بانک‌ها با پرداخت به موقع تسهیلات از خروج سرمایه از استان جلوگیری کنند

استاندار گیلان با بیان اینکه حمایت بانک‌ها از واحدهای اقتصادی و تولیدی ضرورت دارد، گفت: بانک‌ها باید با پرداخت به موقع تسهیلات از خروج سرمایه از استان جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، اسدالله عباسی امروز _شنبه چهارم آذر_ در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان با قدردانی از همکاری بانک‌ها و همراهی با دستگاه‌های اجرایی، خواستار تداوم این هماهنگی‌ها شد و اظهار کرد: در بخش جذب منابع باید سرمایه‌ها هدف‌گذاری و صرف امور اولویت‌دار شود و در این بخش باید تولیدکنندگان، مشاغل خانگی، روستایی، طرح‌های گردشگری، کشاورزی، صنعت و حوزه دانش بنیان در دستور کار قرار گیرد تا در پایان سال حداکثر جذب اعتبارات مصوبات سفر را داشته باشیم.

وی از پرداخت بیش از یک همت (معادل ۱۰ هزار میلیارد ریال) تسهیلات تکلیفی از محل تبصره ۱۶ طی امسال خبر داد و افزود: با پرداخت این مقدار تسهیلات توانستیم در یک دوره زمانی سه ماهه شش هزار نفر را در بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی استان جذب کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به شعار راهبردی سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید خاطرنشان کرد: نظام بانکی باید متناسب با این سیاست و برنامه راهبردی تعریف شود چنانکه در نهضت ملی مسکن که در اهداف برنامه‌ای استان قرار دارد همه بانک‌ها باید پای کار باشند.

عباسی با بیان اینکه حمایت بانک‌ها از واحدهای اقتصادی و تولیدی ضرورت دارد، تصریح کرد: بانک‌ها باید با پرداخت به موقع تسهیلات از خروج سرمایه از استان جلوگیری کنند.

وی خطاب به بانک‌هایی که منابع خود را از استان خارج می‌کنند، گفت: بانک‌های خصوصی و دولتی مکلف‌اند ۷۰ درصد از منابع خود را در استان گیلان برای رشد تولید اختصاص داده و مصرف کنند و این موارد باید رصد شده و تا ماه آینده وضعیت آن‌ها مشخص شود.

استاندار گیلان افزود: پیمانکاران و تولیدکنندگانی که امتیاز را از استان گیلان گرفته‌اند، اما در مرکز سرمایه‌گذاری می‌کنند، تعیین تکلیف خواهند شد، چراکه منافع حاصله باید در این استان نمود پیدا کند.

عباسی در مورد سهم تخصیصی تسهیلات بانک‌ها از محل جز دو بند ب تبصره ۱۶ نیز اظهار کرد: برخی بانک‌ها در این زمینه تکلیف قانونی دارند که باید به آن عمل کنند.

وی با بیان اینکه جوانی جمعیت در استان گیلان ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: بانک‌ها با هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در خصوص جوانی جمعیت در پرداخت تسهیلات به طرح‌های فرزندآوری و ازدواج توجه ویژه داشته باشند.

استاندار گیلان با اشاره به اعطای تسهیلات ناباروری به زوج‌ها تصریح کرد: بانک‌ها با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی موانع پیش‌روی تسهیلات ناباروری را از میان بردارند.

عباسی در خصوص تهدیدها و آسیب‌هایی که سیستم بانکی با آن مواجه است خاطرنشان کرد: اگر این تهدیدها در گیلان باشد در اسرع وقت رفع می‌کنیم و مسائل خارج از استان را نیز پیگیری خواهیم کرد تا انسجامی بین بانک‌ها ایجاد شود.

حسین محمدیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: در گیلان ۱۸۸ طرح در قالب پرداخت تسهیلات سفر رئیس جمهوری تعریف شده که ۱۳۷ طرح توانسته‌اند از تسهیلات سفر استفاده کنند و در این بخش پیشرفت استان ۷۲.۷۸ درصد است.

وی افزود: عمده مشکلاتی که متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند نداشتن توانایی یا انصراف از دریافت تسهیلات بوده که برای این موارد طرح جایگزین معرفی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان از بانک‌ها خواست که پیش از دور دوم سفر رئیس جمهوری به گیلان مساعدت لازم را با دستگاه‌ها داشته باشند.

احمدرضا رجبی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گیلان در این جلسه اظهار کرد: در بخش ازدواج در شبکه بانکی به ۱۱ هزار و ۹۲۲ متقاضی تا پایان شهریور ۲۳ هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که تا پایان مهرماه این مقدار به ۱۳ هزار و ۹۳۳ فقره و ۲۷ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال رسید.

وی افزود: در بخش فرزندآوری نیز در نیمه نخست امسال هشت هزار و ۲۷۶ فقره تسهیلات به مبلغ چهار هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال اعطا شد که تا پایان مهرماه این رقم به ۹ هزار و ۳۲۷ فقره رسید و در مجموع چهار هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گیلان اضافه کرد: در بخش تسهیلات خود مالکی بانک‌ها نیز در مجموع هزار و ۵۵۳ پروژه در شش هزار و ۸۹۹ واحد تعریف شده است که تاکنون دو هزار و ۹۲۶ واحد موفق به عقد قرار داد شده‌اند.

رجبی خاطرنشان کرد: در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نیز ۶۱ هزار ۹۳۱ متقاضی به بانک‌ها معرفی شدند که از این تعداد ۳۲ هزار و ۴۱۷ متقاضی در مرحله تکمیل مدارک هستند و ۲۹ هزار و ۵۰۴ مورد نیز تسهیلات دریافت کرده‌اند.

کد خبر 707064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.