۲۲۴ هزار ملک در شیراز فاقد پایان کار است

شهردار شیراز گفت: ۲۲۴ هزار املاک شناسایی شده سطح شهر شیراز فاقد پایان کار است که این املاک عمدتا در گذشته پایان کار گرفتند اما هیچ مراجعه ای به شهرداری نداشتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد حسن اسدی عصر امروز_ یکشنبه پنجم آذر_ در یکصد و سی و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص تشریح گزارش ممیزی املاک شهرداری شیراز اظهار کرد: یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق تکالیف شورای ششم در خصوص ممیزی املاک شهرداری در یک بازه زمانی مشخص بود.

وی افزود: پروژه ممیزی املاک سالیان متمادی مغفول مانده بود که طی یک دهه گذشته به عنوان تکلیف در سرفصل‌های بودجه لحاظ شد.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه انجام و تکمیل ممیزی املاک در شورای ششم بار دیگر به شهرداری تکلیف شد، عنوان کرد: این تکلیف به شهرداری در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و حوزه مالی و اعتباری و املاک با انتخاب یک مدیر ممیزی املاک این مهم را در دستور کار اجرایی قرار داد.

اسدی ادامه داد: ممیزی املاک به عنوان یک پروژه سخت زمان بر امروزه به نتیجه رسیده است و این پروژه در ریل اصلی خود قرار گرفت و پیشرفت چشمگیری را از انجام این پروژه شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه آخرین ممیزی املاک در شهر شیراز مربوط به سال ۱۳۷۵ بوده است، اضافه کرد: از سال ۱۳۸۶ که شهرداری الکترونیک آغاز به کار کرد ۳۰ درصد پرونده‌ها به صورت مستمر ممیزی املاک صورت می‌گیرد. از سوی دیگر طبق قانون عمران و نوسازی شهری، شهرداری‌ها مکلف هستند هر پنج سال یک بار ممیزی املاک شهری را انجام دهند.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه بر اساس این مصوبه سه هدف و ۴ مرحله کاری برای ممیزی املاک شهرداری ترسیم شد، خاطر نشان کرد: تکمیل و شناسایی املاک به عنوان اولین هدف، رصد تخلفات املاک و ارجاع پرونده‌ها به کمیسیون ماده صد و وصول مطالبات شهرداری به عنوان دومین هدف و ارائه قبوض نوسازی به عنوان منبع درآمد شهرداری در سه هدف در نظر گرفته شده است.

اسدی با بیان اینکه آماده سازی ممیزی املاک به صورت صد در صد انجام شده است، تصریح کرد: در مرحله دوم ممیزی املاک تجاری و تجاری مسکونی پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و شناسایی املاک تجاری انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۳۳۷ هزار زمین دارای ساختمان شناسایی شده است که ۳۴ هزار ملک بعد از ممیزی املاک سطح شهر شیراز شناسایی شده است که بخش عمده این املاک اطلاعات آنها استخراج شده است که اغلب آنها املاکی بوده که دارای کد نبودند.

شهردار شیراز اضافه کرد: از این تعداد ۳۵۸ هزار از املاک سطح شهر شیراز شناسایی شد که تعداد ۷۹ هزار کد نوسازی در اختیار شهرداری قرار گرفته است و امروز این تعداد کد نوسازی دو و نیم برابر شده است.

وی با بیان اینکه ۲۲۴ هزار املاک شناسایی شده سطح شهر شیراز فاقد پایان کار هستند، تصریح کرد: این املاک عمدتاً در گذشته پایان کار گرفتند اما هیچ مراجعه‌ای به شهرداری نداشتند. همچنین تعداد ۶۰ هزار ملک نیز دارای مجوز ساخت از شهرداری هستند اما همچنان پایان کار دریافت نکردند.

شهردار شیراز خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۷۰ هزار کد نوسازی ایجاد شده است و۷۶ هزار واحد تجاری شناسایی شده است و از ۳۴ هزار املاک شناسایی شده برای ۱۵ هزار ملک کد نوسازی صادر شده است.

اسدی با بیان اینکه نمایش املاک در سطح شهر در سامانه یکپارچه شهرسازی مشخص است تصریح کرد: با ایجاد سامانه سرا املاک، نوع کاربری و حتی بدهکاری عوارض کاملاً مشخص است.

وی ادامه داد: شناسایی مالکان املاک نیز یک سامانه ممیزی املاک تعریف شده است تا در سامانه سرا لایحه خود اظهاری املاک با در نظر گرفتن مشوق‌ها لحاظ شده است که بزودی لایحه این سامانه برای تأیید به شورای شهر ارائه خواهد شد.

شهردار شیراز خاطر نشان کرد: از ممیزی املاک حدود ۱۴ هزار ۹۶۱ تخلف ساختمانی در سطح شهر شیراز طی این مدت شناسایی شده است که ۲ هزار ۳۰۰ مورد تخلف تعیین تکلیف شده است که ۳۲۰۰پ رونده املاک دارای رأی صادر شده است که در مجموع هزار ۸۵۰ میلیارد تومان از محل در آمد ساختمان مربوط به میمیزی املاک بوده است.

اسدی اضافه کرد: تعداد ۵۱۶ مورد پرونده تخلفات ساختمانی دارای رأی کمیسیون ماده ۷۷ است که باید رسیدگی و تبدیل به وصول مطالبات شهرداری شود.

کد خبر 707293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.