تغییر بازی غافلگیرانه انصارالله

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه بیست‌ونهم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران تصویر صفحه اول خود را به بازدید روز گذشته رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه اختصاص داد و با تیتر «ما به وظیفه خود در مسئله فلسطین عمل خواهیم کرد» نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای درباره وظایف و عملکرد دولت‌های مسلمان فرمودند: برخی دولت‌های اسلامی به ظاهر در مجامع، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و برخی هم تاکنون محکوم نکرده‌اند اما این، قابل قبول نیست. کار اصلی آن است که شریان و جریان حیاتی رژیم صهیونیستی قطع شود و دولت‌های اسلامی مانع رسیدن انرژی و کالا به این رژیم شوند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: دولت‌های اسلامی حداقل برای یک مدت محدود رابطه سیاسی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند. ملت‌ها باید با ادامه تجمعات و تظاهرات خود، نگذارند مظلومیت ملت فلسطین فراموش شود.

ایشان در پایان تأکید کردند: ما به وعده الهی یقین داریم و به آینده نیز امیدواریم و به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

تغییر بازی غافلگیرانه انصارالله

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «سیلی مقاومت به اسرائیل در دریای سرخ انصارالله کشتی صهیونیست‌ها را به غنیمت گرفت‌» نوشت: توقیف کشتی اسرائیلی با غافلگیری و تعجب رهبران و مقامات تل‌آویو روبه‌رو شده است، اما از مدت‌ها پیش نیروهای یمنی نسبت به اقدامات علیه اشغالگران صهیونیست هشدار داده بودند. به نظر می‌رسد که مقامات سیاسی و نظامی تل‌آویو نخواسته و یا به هشدارهای نیروهای مقاومت یمن در روزهای گذشته باور نداشته‌اند و اکنون توقیف یک کشتی اسرائیلی بار دیگر شکست جدیدی را متوجه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی تل‌آویو کرده است.

این روزنامه در بخش اخبار ویژه خود به نقل از نشریه تخصصی سیاست خارجی «فارین پالیسی» نوشت: آمریکا ممکن است در جنگ جهانی قریب‌الوقوع، متحمل شکست شود. منازعات جدی موجود، به توجه ایالات متحده در دو منطقه از سه منطقه مهم جهان نیاز دارد. اگر چین تصمیم به حمله به تایوان بگیرد، وضعیت می‌تواند به سرعت به یک جنگ جهانی در سه جبهه تبدیل شود و آمریکا را درگیر می‌کند.

تغییر بازی غافلگیرانه انصارالله

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تغییر بازی غافلگیرانه انصارالله» نوشت: ساعاتی پس از هشدار سخنگوی نیروهای مسلح یمن که به‌طور رسمی اعلام کرد از این پس در صورت مشاهده هرگونه کشتی اسرائیلی آن را هدف قرار خواهد داد، خبرگزاری‌های جهان از توقیف یک کشتی تجاری متعلق به تاجر اسرائیلی با شمار قابل‌توجه سرنشین در آب‌های یمن خبر دادند. انصارالله یمن با این تغییر بازی غافلگیرانه توازن جنگ را در آب‌های منطقه تغییر داد. ارتش یمن از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه چندین بار بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی را هدف حمله موشکی و پهپادی قرار داده و بارها اعلام کرده است که تا زمان توقف تجاوزات این رژیم، به حملات خود علیه اهداف اسرائیلی ادامه خواهد داد.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری با عنوان «نواختن مارش پیروزی با قطع شریان انرژی صهیونیست‌ها» نوشت: راهپیمایی و تجمع کم‌نظیر روز شنبه مردم آگاه و با بصیرت تهران و دیگر شهرهای کشورمان در کنار راهپیمایی‌های ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان در کشورهای دیگر حتی در قلب اروپا و آمریکا به عنوان دولت‌های حامی صهیونیست‌ها نشان داد افکار عمومی علیه صهیونیست‌ها بسیج شده‌اند و جنگ غزه که تمام شود، تازه محاکمه سران صهیونیست و بازخواست دولت‌های حامی آن‌ها آغاز خواهد شد. اما همان‌گونه که رهبر حکیم انقلاب روز گذشته بر آن تأکید داشتند، وظیفه امروز دولت‌های اسلامی قطع شریان حیاتی این رژیم است. اگر دولت‌های مسلمان به این تأکید رهبر انقلاب که فرمودند «محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی کافی نیست؛ دولت‌های اسلامی باید شریان و جریان حیاتی این رژیم را با منع رسیدن انرژی و کالا به آن‌ها قطع کنند»، مارش پیروزی مردم غزه و فلسطین خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، نواخته خواهد شد.

