۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
رسانه در برابر موشک

در روزهای اخیر شاهد قدرت رسانه در موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن جنایت رژیم غاصب صهیونیستی بودیم؛ در این راستا مردم جهان با ایجاد کمپین و هشتگ‌های مختلف در برابر موشک‌های صهیونیستی به‌پاخاسته و فضای رسانه را برای روایت واقعیت به دست گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پانزدهم مهر بود که خبر عملیات طوفان‌الاقصی در سراسر جهان پیچید و از همان زمان در سطح دنیا تجمعات فراوانی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین شکل گرفت، اما نکته قابل توجه آن است که این فرآیند محدود به فضای حقیقی نشد و این موضوع از دو جهت قابل بحث و اهمیت است؛ از سویی بازتاب این تجمعات در فضای مجازی و از سوی دیگر ایجاد هشتگ‌ها و فراخوان‌های گسترده که طی آن افراد با افکار و ادیان مختلف به این پویش‌ها پیوسته‌اند، نمود پیدا کرده است که یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های آن پویش «سلام یا مهدی (عج)» است که میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف و از هر قوم، نژاد و قبیله‌ای برای حمایت پای کار آمدند و فضای جهانی را به دست گرفتند.

رسانه در برابر موشک

اگر بخواهیم نگاهی آماری نیز داشته باشیم، باید بگوییم که هم‌زمان با درگیری‌ها میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از پانزدهم مهر، فضای شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) به‌عنوان یکی از جریان‌سازترین و مؤثرترین فضاهای خبری در ایران و جهان به‌شدت از این رخداد تأثیر گرفت، به‌گونه‌ای که در میان ۳۰ هشتگ ترند و پرتکرار ۱۰ روز اول جنگ فلسطین و اسرائیل «طوفان‌الاقصی» با اختلاف رتبه نخست از نظر مشارکت کاربران را به دست آورده است؛ البته این هشتگ با سه نگارش دیگر نیز ترند شده است که اگر تعداد آن‌ها را به این هشتگ اضافه کنیم، اختلاف آن با هشتگ‌های دیگر بیشتر نیز خواهد شد.

در جدول زیر، ۳۰ هشتگ پرتکرار توئیتر در بازه پانزدهم تا بیست‌وچهارم مهر، استخراج و بر اساس موضوع طبقه‌بندی شده است؛ رنگ سبز به هشتگ‌های حمایتی از فلسطین، رنگ قرمز به هشتگ‌های حمایت از اسرائیل و رنگ سفید به هشتگ‌های مرتبط با آرمیتا، پهلوی و سایر موضوع‌ها اختصاص داشته است.

رسانه در برابر موشک

در همین راستا معصومه نصیری، دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‎‌کند: با ظلم قابل توجه و مضاعفی توسط رژیم غاصب صهیونیستی در غزه مواجه هستیم، از این‌رو افکار عمومی نه تنها داخل ایران، بلکه در کل دنیا نسبت به این اتفاقات واکنش‌هایی از جنس حمایت مردم غزه و فلسطین نشان دادند.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به این ظلم آگاه هستند و آن را محکوم می‌کنند، ادامه می‌دهد: حضور در راهپیمایی‌ها و کنشگری‌هایی که مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، نشان می‌دهد عمق فاجعه به حدی است که افکار عمومی را با خود همراه کرده است.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای تصریح می‌کند: در ساحت‌های عواطف، عقلانیت و حمایت از حقوق انسانی سایرین که درک و فهم مبتنی بر خرد دارند، کمتر انسانی را می‌بینیم که نسبت به این موضوع واکنشی نداشته باشد.

معصومه نصیری، دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران

معصومه نصیری، دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران

نصیری با اشاره به اینکه مبارزه با این ظلم یکی از آرمان‌های جدی درون ایدئولوژی انقلاب اسلامی است، می‌افزاید: محکومیت رژیم صهیونیستی در دنیا به‌ویژه توسط مردم ایران به این دلیل است که مردم با پیشینه محور مقاومت آشنایی دارند.

دبیر کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران ادامه می‌دهد: امروزه در کنار تجمعات و اقدامات دیپلماتیکی که کشورها علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی انجام می‌دهد، یکی از میدان‌های مؤثر رسانه و شبکه‌های اجتماعی هستند که با هشتگ‌ها و فراخوان‌ها، محکومیت‌های قابل انتشار را منعکس می‌کنند.

نصیری با تاکید بر اهمیت نقش رسانه در این عرصه تصریح می‌کند: امروز رسانه بازوی جدی مواجهه با آن چیزی است که در غزه و در سایر اتفاقات دنیا رخ می‌دهد، چراکه فشار و انزجار افکار عمومی را نسبت به اتفاقات پیش آمده به نمایش می‌گذارد.

رسانه در برابر موشک

وی می‌افزاید: امروزه نمی‌توانیم سهم کمی را برای رسانه قائل باشیم، چراکه موضوع افکار عمومی، مدیریت معنا و تصویر ذهنی مخاطب است و بر این اساس رسانه باید توانایی انتقال دقیق معانی را داشته باشد و در آن گام مؤثری بردارد.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای با اشاره به بازتاب تجمعات فضای حقیقی در فضای مجازی می‌گوید: انتشار فیلم، عکس و اینگونه موارد نشان از همراهی و کثرت جماعت در راستای حمایت از مردم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی دارد و به افراد در ساختن پس‌زمینه ذهنی و انتخاب بهتر و دقیق‌تر کمک می‌کند.

نصیری می‌گوید: تجمعات هم‌نوایی، هم‌افزایی و همدلی جهانی محکومیت جهانی را به تصویر می‌کشند، اما هم‌افزا شدن در ذیل یک شعار و استفاده از نمادها، نشان‌ها و رنگ‌ها گاهی در تجمعات می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه اضافه کردن چاشنی هنر به تجمعات می‌تواند به درک و فهم ماجرا کمک کند، ادامه می‌دهد: هنر می‌تواند به صورت مفهومی، هنری، نمایش میدانی، شعر، مداحی حماسی، طراحی یک سناریو با چاشنی هنر و به صورت مجزا و با زبان هنر به درک تجمعات پرداخته شود.

رسانه در برابر موشک

در فضای مجازی و در بیشتر برنامه‌های مورد استفاده مردم، هشتگ و لایک دو شاخص مهم برای نشان دادن همگرایی و اهمیت موضوع‌ها و رخدادها محسوب می‌شود و بر این اساس بررسی هشتگ‌های مطرح در ۱۰ روز اول جنگ میان فلسطین و رژیم غاصب حکایت از این مهم دارد که بیش از نیمی از هشتگ‌ها و کارزارهای مجازی علیه اسرائیل و به نفع فلسطین بوده است و از این آمار می‌توان به این نتیجه رسید که فطرت انسان‌دوست مردم جهان همچنان بیدار و پوینده است؛ رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۵ بیان کردند: «قضیه فلسطین، کلید رمزآلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلامی است.»؛ در همین راستا طی یک‌ماه‌ونیم مقاومت مردم مظلوم فلسطین، جهانیان به این جمله وافق شدند که ظهور منجی می‌تواند پایان‌دهنده ظلم و بدی‌ها باشد.

کد خبر 706974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.