شرایط سفر هوایی با کودک و نوزاد

برای بسیاری از افرادی که با نوزاد و یا کودکان خردسال خود سفر می‌کنند بسیار مهم است که مدت‌زمان زیادی در راه نباشند تا هم خودشان و هم کودکانشان کمتر اذیت شوند.

به همین دلیل بسیاری از والدین گزینه‌ی سفر هوایی را انتخاب می‌کنند. بااین‌وجود سفر هوایی نیز چالش‌های خود را دارد و خوب است که پدران و مادران پیش از خرید بلیط هواپیما برای فرزندانشان به این نکات توجه کنند.

قوانین سفر نوزادان و کودکان با هواپیما

اغلب شرکت‌های هواپیمایی به نوزادان بالای 10 روزه اجازه‌ی پرواز با هواپیما را می‌دهند؛ بااین‌وجود متخصصان توصیه می‌کنند که بهتر است نوزادان تا پیش از یک ماه و نیمگی سفر هوایی نداشته باشند. هنگام خرید بلیط هواپیما حتماً این نکته که نوزادی همراه شماست را عنوان کنید، زیرا این مسئله روی صندلی تعلق‌گرفته به شما و هزینه‌ی بلیطتان تأثیر دارد. به‌عنوان نمونه در هواپیمایی قشم‌ایر کودکان زیر 2 سال تنها 10 درصد از هزینه‌ی بلیط را می‌پردازند و اجازه‌ی جابه‌جایی ده کیلوگرم بار دارند و برای کودکان 2 تا 12 سال، پرداخت 50 درصد هزینه‌ی رزرو بلیط لازم است.

شرایط سفر هوایی با کودک و نوزاد

به این نکته توجه کنید که کودکان و نوزادان حتماً باید با همراه سفر کنند مگر اینکه هنگام رزرو بلیط، قسمت مربوط به این مسئله را پر کرده باشید. همچنین برای پروازهای خارجی کودکان و نوزادان نیز نیاز به پاسپورت دارند. توجه کنید که هم در پروازهای چارتر و هم در پروازهای سیستمی درصورتی‌که همراه با دو نوزاد سفر می‌کنید، یکی از آن‌ها به‌عنوان مسافر عادی در نظر گرفته می‌شود. همچنین توجه کنید که نوزادان و کودکان دارای بیماری خاص باید برای پرواز دارای مجوزهای پزشکی باشند.

نکاتی برای سفر نوزادان و کودکان با هواپیما

ظرفیت بالای کابین هواپیماها و پر بودن پروازها، باعث تجمع بیش‌ازحد مسافران در یک فضای محدود می‌شود. این محیط چندان بزرگ نیست و می‌تواند باعث جمع‌ شدن هزاران میکروب شود. این شرایط برای نوزادان به شکل ویژه‌ای سخت و چالش‌برانگیز است؛ زیرا احتمال ابتلا به بیماری در آن‌ها افزایش می‌یابد و سلامت آن‌ها به‌سادگی به خطر می‌افتد.

همچنین، تغییرات فشار کابین هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما در بزرگسالان نیز می‌تواند به گرفتگی یا درد گوش منجر شود. این وضعیت برای بزرگسالان می‌تواند تا حدی مدیریت‌پذیر باشد، اما ممکن است برای نوزادان غیرقابل‌تحمل باشد؛ بنابراین، در سفرهای هوایی، معمولاً نوزادان پس از تیک‌آف هواپیما، بی‌قرار می‌شوند و این وضعیت می‌تواند شرایط سختی را برای والدین و یا دیگر مسافران هواپیما ایجاد کند. برای حل این مشکل می‌توانید هنگام لندینگ و تیک‌آف به نوزاد خود شیر دهید تا مکیدن باعث شود گوش‌های او دچار درد و گرفتگی نشوند.

یکی از نکاتی که به راحت‌تر شدن سفر شما می‌انجامد این است که توجه کنید هنگام رزرو بلیط هواپیما، پروازهای صبح و ساعات اولیه‌ی روز را انتخاب کنید. با انتخاب این زمان، با تأخیر کمتری روبرو خواهید بود و همچنین از پروازهای خلوت‌تر بهره‌مند ‌می‌شوید. یکی دیگر از مزایای این پروازها این است که پروازهای کصبح زود با ساعات خواب نوزادان همپوشانی دارند؛ به عبارتی برای بسیاری از والدین، ساعات خواب نوزاد بهترین و ایده‌آل‌ترین زمان برای سفر به‌حساب می‌آید. حتی اگر رزرو بلیط هواپیما در این ساعات برای شما دشوار است، بهتر است از خرید بلیط در ساعات شب خودداری کنید. این توصیه به دلیل آن است که در این زمان کودکان معمولاً خسته هستند و ممکن است بهانه‌گیر باشند.

