پارادوکس در تخصیص ارز / اولویت با واردکنندگان است

آن‌طور که تولیدکنندگان تایر می‌گویند در شش‌ماهه نخست سال جاری، واردکنندگان در اولویت تخصیص ارز بوده‌اند و همین موضوع منجر شده است که تولیدکنندگان داخلی نتوانند با همه ظرفیت تولید کنند و در ادامه شاهد برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا در بازار و افزایش قیمت لاستیک بودیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار لاستیک ماه‌هاست به دلیل حذف ارز ترجیحی با چالش‌هایی مواجه بوده است و در نهایت بیست‌وپنجم مهر بنا بر تصمیم وزارت صمت مقرر شد که قیمت لاستیک درِ کارخانه‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و اکنون در آخرین اظهارات، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده است که لاستیک گران نمی‌شود.

آن‌طور که حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید: اقداماتی برای اعلام سبدهای ویژه توزیع تایر پرمصرف توسط تولیدکنندگان داخلی انجام شده، همچنین تعرفه واردات نیز از ۳۲ به ۱۰ درصد رسیده است تا با افزایش عرضه لاستیک در بازار شاهد کاهش قیمت باشیم.

وی اذعان کرده است که مصوبات اخیر نباید سوءبرداشت شود و هدف از افزایش قیمت لاستیک به تعادل رساندن بازار بوده است، همچنین همه فعالان حوزه تولید و توزیع لاستیک موظف شده‌اند اطلاعات فروش خود را در سامانه‌های مرتبط وزارت صمت ثبت کنند تا روند بازرسی به‌خوبی انجام شود و بتوان عرضه لاستیک خارج از شبکه را متوقف کرد. علاوه بر این همه مراکز عرضه لاستیک موظف به رعایت قیمت‌های مصوب شده‌اند.

آن‌طور که تولیدکنندگان می‌گویند واردات در اولویت قرار گرفته است و بیش از آنکه ارز به تولیدکنندگان تخصیص پیدا کند، واردکنندگان ارز دریافت می‌کنند و لاستیک وارداتی نیز چندان ارزان‌تر از تولیدات داخلی نیست که بتواند منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار شود.

لاستیک وارداتی ارزان‌تر از داخلی نیست!

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایرسازان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کاهش و افزایش واردات، به تولید داخل کشور بستگی دارد، اظهار کرد: افزایش عرضه باعث رقابتی‌تر شدن قیمت‌ها می‌شود، اما به این معنا نیست که قیمت‌ها از یک مقدار مشخصی کمتر خواهد شد؛ به دلیل آن‌که واردکنندگان واردات خود را برای سود انجام می‌دهند و قصد ضرر کردن در آن را ندارند، پس این کاهش قیمت در جایی متوقف می‌شود و آن زمانی است که واردکننده به سود انتظاری خود برسد و قیمت تمام‌شده با قیمت بازار برابری داشته باشد.

وی اضافه کرد: افزایش واردات برای کاهش قیمت تایر روش مناسبی نیست و زمانی که بازار دچار التهاب شده باشد، این روش کارآمد خواهد بود، این آشفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که تولیدکنندگان داخلی نتوانند تولید کافی داشته باشند، در حال حاضر در کشور ظرفیت تولید تایر سواری متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان است و در تأمین آن مشکلی نخواهیم داشت.

حال اینکه می‌توانند برای واردات ارز را به‌موقع تخصیص دهند، اما برای تولیدکننده به موقع تخصیص داده نمی‌شود، جای سوال دارد.

تنها گفت: در شش ماه اول سال ارز کافی به تولیدکنندگان اختصاص داده نشد و همین موضوع باعث شد تولیدکنندگان قادر به تأمین مواد اولیه مناسب و در نتیجه توان تولید با تمام ظرفیت خود را نداشته باشند.

وی ادامه داد: حال این سوال مطرح می‌شود که کشور چگونه می‌تواند ارز برای واردات داشته باشد، اما برای تولید و تأمین مواد اولیه داخل کشور، ارز وجود نداشته باشد؟ اشخاصی که این ادعا را داشته‌اند باید پاسخگو باشند.

پارادوکس؛ ارز در دستانِ واردکنندگان!

کاهش تعرفه واردات تأثیر چندانی در موضوع کاهش قیمت نخواهد داشت

سخنگوی انجمن تایرسازان در ارتباط با کاهش تعرفه واردات گفت: کاهش تعرفه واردات تأثیر چندانی در موضوع کاهش قیمت نخواهد داشت، در واقع اصل موضوع این است که ارز وجود دارد یا خیر و در صورت موجودیت چرا به تولیدکنندگان برای تولید تعلق نمی‌گیرد، این در حالی است که در شش‌ماهه نخست سال جاری، نسبت به سال گذشته کاهش هشت درصدی تولید داخلی را داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کاهش تعرفه بازار تصریح کرد: سال جاری با ایجاد ظرفیت‌های جدیدی که از طریق سرمایه‌گذاری در صنعت و طرح‌های توسعه‌ای که انجام شده است، ظرفیت تولید کشور باید بیشتر از سال گذشته باشد، اما به دلیل تأمین نشدن به‌موقع ارز برای صنعت، تولیدکنندگان نتوانستند ظرفیت‌های جدید، همچنین ظرفیت‌های گذشته خود را مورد بهره‌برداری قرار دهند که این مشکل متأثر از به موقع اختصاص نیافتن ارز به صنعت بوده است.

