از جلو فرار

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه هشتم آذر ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود به مأموریت معاون اول رئیس جمهور به وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی پرداخت و با تیتر «طرح جامع برای ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای» نوشت: دومین جلسه کارگروه توسعه نیروگاه‌های اتمی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و گزارشی از آغاز به کار ساخت واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر در مهرماه سال‌جاری پس از پنج سال وقفه به ارزش ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ارائه شد. محمد مخبر در این جلسه احداث نیروگاه‌های اتمی را گامی مهم و ضروری در جهت تأمین برق پایدار کشور دانست و گفت: توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای حرکتی در راستای رسیدن به ایران قوی است و همه دستگاه‌ها باید پشتیبانی‌های لازم را برای تحقق این برنامه انجام دهند. معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تولید ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه برق اتمی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، از مؤلفه‌های اقتدار کشور و مصداق بارز اثرگذاری توسعه صنعت هسته‌ای در ارتقای خدمت‌رسانی به مردم و تأمین برق مورد نیاز کشور است.

مخبر بر لزوم تدوین طرحی جامع برای احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی مبتنی بر آمایش سرزمین تأکید کرد و افزود: لازم است وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی جلساتی مشترک برگزار و طرحی جامع برای احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تدوین کنند به نحوی که تمامی جوانب و ابعاد مختلف آن بر حسب نیازها و اولویت‌های کشور مشخص باشد و از اجرا و تحقق این هدف گذاری در میان مدت اطمینان خاطر پیدا کرده و بتوانیم دانش فنی لازم را برای ساخت نیروگاه‌های آینده در داخل کسب کنیم.

از جلو فرار

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب با فرماندهان نیروی دریایی ارتش پرداخت و با انتخاب تیتر «نیروی دریایی ارتش ظرفیت بزرگ نظام و کشور است» نوشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فرمانده کل قوا ظهر سه‌شنبه در دیدار فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان در نیروی دریایی ارتش به‌خصوص ظرفیت این نیرو برای کمک به اجرای سیاست‌های اقتصاد دریا محور، بر لزوم کشف ظرفیت‌های جدید به‌منظور افزایش اقتدار نظام و کشور و همچنین ایجاد نشاط و امید در جامعه تاکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که به مناسبت هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش برگزار شد، هفتم آذر را یک روز تاریخی و فراموش نشدنی خواندند و افزودند: این روز باید به‌عنوان روز فداکاری نیروی دریایی ارتش معرفی شود.

این روزنامه در یادداشت امروز خود با تیتر «اگر آتش‌بس تمدید نشود چه می‌شود؟» نوشت: ما فکر می‌کنیم، چه این جنگ پایان یابد، چه آتش‌بس تمدید شود و چه تمدید نشود، صهیونیست‌ها به این زودی نخواهند توانست کمر راست کنند چون حماس این بار نشان داد، می‌توان چنان ضربات کاری به اسرائیل وارد کرد که سؤالِ «آیا اسرائیل در حال نابودی است؟» بر سر زبان‌ها بیفتد. تردید نداریم -شما هم تردید نداشته باشید- در نهایت نیز، اسرائیل قبل از جنگ غزه، با اسرائیل پس از جنگ غزه، تفاوت‌های بنیادینی خواهد داشت. همین‌طور حماس قبل از این جنگ با حماس بعد از این جنگ. این موضوع درباره یمن و حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق نیز صدق می‌کند.

از جلو فرار

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود به گفت‌وگوی تفصیلی با پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران در مورد انتخابات مجلس پرداخت و با تیتر «رقیب ما هزار نامزد دارد چرا وحدت نکنیم» به نقل از وی نوشت: شورای ائتلاف تشکیل شده است تا وحدت ایجاد کند. اساساً امکانپذیر نیست که شورای ائتلاف حرف اختلافی بزند. من هنوز این فرضی را که برخی از دوستان ما مطرح می‌کنند که ما رقیب نداریم، قبول ندارم. معتقد هستم ما رقیب جدی داریم. یک رقیب برون‌گفتمانی و در داخل گفتمان هم برخی نشان دادند به دنبال فهرست جدا هستند. برای داغ کردن فضای انتخابات نباید به ایجاد اختلافات دامن بزنیم.

