ارائه ۴ بسته پیشنهادی برای تعیین‌ تکلیف مالکیت اتوبوس‌ها در قزوین

لایحه تعیین وضعیت مالکیت اتوبوس‌های اسکانیا پس از سال‌ها بلاتکلیفی به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قزوین رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمد تقوی شامگاه یکشنبه _بیست‌ویکم آبان‌_ در چهل‌وهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه موضوع تعیین تکلیف مالکیت اتوبوس‌های اسکانیا در ازای اسقاط اتوبوس‌های شهاب از بهمن‌ماه در صحن شورای اسلامی شهر قزوین مطرح شده است، اظهار کرد: در این زمینه یک بسته پیشنهادی ارائه دادیم؛ پیشنهاد نخست این است که بهره‌بردارانی که اتوبوس شهاب خود را به شهرداری قزوین واگذار کرده‌اند و تمایل دارند که پول این اتوبوس را به روز دریافت کنند، این هزینه را دریافت خواهند کرد و در نهایت به عنوان بهره‌بردار از خطوط اتوبوسرانی و چرخه ناوگان قزوین خارج می‌شوند.

وی افزود: می‌توانیم در ازای اتوبوس‌های شهاب تحویل داده شده، اتوبوس‌های موجود سازمان اتوبوسرانی همچون بنز، مینی‌بوس و ون را با بهره‌بردار و اتوبوس‌دار تهاتر کنیم که در این حالت نیز بهره‌بردار می‌تواند از ناوگان حمل‌ونقل عمومی خارج شود یا با خودروی خود همچون ون در این چرخه همچنان به فعالیت ادامه دهد.

رئیس سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه اتوبوس‌های اسکانیا به صورت امانی تحویل اتوبوس‌داران و بهره‌برداران شده است، اضافه می‌کند: با توجه به اینکه اتوبوس‌داران قزوینی حدود ۲۴ درصد بر این اتوبوس‌ها مالکیت دارند، می‌توانیم تا سقف ۲۹ میلیارد تومان از طریق ترک تشریفات مالکیت را به آن‌ها انتقال دهیم و قرارداد پنج‌ساله بهره‌برداری بر مبنای قدرالسهمشان با آن‌ها منعقد کنیم.

تقوی اضافه کرد: پیشنهاد سوم این است که طی مزایده عمومی، ۴۰ درصد از مالکیت اتوبوس‌های اسکانیا از طریق مزایده عمومی فروخته و یک قرارداد هفت‌ساله بهره‌برداری با آن‌ها منعقد شود، پس از هفت سال بهره‌بردار این ۴۰ درصد سهم خود را به‌روز دریافت می‌کند و از چرخه ناوگان بیرون می‌رود.

مزایده عمومی اتوبوس‌رانان را متضرر می‌کند

علی فرمانی، رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در این جلسه با بیان اینکه بنای ما این بود کاری کنیم که دیگر هفت سال یا پنج سال دیگری وجود نداشته باشد، گفت: لازم است موضوع مشارکت مالکیتی اتوبوس‌رانان و شهرداری قزوین جایی قطع شود و باید بررسی کرد که آیا این کار شدنی است یا خیر.

وی ادامه داد: با این وضعیت بهره‌برداران می‌خواهند هر روز برای ما تصمیمی بگیرند، چراکه اتوبوس‌رانان روی اتوبوس‌های اسکانیا درصدی مالکیت دارند. اگر در مزایده عمومی به هر دلیلی یک نفر برنده شود که جزو اتوبوس‌داران و بهره‌برداران نباشد، آن زمان اتوبوس‌رانان ما ضرر می‌کنیم.

وضعیت حقوقی واگذاری اتوبوس‌های اسکانیا مشخص نیست

مهدی مهدی‌خانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل استان قزوین نیز با اشاره به موضوع مالکیت اتوبوس‌های اسکانیای شهرداری قزوین اضافه کرد: اتوبوس‌های قدیمی شهاب را از اتوبوس‌رانان و اتوبوس‌داران گرفتیم و در ازای آن تعدادی اتوبوس اسکانیا در اختیارشان گذاشتیم، در حالی که هیچ مدرک و قراردادی میان شهرداری و اتوبوس‌رانان نیست.

وی اضافه کرد: ما اتوبوس را در اختیار عده‌ای بهره‌بردار قرار دادیم که وضعیت حقوقی این واگذاری مشخص نیست، نه بهره‌برداران می‌دانند وضعیت مالکیتشان چگونه است و نه شهرداری قزوین.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل استان قزوین اضافه کرد: با توجه به اینکه بهره‌برداران صاحب ۲۴ درصد اتوبوس‌های اسکانیا هستند، می‌توانند سهم خود را از این اتوبوس‌ها به ۴۰ درصد افزایش دهند و به جای آن هفت سال برای شهرداری قزوین کار کنند و در پایان این قرارداد، ۶۰ درصد پول باقی‌مانده از اتوبوس اسکانیا را به صورت قسطی پرداخت کنند.

مهدی‌خانی تاکید کرد: اگر به اتوبوس‌رانان بگوییم که امروز به جای کار کردن برای شهرداری قزوین پول اتوبوس اسکانیا را قسطی پرداخت کنید، ممکن است گزینه یک را انتخاب کنند و خواستار دریافت پول اتوبوس شهاب به صورت به‌روز شوند.

وی تصریح کرد: اتوبوس‌رانان از ما خواستند که در قرارداد هفت سال را به ۱۰ سال افزایش دهند و به ازای هر سال، یک‌درصد مالک اتوبوس اسکانیا شویم که من به این گزینه‌ها رأی نمی‌دهم، البته می‌توانیم در گزینه پیشنهادی شماره چهار میزان سهم اتوبوس‌رانان را به ۴۹ درصد افزایش دهیم و قرارداد همکاری را به جای هفت سال، ۱۰ سال کنیم.

سهم واگذاری نباید بیش از ۴۰ درصد شود

محسن حق‌شناس، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از گزینه‌ها فروش اتوبوس‌های اسکانیا ۱۰۰ میلیارد تومان است، گفت: لازم است برای محل هزینه‌کرد این ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی دقیق کنیم، چراکه نمی‌توانیم همه اتوبوس‌ها را به یک‌باره بفروشیم و شهر را خالی از اتوبوس کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مسیر توافق با اتوبوس‌داران مسیری سنگلاخ است، نباید میزان واگذاری را به بیشتر از ۴۰ درصد برسانیم و لزومی ندارد این مسیر را دشوار کنیم.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر قزوین برای تعیین وضعیت مالکیت اتوبوس‌های اسکانیایی تحویل امانی و اتوبوس‌های شهاب گرفته شده از بهره‌برداران، با چهار روش پیشنهادی موافقت کردند.

کد خبر 703695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.