تنها ادامه داد: حال اینکه می‌توانند برای واردات ارز را به‌موقع تخصیص دهند، اما برای تولیدکننده به‌موقع تخصیص داده نمی‌شود، جای سوال دارد.

وی در خصوص کارهای صورت گرفته از سوی وزارت صمت عنوان کرد: درخواست‌های و تخصیص ارز از سوی این وزارتخانه انجام می‌شود و معمولاً با این وزارتخانه مشکلی نداریم، اما تخصیص ارز به معنای واریز پول نیست، ارز اختصاص داده شده باید روندی را در بانک مرکزی طی کند تا بعد از آن پول به حساب فروشندگان واریز شود و فروشنده حاضر به تأمین مواد اولیه شود، تا زمانی‌که پولی واریز نشود، این تخصیص ارزها هیچ ارزشی نخواهند داشت.

احتکار در افزایش بیشتر قیمت‌ها مؤثر است

تنها افزود: وزارت صمت موازینی برای توزیع تایر برقرار کرده که مشکلاتی را به وجود آورده بود که هفته گذشته با توافقاتی که با تولیدکنندگان صورت گرفت، قرار شد شیوه‌نامه جدید بعضی موارد متوقف شود تا تایر بتواند از التهاب بازار خارج شود.

وی در خصوص احتکار تولید گفت: تایر تولیدی یا وارداتی در صورتی‌که به بازار تزریق نشود، موجب کمبود عرضه می‌شود، در حالی که تقاضا وجود دارد، احتکار این کمبود خود باعث افزایش بیشتر تقاضا می‌شود و موجب خواهد شد تقاضا بالاتر رود.

مردم برای آنکه دچار کمبود در تأمین تایر نشوند، بیشتر از نیاز خود خرید انجام می‌دهند، زمانی که مصرف افزایش پیدا کند و نسبت نیاز مردم افزایش داشته باشد، فاصله بین عرضه و تقاضا نیز افزایش می‌یابد و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

سخنگوی انجمن تایرسازان ادامه داد: مردم برای آنکه دچار کمبود در تأمین تایر نشوند، بیشتر از نیاز خود خرید را انجام می‌دهند به عنوان مثال کسی که یک حلقه تایر نیاز دارد، دو حلقه تایر می‌خرد تا از تورم پیشی بگیرد و نمی‌خواهند افزایش قیمت شامل حالشان شود، بنابراین کمبود بیشتر می‌شود، چون تولید به اندازه مصرف است و زمانی که مصرف افزایش پیدا کند و نسبت نیاز مردم افزایش داشته باشد، فاصله بین عرضه و تقاضا نیز افزایش می‌یابد و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

پارادوکس؛ ارز در دستانِ واردکنندگان!

توزیع تایر تا پایان آبان افزایش می‌یابد

وی در خصوص مقابله با این مشکل گفت: مقرر و توافق شده است که تایرسازان یک مقدار متناوب حدود ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک را در اختیار بازار برای توزیع قرار دهند و رینگ‌های پرمصرف مانند ۱۳,۱۴,۱۵ که به‌طور عمده مصرف خودروهای سواری همچون پراید، پژو، سمند و خودروهای کوچک چینی و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مصرف را تشکیل می‌دهند، به سرعت به بازار عرضه شود و این کار صورت گرفته و لازم است تا پایان آبان نسبت به حمل تایرها به مواضع توزیع اقدام شود؛ از این تاریخ تایر بلافاصله توزیع شود و کسی مجاز به نگهداری حلقه تایرهای ارسال نیست و همه آنها با نظارت تمام توزیع می‌شود.

تنها تصریح کرد: توزیع‌کنندگان و نمایندگان تایرسازی‌ها اگر در توزیع اهمال‌کاری کنند نمایندگی آنها لغو می‌شود و پلیس امنیت اقتصادی و سازمان تعزیرات به این مسئله ورود می‌کند و هر تایری که از مبدا بارگیری و برای تایرفروشان ارسال می‌شود در سامانه ثبت و همه اطلاعات تعداد و سایز حلقه لاستیک در آن ثبت می‌شود که در این صورت تایرفروشان موظفند تایر در اختیار گذاشته شده را در مقابل احراز هویت خریدار و مالکیت و مشخصات خودرو در اختیار خریداران قرار دهند؛ از این طریق تمام فرایند شفاف و قابل ردیابی می‌شود تا احتکاری نشود، توزیع‌کنندگان به‌طور مستقیم لاستیک را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

به نظر می‌رسد حمایت از تولیدکنندگان در سال سال «مهار تورم، رشد تولید» بیش از پیش باید مورد توجه باشد تا در بازارهای مختلف با افزایش عرضه بتوان از مسائلی همچون احتکار و سودجویی نیز جلوگیری کرد و بازارها را به تعادل رساند.

کد خبر 704352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.