ما برای کمک به شما آمده‌ایم

همواره یکی مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های کانون‌های فرهنگی توجه به مسائل تربیتی است و بر همین اساس مسئول یکی از این کانون‌ها می‌گوید: «کانون بچه‌های بهشت» سعی بر این دارد تا خانواده‌ها را درگیر کار کند و در همین راستا با برگزاری کلاس‌های مختلف به آن‌ها تاکید می‌کنیم که ما برای کمک به شما آمده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به تاریخ صدر اسلام نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که حضرت محمد (ص) پس از هجرت به مدینه، ساخت مسجد را در اولویت قرار دادند و مسجد قبا را بنا کردند؛ مسجد از صدر اسلام تاکنون به عنوان مکان عبادت و تصمیم‌گیری در امور مختلف، نقش محوری در حکومت اسلامی داشته است، به‌طوری که پس از گذشت قرن‌ها، همچنان مهم‌ترین پایگاه اسلامی است.

مساجد از زمان آغاز به کار علاوه بر عبادت که کاربرد اصلی آن‌ها است، بنا به نیاز و شرایط، کارکردهای مختلفی داشته‌اند، به‌عنوان نمونه در هشت سال دفاع مقدس مساجد به عنوان پایگاهی برای بسیج و اعزام نیرو، در مقاطعی مکان سوادآموزی و گاهی محل مداوای مجروحان جنگی بوده‌اند و همان‌طور که در آن سال‌ها تمام ظرفیت مساجد برای مقابله جنگ نظامی دشمن به کار آمد، امروز نیز نیاز است که این ظرفیت برای مقابله با جنگ فرهنگی به میدان بیاید.

اکنون پس از گذشت بیش از ۱۴٠٠ سال از تشکیل پایگاهی به وسعت مساجد، برنامه‌هایی در این مکان مقدس اجرا می‌شود که بخشی از آن‌ها در راستای بُعد عبادی و بعضی دیگر در جهت برنامه‌هایی درباره مسائل روز جامعه مطرح است؛ یکی از مصادیق این امر را می‌توان کانون‌های فرهنگی مساجد دانست که اگر فعالیت خوبی داشته باشند، می‌توانند نقشی مؤثر در محلات خود ایفا کنند.

در همین راستا و با توجه به اهمیت این موضوع روح‌الله میرزاده، مسئول کانون فرهنگی بچه‌های بهشت در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از آنجا که فضای تربیتی با تجربه همراه است، ابتدا تصمیم گرفتیم به فهم و یادگیری کامل تربیت اسلامی بپردازیم و بر اساس آن کانونی را ایجاد کنیم.

مجموعه فرهنگی که برای تربیت، به کمک خانواده‌ها آمده است

وی با بیان اینکه ابتدای این مسیر ۲۰ طلبه در زمینه تربیتی آموزش دیدند و در آن قوی شدند، ادامه داد: بعد از شش ماه آموزش، در سال ۱۳۹۵ هسته علمی کانون تربیتی را در مسجد علی‌قلی‌آقا تشکیل دادیم و پس از آن وارد مرحله عملیاتی شدیم.

مسئول کانون فرهنگی بچه‌های مسجد با یادآوری اینکه این کانون بر اساس مطالعات، ارزیابی و شناسایی نخبگان مدارس تشکیل شد و در همین راستا دانش‌آموزان با استعداد مدارس در طی برنامه ۱۰ هفته‌ای شناسایی و به همراه خانواده‌ها به کانون دعوت می‌شوند، تصریح کرد: در این کانون افراد از کلاس هفتم عضو مجموعه می‌شوند و تا زمان دانشجویی همراه ما هستند، بعد از آن نیز این افراد در راستای کار تربیتی وارد چرخه کانون می‌شوند.

میرزاده با بیان روایتی از پیامبر (ص) که می‌فرمایند «شخصی که بدون علم وارد کاری شود، فساد آن بیشتر از صلاح آن است»، گفت: بر اساس این روایت مربیانی را انتخاب می‌کنیم که در کنار کار تربیتی به بعد علمی هم توجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در کانون بچه‌های بهشت یک شورای تربیتی تشکیل شده است که مربیان می‌توانند با کارشناسان این شورا در خصوص مسائل مختلف مشورت و آموزش بگیرند، اظهار کرد: در فضای اندیشکده پژوهشی این کانون دوره و آموزش‌های مختلفی برای مربیان و خانواده‌ها اعضای کانون و سایر مراکز برگزار می‌شود.

مسئول کانون فرهنگی بچه‌های بهشت با اشاره به اینکه این کانون خانواده‌محور است، ادامه داد: کانون بچه‌های بهشت سعی بر این دارد تا خانواده‌ها را درگیر کار کند و در همین راستا کارگاه، جلسات آموزشی مختلف، جلسات فردی و خانوادگی و مواردی از این قبیل در کانون برگزار می‌شود، از سویی پیش از شروع فعالیت نوجوانان در کانون به خانواده‌ها می‌گوئیم که ما برای کمک به کار شما آمده‌ایم، نه اینکه سد کار تربیتی شما باشیم.

مجموعه فرهنگی که برای تربیت، به کمک خانواده‌ها آمده است

میرزاده ادامه داد: آموزش‌هایی که در این مجموعه به افراد داده می‌شود با هدف افزایش قدرت انتخاب و رشد فکری و شخصیتی نوجوانان است تا بتوانند مسیر درست را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه جذب این کانون از طریق مدارس صورت می‌گیرد، گفت: علاوه‌بر این هر سال اواخر اردیبهشت فراخوانی را جهت عضوگیری می‌دهیم و از خانواده و فرزندان دعوت می‌کنیم تا در آزمونی که به صورت حلقه گفت‌وگو، نقد فیلم و مواردی از این قبیل است، شرکت کنند، در ادامه از افرادی که می‌توانند در آن فضا همراه ما باشند دعوت به همکاری می‌شود.

کد خبر 704782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.