لزوم احداث پارکینگ در میدان برازنده/ تدابیر ویژه برای کاهش ترافیک پل خیابان امام خمینی(ره)

شهردار اصفهان با بیان اینکه پل خیابان امام خمینی (ره) یکی از پرترددترین معابر شهر است که از فعالیت دست‌اندرکاران احداث آن قدردانی می‌کنم، زیرا اگر پل احداث نشده بود، این خیابان دچار مشکل اساسی می‌شد، گفت: در حال حاضر برای رفع مشکلات ترافیکی این پل دو تدبیر اندیشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم آبان_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» ضمن تبریک روز حماسه و ایثار اصفهان اظهار کرد: شهرداری حدود ۳۷۰ عنوان برنامه به یاد ۳۷۰ شهیدی که روز ۲۵ آبان ۱۳۶۱ در نصف‌جهان تشییع شدند، تدارک دیده است.

وی با بیان اینکه مهمانانی برای ویژه‌برنامه‌های روز ۲۵ آبان در اصفهان حضور خواهند داشت، افزود: «سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در آئین کلنگ‌زنی پروژه احداث بیمارستان در منطقه ۱۴ اصفهان توسط این بنیاد، حضور خواهد داشت.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: به مناسبت ۲۵ آبان برنامه‌های متنوعی در نقطه نقطه مناطق پانزده‌گانه این کلان‌شهر اجرا خواهد شد.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

احداث پارکینگ در میدان برازنده بررسی است

شهروند: مقابل مسجد بقیه‌الله میدان برازنده ترافیک بسیار زیادی وجود دارد؛ از شهرداری منطقه هفت اصفهان درخواست داریم برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

شهردار اصفهان: این مشکل را به‌صورت فراگیر در شهر داریم و به‌عنوان مثال بیمارستان فیض و دکتر شریعتی پارکینگی برای مراجعه کنندگان ندارد؛ برای صدور پروانه‌های جدید به‌طور حتم تأمین پارکینگ رعایت می‌شود و برای شرایط موجود نیز باید تدابیری در نقاطی همچون میدان برازنده اندیشیده شود.

برای موضوع احداث پارکینگ در میدان برازنده و نزدیکی درمانگاه حضرت ابوالفضل، حتی به‌صورت استیجاری باید مکانی تأمین و برای ساماندهی ترافیکی این میدان اقدامات لازم انجام شود.

با توجه به اینکه این موضوع یک مشکل خاص است، مدیریت منطقه هفت در این رابطه پاسخگو هستند.

مهدی سلطان‌آقایی، مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان: مشکل ترافیک در میدان برازنده با توجه به قرارگیری درمانگاه حضرت ابوالفضل وجود دارد که چندین جلسه با مسئولان آن در رابطه با رفع معضل پارکینگ برگزار شده است.

با توجه به اینکه درمانگاه پارکینگی برای مراجعه‌کنندگان تأمین نکرده است، شاهد پارک خودرو در گذرها و معابر اطراف آن هستیم، البته زمینی در نزدیکی این درمانگاه وجود دارد که طی رایزنی با مدیریت این مجموعه، از آن‌ها درخواست کردیم پس از تملک، با کاربری پارکینگ در اختیار شهروندان قرار دهند.

برای ترافیک میدان برازنده نیز شهروندان درخواست دارند که مساحت آن کمتر و عرصه کوچک‌تری داشته باشد تا ترافیک آن تسهیل شود؛ با توجه به تعداد درخت کاشته شده در میدان برازنده، این درخواست نیازمند بررسی دقیق‌تری است که در حال حاضر در دست بررسی است تا در صورت امکان اقدام لازم انجام شود.

این درمانگاه توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود و قدمتی حداقل ۱۵ سال دارد و هیچ پارکینگی برای ارباب رجوع پیش‌بینی نشده است، از این‌رو اصلاح ترافیکی میدان و تأمین پارکینگ درمانگاه حضرت ابوالفضل در دستور کار است و پیگیری می‌شود.

قول می‌دهیم این موارد تا یک ماه آینده تعیین تکلیف شود؛ البته با توجه به اینکه درمانگاه بخش خصوصی و ملک پارکینگ نیز مالک خصوصی دارد، به‌صورت مستقیم نمی‌توانیم ورود کنیم، اما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

با توجه به اینکه مشکلاتی در رابطه با پارک خودروها در گذرها وجود داشت، برای رفع مشکل شهروندان با درمانگاه وارد مجادله نیز شدیم.

در ادامه، شهردار اصفهان از مدیر منطقه هفت شهرداری درخواست کرد که این مطالبه شهروندان را به اطلاع مسئولان درمانگاه حضرت ابوالفضل برساند تا برای رفع مشکل ترافیکی اطراف درمانگاه چاره‌ای بیندیشند.

