تشدید دوراهی بین دموکرات‌ها بر سر کمک‌ به رژیم صهیونیستی

رسانه آمریکایی در مطلبی شکاف میان دموکرات‌ها بر سر شرطی کردن کمک به رژیم صهیونیستی را چالشی جدید برای رهبران این حزب به‌ویژه «جو بایدن» دانسته که در دوراهی حمایت بی‌قیدوشرط از رژیم صهیونیستی مانده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری هیل، نبرد میان دموکرات‌ها بر سر سیاست واشنگتن در برابر اسرائیل، وارد مرحله جدیدی شده است و برخی چهره‌های این حزب خواستار مطرح شدن شروطی برای کمک‌ها به اسرائیل شده‌اند.

به نوشته این این پایگاه خبری-تحلیلی، تعدادی از چهره‌های ترقی‌خواه مجلس نمایندگان و سنا در روزهای اخیر هشدار داده‌اند با هرگونه بسته حمایتی که اسرائیل را مجبور به تعامل با فلسطینیان نکند، مخالفت خواهند کرد.

برنی سندرز، سناتور مستقل و منتقد رویکردهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از جمله کسانی است که مخالفت خود با ارسال کمک به تل‌آویو را اعلام کرده و گفته است تنها در صورتی با این امر موافقت خواهد کرد که دولت نتانیاهو با ایجاد محدودیت‌هایی در حملات به غزه، تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.

سندرز در مقاله‌ای برای روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: «رویکرد چک سفید باید به پایان برسد. آمریکا باید روشن کند اگرچه ما دوست اسرائیل هستیم، اما شرایطی برای این دوستی وجود دارد و نمی‌توانیم در اقداماتی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، شریک باشیم.»

هم‌زمان برخی اعضای دیگر حزب دموکرات به عنوان طرفدار سرسخت اسرائیل، به این خواسته‌ها واکنش‌های شدیدی نشان داده و هشدار داده‌اند که اسرائیل با محدود کردن حملاتش به حماس سبب قدرتمندتر شدن آن می‌شود.

برد اشنایدر، نماینده سرسخت حامی اسرائیل در همین زمینه گفت: «تا زمانی که حماس اسرا را آزاد نکند، غزه را در کنترل داشته باشد و توان حمله به اسرائیلی‌ها را داشته باشد، شرطی کردن کمک، جان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌های بیشتری را تهدید خواهد کرد.»

هیل در بخش دیگری از این مطلب تشریح کرده است: درگیری‌های درون حزب دموکرات و مناقشه بر سر ایستادن در کنار اسرائیل و یا حمایت از فلسطینیان به چالشی جدید برای رهبران احزاب، از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بدل شده که از یک‌سو حمایتی تمام‌قد از رژیم صهیونیستی داشته است و از سوی دیگر تلاش دارد منتقدان لیبرال را آرام نگه دارد.

به نوشته این پایگاه خبری، متعلق به کنگره آمریکا، گسست جدید درون‌حزبی میان دموکرات‌ها از زمان حملات هفتم اکتبر (پانزدهم مهر) حماس تشدید شده است. به ویژه در روزهای اخیر که شاهد تنش‌های بیشتر میان اعضای مجلس نمایندگان بودیم و در نهایت رشیده طلیب، نماینده مسلمان این مجلس به دلیل انتقادهای تندش از اسرائیل با بازخواست رسمی روبه‌رو شد.

علاوه بر سندرز و طلیب، برخی دیگر از لیبرال‌های مجلس نمایندگان نیز به شدت از سیاست‌های تاریخی اسرائیل در برابر فلسطینی‌ها انتقاد کرده‌اند.

الکساندریا اوکاسیو-کورتز عضو دموکرات مجلس نمایندگان به تازگی در حساب ایکس (توئیتر سابق) نوشت: آمریکا با اعمال شرایط برای ارسال کمک به همه متحدان می‌تواند اطمینان یابد که مالیات دهندگان آمریکایی ناقضان حقوق بشر را تأمین مالی نمی‌کنند.

هیل در پایان این مطلب خاطرنشان کرده است: با وجود تمام این مخالفت‌ها، مایک جانسون به عنوان رئیس جدید مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه، حزبی که یکپارچه از اسرائیل حمایت می‌کند و اوایل ماه جاری میلادی هم بسته کمک ۱۴.۳ میلیارد دلاری به اسرائیل را به تصویب رساند، نخستین قدم را برای حمایت بی‌قیدوشرط از اسرائیل برداشته باشد و انتظار می‌رود گام‌های بعدی در مورد کمک به اسرائیل در مجلس سنا برداشته شود که تحت کنترل دموکرات‌ها است و دیدگاه‌های مخالف اعضای آن در خصوص کمک به این متحد خاورمیانه‌ای زیاد است.

کد خبر 706945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.