جشن دیوالی، هوای دهلی را آلوده و سمی کرد

ترقه‌بازی‌های جشن دیوالی هند موجب شد که دهلی، روز گذشته هوای آلوده و سمی را تجربه کند. شاخص کیفیت هوا (AQI) در دهلی ۴۴۵ گزارش شد و در بعضی مکان‌ها بالاتر از ۵۲۰ نیز ثبت شد؛ سطوح بین ۳۰۱ و ۴۰۰ به عنوان «وضعیت بسیار بد» و بالاتر از ۴۰۰ «وضعیت وخیم» در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دیوالی یکی از جشن‌های بزرگ هند محسوب می‌شود که نماد اصلی آن روشن کردن هزاران چراغ به نشانه غلبه نور بر تاریکی و جهل است. در این جشن پنج‌روزه، مردم خانه‌ها را تزئین می‌کنند و با پخش شیرینی و روشن کردن هزاران شمع و آتش‌بازی شهر را زیبا می‌کنند.

امسال دولت هند به‌خاطر آلودگی شدید هوا، آتش‌بازی را ممنوع اعلام کرده بود، اما با این وجود مردم دهلی تا اواخر شب جشن، ترقه‌بازی کردند و به همین علت روز گذشته با آسمان آلوده مواجه شدند.

دهلی در طول سال بنا به دلایلی نظیر انتشار گازهای گلخانه‌ای، وضعیت نامناسب وسایل نقلیه، گرد و غبار و سوزاندن ضایعات محصولات توسط کشاورزان دارای آلودگی بالایی است. سرعت کم باد نیز ذراتی مانند آلاینده‌هایی را که توسط ترقه‌ها تولید می‌شود، در پایین جو به دام می‌اندازد و تنفس را سخت می‌کند.

جشن دیوالی، هوای دهلی را آلوده و سمی کرد

بعدازظهر دوشنبه، شاخص کیفیت هوا (AQI) در دهلی ۴۴۵ گزارش شد و در بعضی مکان‌ها بالاتر از ۵۲۰ نیز ثبت شد. سطوح بین ۳۰۱ و ۴۰۰ به عنوان «وضعیت بسیار بد» و بالاتر از ۴۰۰ «وضعیت وخیم» در نظر گرفته می‌شود. طبق دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت شاخص (AQI) در بعضی از نقاط دهلی ۳۰ برابر بیشتر از سطح توصیه‌شده است.

متخصصان ریه می‌گویند تنفس هوای سمی پایتخت هند شبیه کشیدن ۲۵ تا ۳۰ نخ سیگار در روز است. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض این سطح از آلودگی می‌تواند باعث تحریک پوست و چشم، بیماری‌های عصبی، قلبی‌عروقی و تنفسی شدید مانند آسم، برونشیت، کاهش ظرفیت ریه، آمفیزم، سرطان و افزایش میزان مرگ‌ومیر شود.

دادگاه عالی هند استفاده از ترقه‌ها را در دیوالی ممنوع کرد و فقط اجازه زدن ترقه‌های پاک یا کم‌آلاینده را صادر کرده بود، اما خبر چندانی از اجرای این قانون نیست. ممنوعیت آتش‌بازی اکنون جنبه سیاسی پیدا کرده است و برخی معتقدند که این اقدام تلاشی برای هدف قرار دادن جشنواره‌های هندو است.

جشن دیوالی، هوای دهلی را آلوده و سمی کرد

کد خبر 704023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.