حمام قدیمی ابتدای کوچه بهاران خیابان احمدآباد، مالک خصوصی دارد

شهروند: ابتدای کوچه بهاران خیابان احمدآباد یک حمام قدیمی وجود دارد که هفته گذشته دچار حریق شد و تخریب بخشی از دیوار آن، موجب کندی تردد شهروندان و نازیبایی شهری شده است، به‌طوری که اگر حادثه‌ای در این کوچه اتفاق بیفتد، خودروهای امدادی به‌سختی عبور می‌کنند.

شهردار اصفهان: این حمام مالک خصوصی دارد و این حادثه اگر موجب تخریب دیوار شده است، در احداث دیوار جدید باید مطابق طرح تفصیلی عقب‌نشینی گذر مورد توجه قرار گیرد.

اگر دیوارها تخریب نشده و بنای خطرناکی وجود دارد، مدیریت منطقه باید ورود کند و با ارائه اخطار، رفع خطر از سوی مالک انجام شود، در غیر این صورت شهرداری برای این موضوع اقدام و سایر روند قانونی را طی کند.

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان: درخواست شهروندان در این رابطه به‌تازگی برای شهردار اصفهان ارسال شده است.

مورد مشابهی در خیابان ملک وجود داشته است که برای اجرای بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، مطابق حکم قاضی، تخریب کل پلاک که یک حمام قدیمی بود، انجام شد، برای کوچه بهاران خیابان احمدآباد نیز این اقدامات انجام خواهد شد و طبق دستور قاضی اقدام خواهیم کرد.

برای دریافت حکم از مقام قضائی و مذاکره با مالک تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندیم تا مشکل شهروندان رفع شود؛ البته باید توجه داشته باشیم که روند قضائی پرونده خیابان ملک، حدود سه ماه و نیم زمان برد.

هنگام صدور پروانه برای ساختمان نبش خیابان مشتاق دوم، به کاربری آن توجه نشده است

محمد قاسمی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان: دو مطالبه شهروندان را در این برنامه مطرح می‌کنم؛ نخست مشکل وجود نمایشگاه خودرو ابتدای خیابان مشتاق دوم است که از حدود دو ماه قبل مطرح کردم، زیرا با توجه به تردد خودروها در پیاده‌رو، مشکلاتی را به‌ویژه در ایام پایانی هفته برای شهروندان ایجاد کرده است.

همچنین از خیابان باغ‌گلدسته به سمت خیابان آمادگاه رمپی ایجاد شده است که با توجه به شیب تند آن، موجب آسیب جدی کودکان و معلولان شده است؛ درخواست داریم این موضوع را برای رفع پیگیری کنید.

کلاهدوزان، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان: این رمپ در مالکیت پاساژ باغ گلدسته است که برای صدور پایان کار این موضوع مورد تاکید مدیریت این منطقه قرار گرفته است.

شهردار اصفهان: مشکل وجود نمایشگاه خودرو ابتدای خیابان مشتاق دوم، از سوی مدیریت منطقه چهار پیگیری شد؛ مشکل اینجاست که این مغازه تمام موارد را به‌صورت قانونی طی کرده است و زمانی که باید به کاربری پروانه آن توجه می‌شد، موضوع کنترل نشده است.

تاکنون راه حلی توسط منطقه چهار پیشنهاد نشده و اطلاعاتی که رئیس مرکز ارتباطات مردمی داده، درست بوده است.

محسن زمانی، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان: ساماندهی ضلع شمالی خیابان مشتاق اول انجام شد و پروانه‌ای برای کاربری تجاری صادر شده است که با توجه به اینکه باید از دسترسی برخوردار باشند، با تردد پیاده شهروندان تداخلی دارد.

همکاران حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری و مدیریت منطقه چهار به موضوع ورود کردند و به‌نظر می‌رسد راه حل آن، تغییر شغل این بخش است و باید با مالک وارد مذاکره شویم، زیرا از جهتی حقوق شهروندی برای تردد در مسیر پیاده‌رو و از طرف دیگر مطابق پروانه، مالک حق دارد، بنابراین باید در قالب یک مذاکره به نتیجه برسیم.

با مالک مذاکرات اولیه انجام شده است و با توجه به اینکه هر دو طرف ماجرا حق دارند، راه حل قهری وجود ندارد و اینگونه نیست که رها کنیم؛ امیدواریم راه حلی برای آن پیدا کنیم.

طراحی مجدد مبلمان پارک‌های حاشیه زاینده‌رود

شهروند: بیشتر مبلمان شهری پارک‌ها، مناسب سالمندان نیست که درخواست داریم این مشکل را رفع کنید، همچنین خودروها مقابل رمپ تردد معلولان توقف می‌کنند که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

شهردار اصفهان: مبلمان پارک‌های حاشیه زاینده‌رود در حال بازتعریف، بهسازی و طراحی مجدد است؛ یکی از مشکلات، موضوع فرهنگی است، زیرا به‌رغم اینکه معبر ایجاد شده است، خودرو مقابل آن پارک می‌شود.

