جهان تنها برای ۶۸ روز ذخیره شکر دارد

وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر میزان ذخیره‌های شکر در جهان پاسخگوی ۶۸ روز مصرف است، درحالی‌که این میزان در زمان مشابه روند نزولی در سال ۲۰۲۰، ۱۰۶ روز بوده است. پدیده ال‌نینو یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش برداشت شکر عنوان شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طی روزهای گذشته، اخبار مربوط به کمبود شکر در جهان نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورده است و به‌تازگی با اعلام میزان ذخیره باقی‌مانده در انبارهای جهانی، دغدغه‌های اقتصادی تجار و صنعتگران فراتر رفته است.

شکر در سال ۲۰۲۳ به بالاترین قیمت خود از سال ۲۰۱۱ رسیده است که به‌طور عمده به دلیل کاهش عرضه جهانی محصول در هند و تایلند، دومین و سومین صادرکننده‌های بزرگ جهان است.

آب و هوای خشک غیرعادی منجر به کاهش برداشت شکر شده و این رویداد، ضربه‌ای دیگر برای کشورهای در حال توسعه است که در حال حاضر با کمبود مواد اولیه مانند برنج، همچنین ممنوعیت تجارت مواد غذایی مواجه هستند. همه این موارد به دلیل اثرات ترکیبی پدیده آب و هوایی طبیعی ال‌نینو، جنگ در اوکراین و مسائل ارزی است.

جهان تنها برای ۶۸ روز ذخیره شکر دارد!

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد کاهش دو درصدی در تولید شکر جهانی در فصل برداشت ۲۰۲۳-۲۰۲۴ را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن پیش‌بینی کرده است که به معنای کاهش حدود ۳.۵ میلیون تنی است.

این مسئله تا حد زیادی ناشی از ال‌نینو است؛ یک پدیده طبیعی که الگوهای آب و هوای جهانی را تغییر می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد شرایط آب و هوایی شدید از خشکسالی تا سیل شود. هند که دومین صادرکننده شکر در جهان است خشک‌ترین ماه اوت خود را در بیش از یک قرن گذشته گذرانده و رشد محصولات نیشکر آن متوقف شده است.

اثرات ال‌نینو در سومین صادرکننده شکر جهان، تایلند، نه تنها کمیت، بلکه کیفیت برداشت را نیز تغییر داده است. علاوه بر این، به‌طور فزاینده‌ای شکر برای سوخت‌های زیستی مانند اتانول استفاده می‌شود. رشد جمعیت و افزایش مصرف شکر نیز ذخایر شکر را بیشتر تحت فشار قرار داده است. در نتیجه همه این عوامل، ذخایر جهانی شکر به پایین‌ترین حد خود در ۱۴ سال گذشته رسیده است.

جهان تنها برای ۶۸ روز ذخیره شکر دارد!

بر اساس داده‌های USDA، وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، در حال حاضر میزان ذخیره‌های شکر در جهان جوابگوی ۶۸ روز مصرف است؛ درحالی‌که این میزان در زمان مشابه در سال ۲۰۲۰، ۱۰۶ روز بوده و با چنین روندی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۰ تاکنون رسیده است.

پیش‌بینی شده که به دلیل آب و هوای مساعد اوایل سال جاری در برزیل و افزایش مناطقی که نیشکر در آن کاشته شده است، برداشت شکر در برزیل که بزرگترین صادرکننده شکر است ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته باشد. اما از آنجا که این کشور در نیمکره جنوبی قرار دارد، افزایش عرضه جهانی تا ماه مارس نخواهد بود و به همین دلیل، تنها برای اواخر سال ۲۰۲۴ به کمبودهای اخیر کمک می‌کند. تا آن زمان، کشورهای وابسته به واردات مانند اکثر کشورهای جنوب صحرای آفریقا آسیب‌پذیر باقی می‌مانند.

جهان تنها برای ۶۸ روز ذخیره شکر دارد!

کد خبر 705825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.