شرایط سفر هوایی با کودک و نوزاد

ازآنجایی‌که در یک سفر هوایی همواره امکان تغییر دما وجود دارد، همواره لباس مناسب برای نوزادتان را همراه داشته باشید و لباس‌هایی به آن‌ها بپوشانید که دارای زیپ و دکمه باشند و به‌راحتی تعویض شوند. همچنین اگر کودک شما به سنی رسیده که در صندلی هواپیما به‌تنهایی بنشیند به این نکته توجه کنید که آن‌ها در صندلی کنار راهروی هواپیما ننشینند زیرا هنگام عبور چرخ‌های غذا ممکن است دستشان گیر کند و آسیب ببیند.

هنگامی‌که با یک نوزاد یا کودک سفر می‌کنید، امکان گریه کردن او در هرلحظه وجود دارد به همین دلیل بسیار مهم است که شما آرامش خود را حفظ کنید و با خونسردی به آرام کردن او بپردازید. این را بدانید که چند دقیقه گریه کردن کودک یا نوزاد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و برای اغلب افراد مسئله‌ی پذیرفته‌شده‌ای است.

Top of Form

وسایل موردنیاز برای سفر نوزاد و کودک با هواپیما

یک مسئله‌ی بسیار مهم هنگام سفر هوایی با نوزاد این است که ساک دستی مناسبی با وسایل موردنیاز در کابین هواپیما همراه خود داشته‌ باشید. لوازمی مثل یک دست لباس، پوشک، شیشه شیر، آب‌معدنی، پستانک، دستمال مرطوب، پد مخصوص تعویض پوشک، کرم، پتوی سبک، شیر خشک و آب جوشیده از مواردی هستند که برای سفر نوزادان با هواپیما لازم و ضروری‌اند. همواره وسیله‌ای برای آرام کردن کودک نیز همراه خود داشته باشید؛ اگر قرار است پستانک همراه خود بیاورید، سعی کنید بیشتر از یک عدد باشد تا در صورت زمین افتادن از یک پستانک دیگر استفاده کنید.

برای مسافرت کودکان بالای دو سال نیز وسایل دیگری موردنیاز است که راحتی شما و کودک را در طول سفر بیشتر می‌کند. محلول ضدعفونی‌کننده، دستمال، تلفن همراه و تبلت با فیلم‌ها و برنامه‌های موردعلاقه کودک، هدفون‌هایی مناسب اندازه‌ی سر کودک، وسایل هنری مانند مداد رنگی و کاغذ سفید، کیسه‌های پلاستیکی برای زباله، آب آشامیدنی، اسنک‌های کم شیرین مانند آجیل یا کلوچه جزو این دسته از وسایل هستند.

کلام آخر

داشتن یک سفر هوایی راحت می‌تواند برای هرکسی چالش‌برانگیز باشد. این مسئله برای والدینی که با کودکان خود سفر می‌کنند چالش‌برانگیزتر نیز هست؛ بااین‌وجود رعایت نکات لازم هنگام سفر با هواپیما با کودک باعث می‌شود تا این مسئله به‌مراتب آسان‌تر شود. ازآنجایی‌که هر ایرلاینی قوانین خاصی برای پرواز کودکان و نوزادان دارد، بسیار مهم است که پیش از رزرو بلیط از قوانین مربوط به ایرلاین موردنظر خود آگاه شویم.

به‌جز این قوانین، نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها سفر هوایی را برای شما و فرزندتان بسیار آسان‌تر می‌کند. برای مثال بسیار مهم است که وسایل موردنیاز کودک در پرواز را با خود همراه داشته باشید و یا ساعت مناسبی را برای پرواز خود انتخاب کنید. نکاتی مانند حفظ خونسردی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی برای حفاظت از کودک از دیگر مواردی است که باعث می‌شود شما و کودکتان سفر راحت‌تری را تجربه کنید.

کد خبر 705281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.