دبیرخانه آن در تهران قرار دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری جایزه مصطفی (ص) در اصفهان، به‌صورت متقابل به یکدیگر اعتبار دارد و تصویری از اصفهان برای سایر جهان بروز داد، اضافه کرد: اگر ۴۰ سال بعد جایزه اصفهان را ببینیم، به‌نظر می‌رسد می‌توان برای آن دو دسته تعریف کرد؛ یکی اصفهانی‌هایی که در کل جهان حضور دارند و یکی بین کسانی که کانون توجه آن‌ها اصفهان است.

بنیاد نخبگان در راه‌اندازی جایزه اصفهان می‌تواند کمک کند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بعضی مسائل مزیت اصفهان است که می‌توان روی آن کار کرد و باید این طرح‌واره (جایزه اصفهان) را بیش از پیش تکامل دهیم و مجسم‌تر کنیم.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه برگزاری جایزه اصفهان، اثر آنی ندارد، اضافه کرد: شهرداری مسئولیتی که برای خود در عرصه تکریم علم در دستور کار قرار داده، پشتیبانی از نهادهای علمی مردم‌پایه همچون خانه ریاضیات است؛ باید توجه داشت در نقاطی مشکل داریم که نگاه منظومه‌ای نداریم، در واقع باید منظومه‌وار هر کدام از بخش‌ها رسالت خود را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همه در عرصه هنر، مقابل اصفهان تسلیم هستند، اضافه کرد: باید بر موارد دیگری که سال‌ها مفقود بوده است، تاکید شود؛ به‌عنوان مثال موضوع هوش مصنوعی مطرح شد که باید مورد تاکید قرار گیرد و فعالان این حوزه مزیت‌سازی کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سعی می‌کنیم جایزه اصفهان را در قالب یک نقشه راه، به طرح برسانیم که البته اجرای آن امکانات، منابع و مقدماتی را نیاز دارد، تاکید کرد: مباحث مالی از سوی صنایع بزرگ نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ سعی می‌کنیم سیاست‌گذاری آن در نسل حاضر انجام شود و به‌نظر می‌رسد بنیاد نخبگان نهادی است که در راه‌اندازی جایزه اصفهان می‌تواند کمک کند.

نباتی‌نژاد با اشاره به الگوی تلسکوپی خاطرنشان کرد: وقتی بین شهردار و شهروند هیچ حلقه‌ای نباشد، شهردار از شهروند پرداخت عوارض، رعایت حقوق شهروندی و کمک در این زمنیه‌ها و شهروند از شهردار نیز کیفیت سریع و ارزان در عرصه خدمت را می‌خواهد که با سایر شهرها مقایسه می‌شود.

وی با بیان اینکه سه قالب با عنوان‌های شهربان، شهراندیش و شهریار در باشگاه شهراندیشان تعریف شده است، اضافه کرد: شهربان شهروند مشارکت‌جویی است که وقتی مشکلی را می‌بیند، آن را منعکس می‌کند؛ شهروندانی را داریم که رکوردار تماس با سامانه ارتباطات مردمی هستند که از آن تقدیر می‌کنیم و این کار را تهدید نمی‌بینیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اگر شهردار، اصفهان را به بهترین شهر جهان تبدیل کند، اما در قالب‌های مختلف حواسش به شهروندان نباشد، به احتمال زیاد اعتماد عمومی بالا نخواهد رفت.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه شهراندیش کسی است که بر اساس دانش خود مشورت و هم‌فکری می‌دهد، افزود: «شهریار» کسی است که یار شهر می‌شود و یک توسعه‌دهنده در عرصه ساخت‌وساز است که نمی‌گذارد شهر فرسوده شود و شهروندی است که خانه خود را می‌سازد و کسی که در یک سازمان مردم‌نهاد در حال فعالیت اجتماعی برای رفع مسائل شهر است را شامل می‌شود.

کد خبر 708077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.