ویژگی‌های شخصیتی اصفهان امانتی و عاریتی نیست / ۲۵ آبان روز پرافتخار در تاریخ نصف‌جهان

شهردار اصفهان با بیان اینکه دو سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ۲۵ آبان را به‌عنوان «روز اصفهان» معرفی کرد، گفت: این روز در تاریخ شهر اصفهان پرافتخار است، زیرا بیش از ۳۷۰ شهید بر دوش مردم شهر اصفهان تشییع شدند؛ شهدایی که از مرزهای اعتقادی، سیاسی و جغرافیایی کشورمان پاسداری کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با بیان اینکه در رابطه با هستی، چیستی و کیستی هر پدیده می‌توان صحبت کرد و برای کلمه اصفهان نیز این سه سوال را می‌توان مطرح کرد، اظهار کرد: اصفهان شهری چند بعدی است که مردم آن را به‌عنوان شهری هنری، تاریخی و مذهبی می‌شناسند و این ابعاد در لحظه ایجاد نشده و قرن‌ها زمان برده است؛ پس به‌راحتی قابل تغییر و انکار نیست و باید مراقب ویژگی‌های شخصیتی شهر بود، زیرا امانتی و عاریتی نیست.

وی با بیان اینکه قوام و دوام شخصیت هر شهر به عوامل متعددی بستگی دارد، افزود: یکی از این عوامل، حفظ آئین‌ها و مراسم است؛ همچون خانواده‌هایی که با برگزاری آئین و آداب و رسومی از جمله شب یلدا و عید نوروز در کنار هم هستند و به دوام و پویایی بیشتر خانواده کمک می‌کنند، در شهر نیز اگر آئین‌ها زنده نگه داشته شود، موجب قوام و پویایی بیشتر شهر می‌شود.

شهردار اصفهان افزود: این کلان‌شهر به‌عنوان شهری با شخصیت ریشه‌دار، آیین‌هایی همچون «روز اصفهان» را دارد که مردم این شهر می‌توانند در این روز با برگزاری مسابقات و صحبت در خصوص مسائل شهر و در کنار هم بودن این روز را گرامی دارند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه دو سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ۲۵ آبان را به‌عنوان «روز اصفهان» معرفی کرد، گفت: این روز در تاریخ شهر اصفهان پر افتخار است، زیرا بیش از ۳۷۰ شهید بر دوش مردم شهر اصفهان تشییع شدند؛ شهدایی که از مرزهای اعتقادی، سیاسی و جغرافیایی کشورمان پاسداری کردند تا اصفهان برای همیشه ماندگار بماند.

وی با اشاره به سخنرانی امام خمینی (ره) در سوم آذر ۶۱ که فرمودند «در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می‌کنید که چند روز پیش ۳۷۰ شهیدش را تشییع کردند و در همان روز باز عده‌ای برای دفاع از کشورشان ثبت‌نام کنند»، خاطرنشان کرد: این روز را به خاطر خواهیم سپرد و فرزندان ما نیز باید گذشته و تاریخ شهرشان را بشناسند و با انواع و اقسام خصوصیات اصفهان در قالب قصه و روایت آشنا شوند.

کد خبر 703715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.