از جلو فرار

روزنامه وطن امروز در تیتر یک خود به گزارشی از یدیعوت آحارانوت در مورد برکناری ۲ فرمانده اسرائیلی به اتهام عقب‌نشینی از درگیری با حماس پرداخت و با تیتر «از جلو فرار» نوشت: به نوشته روزنامه یدیعوت آحارانوت، تصمیم برکناری ۲ فرمانده به اتهام عقب‌نشینی از درگیری با عوامل گروه‌های فلسطینی در غزه منجر به بروز وضعیتی شبیه سرپیچی در یکی از لشکرهای نظامی رژیم شد و نیمی از سربازان و افسران یک گردان مستقر در غزه، بعد از برکناری ۲ افسر نظامی، از ادامه خدمت انصراف دادند. به نوشته این روزنامه، در اوج نبرد زمینی در غزه، نیروهای یک گروهان ارتش اسرائیل برای مقابله با نیروهای حماس که کمین کرده بودند، وارد عمل شدند اما هیچ حمایت نظامی و پوشش هوایی‌ای از آنها نشد و همین کار باعث شد آنها در حالی که در میان حجم آتش نیروهای حماس گرفتار شده بودند، از منطقه نبرد عقب‌نشینی کنند. ارتش اسرائیل در پی این عقب‌نشینی مقرر داشت فرمانده این گروهان و معاون او برکنار شوند. طبق این گزارش، به نظر می‌رسد این حادثه به ایجاد بحرانی شدید میان سربازان این گروهان و فرمانده گردان انجامید که باعث شد نیمی از سربازان به دلیل تصمیم فرمانده تیپ به یگان بازنگردند که به زعم آنها، از فرمانده گردان به زیان فرمانده گروهان، جانبداری کرده بودند. این حادثه بر شدت انتقادها از عملکرد فرماندهی ارتش افزود، زیرا تحویل گروهی از اسرای اسرائیلی توسط حماس در قلب غزه در یکشنبه گذشته، ثابت کرد آنها همچنان قادر به رویارویی هستند، در حالی که فرماندهی نظامی اسرائیل طی چند روز اخیر مدعی بود با کشتن ده‌ها نفر از فرماندهان حماس، این گروه را بشدت تضعیف کرده و چیزی برای حماس در شمال نوار غزه باقی نمانده است!

از جلو فرار

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چالش حضور زنان در مجلس خبرگان» نوشت: آیت‌الله اراکی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته با اشاره به امکان حضور بانوان در مجلس خبرگان رهبری گفت: منع قانونی وجود ندارد که خانم‌ها عضو خبرگان شوند، اما یا خانم‌هایی که واجد شرایط هستند جلو نمی‌آیند یا برخی نتوانستند شرایط حضور را محقق کنند و در کسب شرایطی که در عضویت وجود دارد موفق نبودند. البته این نخستین بار نیست که بحث نامزدی زنان در مجلس خبرگان مطرح می‌شود و سال ۹۳ نیز قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، گفته بود حضور زنان در انتخابات خبرگان رهبری ایرادی ندارد.

زنان سال‌هاست صندلی‌ای در مجلس خبرگان نداشته‌اند؛ تا جایی که شاید این روزها ذهن پرسشگر افکار عمومی حضور زنان در مجلس خبرگان را یک تابوشکنی بداند، همان‌گونه که حضور یک زن در مجلس خبرگان قانون اساسی در سال ۵۸ یک تابوشکنی بود و بسیاری با حضور آنان به‌صراحت مخالفت کرده بودند، اما یک زن در مقابل مخالفان ایستاد و نماینده شایسته‌ای در این مجلس بود. اولین بار «منیره علی» مشهور به «منیره گرجی» (متولد ۱۳۰۸، تهران) با تحصیلات حوزوی عضو مجلس خبرگان قانون اساسی شد. او با کسب ۵۰.۷ درصد از کل آرا، به عضویت اولین مجلس خبرگان ایران درآمد. انتخاب وی به‌عنوان تنها زن عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، اعتراض برخی از منتخبان این مجلس را برانگیخت؛ «آنان تهدید کردند این زن باید برود وگرنه ما مجلس را ترک می‌کنیم و او پاسخ داد: من بر مسئولیتی که مردم به من واگذار کرده‌اند، استوارم؛ هرکس نمی‌تواند حضور یک زن را تحمل کند، برود».

از جلو فرار

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک امروز خود با عنوان «۲۰۲۴ ترسناک است؟» نوشت: برخی اقتصاددانان از سال ۲۰۲۴ به‌عنوان «فرود نرم» نام برده‌اند. اقتصاد جهانی می‌تواند در سال آینده (به‌ویژه در نیم سال دوم) از شرایط انقباضی خارج و از شدت نرخ تورم کاسته شود. با وجود این شرایط، برخی ریسک‌های ناشناخته می‌تواند شرایط آب و هوایی را برای یک فرود نرم اقتصادی برهم بزند. در این شرایط، مسیریابی قیمت طلای جهانی به‌عنوان یک دارایی امن، می‌تواند به‌عنوان یک قطب‌نما عمل کند. کارشناسان سه عامل را برای افزایش محبوبیت طلا در ۲۰۲۴ عنوان می‌کنند. نخست اینکه با توجه به جنگ‌های منطقه‌ای و انتخابات‌های مهم، در سال آینده ریسک‌های ژئوپلیتیک ادامه خواهد یافت. موضوع دوم این است که با توجه به شرایط رکود املاک در چین، سرمایه‌گذاران خرد از خرید طلا استقبال خواهند کرد. موضوع سوم نیز تمایل بانک‌های مرکزی به افزایش سهم طلا در ذخایرشان است. تداوم رشد طلای جهانی در سال آینده می‌تواند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران را در سال ۲۰۲۴ متأثر کند.

از جلو فرار

کد خبر 707604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.