اگر مسیر ورود به پارک‌ها را کامل باز بگذاریم، جولانگاه موتورسیکلت‌سواران می‌شود و اگر کامل ببندیم، کسانی که با واکر یا ویلچر تردد می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند، بنابراین باید به این فهم برسیم که اگر معبری برای جانبازان و معلولان باز می‌ماند، خودرو خود را مقابل آن پارک نکنیم و موتور سیکلت‌سواران نیز از تردد در پارک خودداری کنند.

مبلمان شهری پارک‌ها در حال طراحی است و امیدواریم با توجه به استفاده قشر سالمند طراحی شود، طبق آخرین جمع‌بندی با معاون محیط زیست و خدمات شهری، قرار شد مبلمان شهری پارک‌های محورهای شمالی و جنوبی زاینده‌رود بازنگری، مرمت، بهینه‌سازی و اصلاح شود.

با توجه به اینکه در زمان صبح پارک شهید رجایی محل رفت و شد سالمندان است و اگر قرار باشد نقطه‌ای در اولویت قرار گیرد، محلی باشد که سالمندان بیشتر در آن تردد می‌کنند، بنابراین برنامه‌ریزی لازم انجام شود تا مبلمان ویژه سالمندان این پارک را تا قبل از پایان سال داشته باشیم که اتفاق خوبی خواهد بود.

حمید قنادنیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان: با آغاز دوره ششم مدیریت شهری، بازطراحی نیمکت سالمندان در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر طراحی شده و در حال نصب است؛ تعداد زیادی از صندلی سالمند نیز طراحی شده و در مناطق یک و سه به‌عنوان مناطق پایلوت نصب شده است.

طراحی جدید مبلمان سالمند انجام و در نمایشگاه جامع مدیریت شهری از آن رونمایی شد؛ در حال حاضر نیز مناقصه ساخت آن برگزار شده و تا پایان امسال تعداد زیادی از آن در پارک‌ها نصب خواهد شد.

سعی می‌کنیم در پروژه‌هایی که نیمکت‌های وجود داشت، بازنگری کنیم و با توجه به اینکه در مبلمان سالمند نیازمند دسته و تکیه‌گاه هستیم، در این پروژه‌ها، موارد را اضافه کنیم.

در واقع تمام نیمکت‌های نصب شده در دوره ششم برای سالمندان مناسب است و مبلمان مخصوص کودک با ارگونومی خاص بدن آن‌ها ساخته شده و پیرامون سایت‌های اسباب بازی در حال نصب است.

یکی از مشکلات پل امام خمینی (ره) پدافند غیرعامل است

شهروند: با توجه به ترافیک پل خیابان امام خمینی (ره)، چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟

شهردار اصفهان: این محور یکی از پرترددترین معابر شهر است و به همین دلیل یک پل برای تسهیل تردد در این محور در سال‌های گذشته احداث شد که به‌رغم تمام نقدهای کارشناسان، از فعالیت دست‌اندرکاران احداث آن قدردانی می‌کنم، زیرا اگر این پل احداث نشده بود، خیابان امام خمینی (ره) دچار مشکل اساسی می‌شد.

پل امام خمینی (ره) مشکلاتی دارد که از جمله آن پدافند غیرعامل است؛ تعداد خروجی‌های این پل استاندارد نیست، از این‌رو در حال احداث رمپ به سمت خیابان‌های درخشان و شریف هستیم تا در صورتی که نیاز به تخلیه سریع داشتیم، این امکان وجود داشته باشد.

تدبیر دوم نیز اجرای طرح توسعه خط یک مترو به سمت میدان دانشگاه صنعتی است که می‌تواند موجب کاهش ترافیک محور امام خمینی (ره) شود؛ برای این پروژه شش ایستگاه تدارک دیده شده است و در بودجه سال آینده اعتباری برای آن خواهیم دید، زیرا بخشی از پروژه روی زمین احداث می‌شود و نیازی به حفاری تونل ندارد.

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان: سال گذشته مشکل درزهای انبساطی خیابان امام خمینی (ره) از سوی شهروندان مطرح شد که برای امسال این درزها اصلاح شد.

امسال یکی از پروژه‌ها، اصلاح سیستم دفع آب‌های سطحی روی این پل است که سازمان عمران شهرداری اصفهان به‌عنوان پیمانکار، شناسایی و نقشه‌برداری آن را آغاز کرده است و تا حدود سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

عملیات احداث رمپ از روی پل امام خمینی (ره) به سمت خابان‌های درخشان و شریف نیز از حدود دو ماه پیش آغاز شده است و در این مدت سعی کردیم مقداری تاسیساتی که با این پروژه تداخل دارد را جابه‌جا کنیم؛ طراحی این پروژه در حال انجام است و در تلاش هستیم هر چه زودتر عملیات احداث شمع‌ها را آغاز کنیم.

یکی از نقش‌های رمپ پل امام خمینی (ره) به‌سمت خیابان درخشان، ورود به پل و در زمان وقوع حادثه خروج از پل است.

کد خبر 704386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.