بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید کشور از عشایر هستند

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه گفت: بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید کشور از قشر عشایر، شبانان و گله‌داران هستند که جان خود را برای نظام جمهوری اسلامی ایران تقدیم کردند و جزو افتخارات نظام محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سنندج، سردار سیدضیاءالدین حزنی امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم آبان_ در همایش تجلیل از عشایر، شبانان و دامداران استان کردستان که در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: عشایر کشور در ۲۹ استان پراکنده هستند و استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان دارای بیشترین جمعیت عشایری و قزوین و قم کمترین جمعیت را در کشور دارند.

وی افزود: ما در سایر استان‌های کشور همایش‌های تجلیل از قشر عشایر و شبانان را برگزار کرده‌ایم و امروز در کردستان هم این همایش با هدف تجلیل از زحمات این قشر برگزار شده است.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه ادامه داد: هدف ما از برگزاری این همایش‌ها، تجلیل از زحمات این قشر ارزشمند و بررسی مسائل و مشکلات آنها است تا دستگاه‌ها نیز در جریان امور آنها قرار گیرند و در راستای حل مسائل و مشکلات آنها اقدام کنند.

سردار حزنی تاکید کرد: این همایش‌ها در همه استان‌ها منشأ خیر و برکت بوده است و مسئولان نسبت به مسائل و مشکلات این قشر آشناتر شده و در جهت رفع آنها تلاش کرده‌اند.

عشایر و گله‌داران سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند

وی با بیان اینکه عشایر و گله‌داران سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند، افزود: عشایر در ایجاد امنیت پایدار در استان‌ها و تقویت امنیت غذایی نقش بسیار مهمی را برعهده دارند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه اضافه کرد: ایجاد اشتغال در جمعیت عشایری با هدف رشد اقتصادی، بهبود معیشت و جلوگیری از مهاجرت آنها به حاشیه شهرها از جمله اهداف مهمی است که در این همایش‌ها دنبال می‌شود و سپاه پاسداران نیز بخاطر تولیدات اقتصادی، نگهبانی و مسئولیتی که این قشر در نظام جمهوری اسلامی ایران دارند، از آنها قدردانی می‌کند.

سردار حزنی در ادامه با بیان اینکه عشایر، شبانان و گله‌داران بخش مهمی از گوشت و لبنیات کشور را تأمین می‌کنند، گفت: عشایر در از بین رفتن دام‌هایی که سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند، نقش مهمی را برعهده دارند.

وی ادامه داد: بیشترین آمار جمعیت دام سبک کشور در استان خراسان رضوی و کمترین آن در استان قم بوده که استان کردستان در این آمار در رده نوزدهم قرار دارد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه اضافه کرد: بیشترین آمار دام سنگین کشور مربوط به استان مازندران و کمترین آن در استان هرمزگان است و کردستان هم در این آمار در رده شانزدهم قرار دارد.

تولید ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور توسط عشایران

سردار حزنی تصریح کرد: عشایر کشور ۳۰ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین را در اختیار داشته و ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور را تأمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از صنایع‌دستی کشور نیز توسط این قشر تولید می‌شود، افزود: جمعیت عشایری در ۱۰ سال گذشته کاهش داشته و شاهد ترک زندگی عشایری و مهاجرت به حاشیه شهرها، روی آوردن به مشاغل کاذب، بیکاری و از بین رفتن زندگی عشایری بوده‌ایم.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه گفت: عشایر جزو ذخایر انقلاب، پشتیبانان دین، وفادارترین مردم، مرزداران غیور و سد محکم و نفوذناپذیر، پاسدار دین و ملیت، سخت‌کوش و اهل کار و تولید، روحیه سلحشوری، مقاومت و کم‌توقعی در زندگی هستند.

سردار حزنی تصریح کرد: بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید کشور از قشر عشایر، شبانان و گله‌داران هستند که جان خود را برای نظام جمهوری اسلامی ایران تقدیم کردند و مایه افتخار ما هستند.

وی خاطرنشان کرد: ضعیف بودن زیرساخت‌های زندگی عشایری به مرور باید برطرف شود و مسئولان نیز برای رفع مسائل و مشکلات این قشر باید بیشتر تلاش کنند.

کد خبر 704359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.