مبارزه با کرم گلوگاه انارستان‌های «کوشک» هیچ راه‌حل شیمیایی  ندارد

رئیس کارگروه پیش‌آگاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کرم گلوگاه باغات انار منطقه «کوشک» راهکار اصولی ندارد و فقط با مدیریت اصولی می‌توان از خسارات جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد منطقه کوشک در شهرستان بویراحمد با قرار گرفتن در حدفاصل استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس از جمله مناطق گرمسیری به شمار می‌آید و تولید انار در باغات این منطقه باعث رونق کشاورزی و کمک به معیشت مردم است.

مردم روستای کوشک امسال به‌جای برداشت دانه‌های یاقوت سرخ از انارستان‌ها با میوه‌های کرم خورده و سیاه شده مواجه شدند و باعث بروز خسارات مالی بسیاری به کشاورزان شد.

به اعتقاد کارشناسان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد آفت کرم گلوگاه علت خسارت به باغات منطقه کوشک بوده‌است.

مبارزه با کرم گلوگاه انارستان‌های «کوشک» هیچ راه‌حل شیمیایی  ندارد

کرم گلوگاه که تاکنون راه‌حل قطعی برای مبارزه با آن یافت نشده‌است دست مالکان ۱۲۰ هکتار از باغات انار منطقه کوشک را در حنا گذاشت و امسال خبری از رب انارهای مشهور این منطقه در مسیر ملی بابامیدان_گچساران نیست.

اکرم اسدی رئیس گروه پیش‌آگاهی وزارت جهاد کشاورزی عصر روز _یکشنبه، پنجم آذر_ در بازدید از باغات انار منطقه کوشک اظهار کرد: این بازدید با هدف بررسی میزان خسارات وارده به باغداران این منطقه و ترویج روش‌های مبارزه با آفات خسارت‌زا انجام شده‌است.

وی افزود: آنچه عیان است، خسارات وارده به کشاورزان بر اثر عدم کنترل آفات در این باغات است، اما آنچه مهم است و ضامن کاهش خسارات است رعایت نکات فنی و علمی در مهار این آفات از سوی باغداران است.

اسدی با اشاره به پیگیری‌های مکرر جهاد کشاورزی استان برای کمک به کشاورزان منطقه کوشک، تصریح کرد: مدیران و کارشناسان بخش کشاورزی با همه وجود در کنار تولیدکنندگان هستند و انتظار می‌رود توصیه‌های ارائه شده در باغات به کار گرفته شود تا شاهد شیوع و گسترش آفات نباشیم.

رئیس گروه پیش‌آگاهی وزارت جهاد کشاورزی آفات مگس مدیترانه‌ای، مگس میوه انبه و کرم گلوگاه انار را خسارت‌زا توصیف کرد و افزود: واقعیت این است که برای آفات خسارت‌زا در باغات انار کوشک، هیچ راه‌حل شیمیایی وجود ندارد و تنها اقدام مؤثر مدیریت اصولی در باغات و مبارزه بیولوژیک، مکانیکی و غیرشیمیایی با این آفات است.

وی خاطرنشان کرد: پاکسازی کامل باغات از میوه‌های مانده روی درخت، هرس اصولی زمستانه و بهداشت باغ در کنترل و مبارزه با آفات درختان انار بسیار مؤثر است.

اسدی گفت: امیدواریم با رعایت نکات پیشگیرانه از سوی باغداران، سال آینده شاهد هیچ خسارتی در این باغات نباشیم.

مبارزه با کرم گلوگاه انارستان‌های «کوشک» هیچ راه‌حل شیمیایی  ندارد

کد خبر 707331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.