افزایش نارضایتی از بایدن و بدبینی نسبت به آینده آمریکا

یافته‌های جدیدترین نظرسنجی شبکه ان‌بی‌سی آمریکا نشان می‌دهد که در میان بدبینی بی‌سابقه مردم آمریکا نسبت به آینده کشورشان، محبوبیت جو بایدن به کمترین سطح دوران ریاست‌جمهوری‌اش کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تارنمای شبکه ان‌بی‌سی شب گذشته _بیست‌وهشتم آبان_ نوشت که نتایج نظرسنجی دهم تا چهاردهم نوامبر (نوزدهم تا بیست‌وسوم آبان) این شبکه نشان می‌دهد که محبوبیت بایدن برای نخستین بار از دونالد ترامپ کمتر شده است. کاهش اقبال عمومی به بایدن در میان دموکرات‌ها مشهودتر بوده است و بیشتر آنان معتقدند که اسرائیل در عملیات نظامی در غزه افراط کرده است. ۷۰ درصد از گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال نیز با نحوه رسیدگی بایدن به جنگ مذکور مخالف هستند.

افت بی‌سابقه محبوبیت بایدن و رویگردانی چشمگیر جوانان از او

بر اساس این نظرسنجی، ۴۰ درصد از رأی دهندگان به‌طور قطع با عملکرد بایدن موافق بودند و ۵۷ درصد نیز مخالفند؛ از این‌رو این آمار نشان‌دهنده افت بی‌سابقه محبوبیت بایدن در دوران ریاست‌جمهوری‌اش است.

آنچه که در میان نتایج این نظرسنجی بیش از دیگر نتایج خودنمایی می‌کند، تغییر عقیده رأی‌دهندگان ۱۸ تا ۳۴ سال است. در نظرسنجی مشابه سپتامبر، ۴۶ درصد از این گروه سنی با عملکرد بایدن موافق بودند. اکنون تنها ۳۱ درصد از این گروه چنین نظری داشتند و ۶۲ درصد نیز با سیاست خارجی وی مخالفند. تنها ۳۳ درصد از رأی‌دهندگان (۳۰ درصد دموکرات‌ها) از نحوه رسیدگی وی به سیاست خارجی رضایت دارند که در مقایسه با نظرسنجی سپتامبر افت ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

از میان کل رأی‌دهندگان، تنها ۳۴ درصد از نحوه رسیدگی وی به جنگ اخیر رضایت داشتند و ۵۶ درصد نیز مخالفند. با لحاظ کردن جهت‌گیری‌های حزبی، مشخص می‌شود که تنها نیمی (۵۱ درصد) از دموکرات‌ها از رسیدگی به جنگ غزه رضایت دارند و ۵۹ درصد از مستقلان و ۶۹ درصد از جمهوری‌خواهان نیز مخالفند.

در حوزه اقتصاد نیز تنها ۳۸ درصد از مجموع پاسخ‌دهندگان از عملکرد بایدن رضایت دارند که نسبت به ماه سپتامبر یک درصد افزایش یافته است.

حمایت اکثریت نسبی مردم آمریکا از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی

یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از رأی دهندگان آمریکایی معتقدند که اسرائیل در حال دفاع از منافع خود در جنگ جاری است و اقدام‌های نظامی آن در غزه موجه است.

۳۰ درصد نیز معتقدند اسرائیل در عملیات نظامی خود افراط کرده و اقدام‌های آن موجه نیست. ۲۱ درصد دیگر هم از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند.

در میان رأی‌دهندگان دموکرات، ۵۱ درصد با گزینه «افراط اسرائیل» موافق بودند و ۲۷ درصد هم اقدام‌های آن را موجه می‌دانند، در حالی که ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی با حمایت نظامی این کشور از اسرائیل موافقند، ۴۹ درصد از رأی دهندگان دموکرات با چنین حمایتی مخالفت کردند.

انتخابات ۲۰۲۴، برتری بربادرفته بایدن

۱۱ ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، ترامپ از حمایت ۴۶ درصد رای‌دهندگان قطعی در برابر سهم ۴۴ درصدی بایدن برخوردار است.

در نظرسنجی سپتامبر، این دو رقیب از حمایت برابر ۴۶ درصدی برخوردار بودند، در حالی که در اوایل تابستان بایدن با ۴ درصد اختلاف پیشتار بود و ۴۹ درصد رأی‌دهندگان وی را مناسب ریاست‌جمهوری می‌دانستند. یافته‌های نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر ان‌بی‌سی نشان می‌دهد در حالی که میزان حمایت از بایدن در نوسان است، کف حمایت رای‌دهندگان آمریکایی از ترامپ ثابت باقی مانده است.

در نظرسنجی اخیر، سیاه‌پوستان (۶۹ درصد در برابر ۲۰ درصد)، زنان (۵۲ درصد در برابر ۳۹ درصد) و سفیدپوستان تحصیل‌کرده (۵۱ درصد در برابر ۴۰ درصد) بایدن را به عنوان نامزد منتخب خود معرفی کردند.

در همین حال، ترامپ همچنان گزینه مقبول رأی‌دهندگان سفیدپوست (۵۳ درصد در برابر ۳۹ درصد)، مردان (۵۵ درصد در برابر ۳۵ درصد) و روستاییان (۵۸ درصد در برابر ۳۵ درصد) است.

ترامپ حتی در میان رای‌دهندگان ۱۸ تا ۳۴ سال نیز از بایدن جلو افتاده و با ۴ درصد اختلاف از مقبولیتی ۴۶ درصدی برخوردار است.

اقبال نسبی به کنگره جمهوری‌خواه

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در مورد انتخابات ۲۰۲۴ کنگره نیز اظهار نظر کردند.

۴۷ درصد از رأی‌دهندگان گفتند که با کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان موافق هستند و ۴۵ درصد دموکرات‌ها را طیف سیاسی مناسب برای کنترل کنگره می‌دانند. در ماه سپتامبر، ۴۶ درصد از رای‌دهندگان به دموکرات‌ها و ۴۵ درصد آنان به جمهوری‌خواهان تمایل داشتند.

ان‌بی‌سی در انتهای این گزارش نوشت که حس بدبینی شرکت‌کنندگان این نظرسنجی نسبت به آینده آمریکا بی‌سابقه است و تنها ۱۹ درصد ابراز اطمینان کردند که زندگی نسل بعدی بهتر از این نسل باشد که این کمترین میزان خوشبینی در ۳۳ سال اخیر است.

این نظرسنجی از میان هزار رای‌دهنده قطعی انجام شد و حاشیه خطای آن ۳.۱ درصد است.

کد خبر 705616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.