تغییر بازی غافلگیرانه انصارالله

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست خود با تیتر «شکست یک استراتژی قدیمی در بیمارستان شفا» درباره استراتژی هراس ارتش اسرائیل نوشت: ضربه حیثیتی مقاومت اسلامی فلسطین به رژیم صهیونیستی در «توفان الاقصی» اشغالگران را در موقعیت بی‌پاسخی قرار داد. آنها برای حفظ وجهه خود تقریباً هیچ گزینه ممکنی را پیدا نمی‌کردند. آنها در ابتدای امر سراغ آشناترین گزینه یعنی حمله به زنان، کودکان و بیماران رفتند. حمله به بیمارستان المعمدانی و پس از آن حمله به دیگر پناهگاه‌ها و مدارس در چارچوب همین گزینه بود. صهیونیست‌ها به دنبال افزایش تعداد شهدای غزه بودند که نزدیک به ۵۰۰۰ نفر آنان را کودکان تشکیل می‌دادند. در این میان حرکاتی همچون بمباران بیمارستان‌ها را باید به‌عنوان بخشی از استراتژی هراس درک کرد. ارتش پرادعای صهیونیست در ۳ هفته گذشته موفق به وارد کردن هیچ ضربه قابل قبولی به حماس نشده است، هیچ‌کدام از فرماندهان شناخته شده این گروه را نتوانسته دستگیر کند، هیچ‌کدام از اسرا را نتوانسته آزاد کند و خود نیز تاکنون بنا بر روایت رسمی‌اش بیش از ۶۰ سرباز خود را در میدان درگیری‌ها از دست داده است. از سوی دیگر زمان به ضررش در حال گذر است و شکست در زمین غزه نیز حیثیت بر باد رفته اقتدار و امنیتش را بیش از پیش بر باد می‌دهد. در این شرایط استراتژی هراس و ارتکاب جنایات بی‌سابقه تنها گزینه‌ای بوده که توانسته است در پیش بگیرد؛ استراتژی کثیفی که در بلندمدت معادله جنگ را دستخوش تغییر نکرده است.

تغییر بازی غافلگیرانه انصارالله

روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود به قلم حجت میرزایی با تیتر «غول آهنی مهربان یا کانون اثربخش ملی‌» نوشت: نیم قرن سیاست‌گذاری صنعتی در ایران در تقابل آشکار با اصول اقتصاد صنعتی گذشته است. دست‌کم به‌جای توجه به اقتصاد مقیاس و مزیت‌های مکانی بنگاه‌هایی ریزدانه و آسیب‌پذیر از تحولات و شوک‌های درونی و بیرونی در فولاد، پتروشیمی، خودروسازی و حمل‌ونقل هوایی با مجوزهای رسمی تأسیس شده‌اند و در همه این دوران از موهبت انرژی ارزان، دلارهای ارزان و وام‌های ریالی ارزان (یارانه نقدی وام‌ها یا دست‌کم یارانه نرخ سودی پایین‌تر از تورم رسمی) برخوردار بوده‌اند. در هر نقطه‌ای از سرزمین بی‌توجه به مزیت‌های طبیعی و انسانی و چند و چون دسترسی به زیرساخت‌های سخت و نرم یا دسترسی به منبع نهاده یا بازار مناسب، بنگاه‌های فولاد و پتروشیمی و خودروسازی‌ها مثل قارچ روییده‌اند. بی‌تردید در پشت هر یک از این تأسیس‌ها و بنیان‌گذاری‌ها و بنگاه‌کوبی‌ها روی زمین، منافعی یا دست‌کم رقابت‌ها و کل‌کل‌های آشکار و پنهانی بین‌منطقه‌ای و حتی بین شهرهای هم‌جوار می‌توان یافت؛ اما گمان نمی‌کنم که برای بخش بزرگی از استقرار بنگاه‌های صنعتی بتوان نظریه‌ای توسعه‌ای یا راهنمایی توضیح‌دهنده و متقاعدکننده نشان داد.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری با عنوان «مسائل ژئوپلیتیکی متعدد و متقاطع در قفقاز جنوبی» هشدار داد تغییر جهت تمرکز بین‌المللی به درگیری اسرائیل و فلسطین پس از تقریباً دو سال توجه به درگیری اوکراین، نباید وضعیت مشتعل قفقاز را پنهان کند. ارمنستان به‌عنوان یکی از دموکراسی‌های نادر در منطقه، از زمان شکست از جمهوری آذربایجان در نوامبر ۲۰۲۰ بیم آن دارد که در قربانگاه منافع ژئواستراتژیک همسایگان و رقبا و حتی متحدانش قربانی شود. در حال حاضر سقوط قطعی جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی، تبعید اجباری ارامنه و پاک‌سازی قومی و فرهنگی تحمیلی در منطقه موازنه‌های استراتژیک را دوباره ترسیم می‌کند و ارمنستان باید برای حفظ حاکمیت راه خود را در بین آن پیدا کند. این وقایع ناشی از پیامدهای جنگ‌های نیابتی هستند که از طرف بلوک‌های اصلی مانند ایالات متحده و اروپایی‌ها از یک طرف و قدرت‌های آسیایی از قبیل روسیه و چین از طرف دیگر به راه افتاده‌اند.

تغییر بازی غافلگیرانه انصارالله

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این پرسش پرداخت که ذائقه پس‌انداز ایرانی‌ها در ۲ سال اخیر چه تغییری کرده است؟ و با تیتر «پناهگاه سرمایه‌ها در حمله تورمی» نوشت: درحالی‌که در سال ۱۴۰۰، تنها ۱۰ درصد مردم مایل به خرید طلا بودند، پس از دو سال این رقم به حدود ۲۱ درصد رشد کرده است. به نظر می‌رسد که افزایش جذابیت طلا به عواملی نظیر «بازدهی بالا در مقایسه با تورم»، «سهولت خرید و فروش در قیاس با ملک و دلار» و «امکان سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه» بازمی‌گردد. نکته مهم دیگر اینکه در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۳ درصد از افراد پاسخ دادند که پس‌انداز خود را صرف «اشتغال و کارآفرینی» می‌کنند، اما این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۱۵ درصد کاهش یافته است. سوال مهم این است که در این دو سال چه عاملی از محبوبیت و انگیزه سرمایه‌گذاری در اشتغال و کارآفرینی کاسته است؟ همچنین بر اساس این نظرسنجی تمایل به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها نیز نسبت به دو سال قبل رشد داشته و به ۱۵ درصد رسیده، اما نظر ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس تنها ۱.۳ درصد بوده که نسبت به دو سال قبل تغییری نداشته است.

تغییر بازی غافلگیرانه انصارالله

کد خبر 705537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.