واکسیناسیون ۸۵۰ هزار راس دام برای مقابله با شیوع تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از واکسینه شدن و ایمن‌سازی ۸۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین در قزوین در برابر بیماری تب برفکی خبر داد.

مهدی جلوخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از اتمام فاز نخست واکسیناسیون تب برفکی دام سبک و سنگین استان قزوین در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و احتمال شیوع بیماری‌های مسری میان دام‌ها بیش از ۸۵۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در قزوین علیه تب برفکی واکسینه شدند.

وی افزود: بیماری تب برفکی بیماری ویروسی مشترک در بین نشخوارکنندگان بوده و دارای قابلیت انتقال سریع و واگیردار است که به سرعت در بین دام‌ها شیوع پیدا می‌کند و منجر به ضررهای اقتصادی شدید و مرگ و میر در سنین پایین و دام‌های ضعیف می‌شود که در صورت کنترل نکردن آن می‌تواند منجر به تعطیلی واحدهای دامی، دامداری و دامپروری در ابعاد صنعتی و سنتی شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: یکی از ارکان اساسی کنترل بیماری در کشورهایی که بیماری همواره وجود دارد، اجرای واکسیناسیون با پوشش مناسب است، در استان قزوین نیز که قطب تولید گوشت، شیر و محصولات لبنی است، واکسیناسیون دام در برابر تب برفکی و سایر امراض مسری از اهمیت راهبردی برخوردار است.

جلوخانی با بیان اینکه واکسیناسیون در برابر تب برفی از پنج ماه گذشته آغاز شده است، گفت: در این فاز که از تاریخ ابتدای تیر سال جاری به مدت سه ماه اجرایی شد، تعداد ۶۰ هزار و ۳۶۰ رأس دام سنگین و تعداد ۸۱۷ هزار و۴۳۷ رأس دام سبک در مناطق روستایی و عشایری استان به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

کد خبر 703788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.