سپاهان - پرسپولیس / عصر پاییزی با ال‌کلاسیکوی ایرانی!

یکی از حساس‌ترین دیدارهای فصل جاری لیگ برتر امروز در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در چارچوب رقابت‌های هفته دهم لیگ برتر فوتبال، امروز _یکشنبه بیست‌ویکم آبان‌_ از ساعت ۱۶:۳۰ تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش‌جهان به مصاف یکدیگر می‌روند.

هفته دهم لیگ برتر فوتبال، جام خلیج‌فارس

دیدار تیم‌های سپاهان و پرسپولیس

زمان: یکشنبه، بیست‌ویکم آبان‌ماه، ساعت ۱۶:۳۰

ورزشگاه: نقش‌جهان

داور: موعود بنیادی‌فر

آخرین رویارویی: پرسپولیس صفر - سپاهان یک

پخش زنده: شبکه سه، شبکه اصفهان

جنگ مدعیان اصلی در روزهای افول

حساس‌ترین دیدار هفته دهم لیگ برتر فوتبال امروز در حالی بین سپاهان و پرسپولیس برگزار می‌شود که جدال دو تیم به نوعی جدال مدعیان اصلی قهرمانی در این فصل به‌شمار می‌رود. قهرمان و نایب‌قهرمان فصل گذشته که کورس جالبی تا هفته‌های پایانی داشتند، امسال هم مطابق انتظار در قامت یک مدعی فصل را آغاز کرده‌اند، هرچند به تعویق افتادن چند دیدار دو تیم و کسر امتیاز از سوی کمیته انضباطی باعث شده است تا سپاهان در حال حاضر در رده‌های بالایی جدول جایی نداشته باشد اما این موضوع موقتی است و به‌زودی با انجام بازی‌های معوقه و شاید بازگشت امتیازات سپاهان، کورس زرد و قرمز در بالای جدول داغ می‌شود.

دو تیم در حالی به مصاف یکدیگر می‌روند که هر دو در بازی اخیر خود در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر برابر رقبای خود متوقف شدند. سپاهان در نقش‌جهان به ملوان باخت و در سوی دیگر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی نتوانست از سد صنعت نفت بگذرد. با این حال اوضاع برای سپاهان با پیروزی پرگل برابر آلمالیق ازبکستان در لیگ قهرمانان آسیا کمی بهتر شد، اما شرایط برای پرسپولیس با توقف برابر استقلال تاجیکستان بدتر شد و باعث شد این تیم با سه تساوی متوالی به ال‌کلاسیکوی ایران برسد.

در حال حاضر سپاهان با انجام هفت بازی ۱۲ امتیازی است و در جایگاه نهم جدول ایستاده است، اما نکته قابل ذکر در مورد این تیم اینکه شاگردان مورایس دو بازی معوقه دارند و تیم‌های بالاسری سپاهان اکثراً ۹ یا ۱۰ بازی انجام داده‌اند. در سوی دیگر پرسپولیس نیز با انجام هشت بازی و کسب ۱۷ امتیاز رتبه دوم جدول را از آنِ خود کرده است.

سپاهان و نگرانی بابت دفاع متزلزل

آنچه در هفته‌های اخیر در مورد سپاهان عیان شده است دفاع متزلزل این تیم برابر رقباست. پیکان اولین تیمی بود که نشان داد خط دفاع سپاهان در زمان لورفتن توپ چقدر آسیب‌پذیر است و در هفته‌های اخیر نساجی و ملوان نیز با استفاده از این ضعف توانستند از سپاهان امتیاز بگیرند تا این تیم اولین امتیازات فصل خود را در زمین بازی از دست بدهد.

در این میان بازی با پرسپولیس که دو وینگر خلاق و سرعتی به نام مهدی ترابی و سعید صادقی دارد می‌تواند برای سپاهان بسیار خطرناک باشد، از یک‌سو نفوذ مدافعان کناری سپاهان در زمان حملات و در سوی دیگر آسیب‌پذیر بودن مدافعان میانی این تیم در زمان ضد حملات می‌تواند به سپاهان ضربه بزند. به‌طور قطع پرسپولیس نیز با آنالیز بازی‌های سپاهان در هفته‌های اخیر روی همین نقطه ضعف آشکار برنامه‌ریزی می‌کند و سعی می‌کند از همین طریق، دروازه میزبان خود را باز کند.

نقطه قوت سپاهان در این فصل فاز تهاجمی این تیم است که با مهره‌هایی مثل رضا اسدی، شهریار مغانلو و فرشاد احمدزاده بسیار زهردار است و کم پیش می‌آید تیمی بتواند از چنگ مهره‌های هجومی سپاهان به سلامت عبور کند. اگر سپاهان بتواند در دفاع عملکرد بی نقصی به نمایش بگذارد، احتمال برد این تیم بالا است زیرا در هر صورت مهاجمان سپاهان در خانه راهی به دروازه پرسپولیس پیدا خواهند کرد، مانند همه بازی‌های فصل تا این هفته.

پرسپولیس و خلأ خلاقیت در خط حمله

برخلاف سپاهان، پرسپولیس تیمی است که در دفاع با داشتن مهره‌های ملی پوش مثل حسین کنعانی‌زادگان و گئورگی گولسیانی، عملکرد بسیار خوبی داشته است، اما نقطه ضعف این تیم خط حمله‌ای است که اصلاً کارایی لازم را در اکثر دیدارهای این فصل نداشته است.

پرسپولیس در دیدارهای اخیر برابر تیم‌هایی قرار گرفته است که فوتبال تدافعی به نمایش گذاشته‌اند، موضوعی که باعث شد فضا از مهره‌های هجومی تیم گرفته شود و در عمل کار برای خلق موقعیت با مهاجمانی که خلاقیت کمی دارند، سخت شود. با این حال نکته امیدوارکننده برای هواداران پرسپولیس این است که بازی با سپاهان شرایط متفاوتی دارد، سپاهان در خانهیک فوتبال تهاجمی ارائه می‌کند و همین بالا بازی کردن سپاهان می‌تواند فضاها را برای مهره‌های هجومی پرسپولیس ایجاد کند تا مانند بازی با ملوان، سپاهان در ضد حملات ضربه بخورد.

از سوی دیگر پرسپولیس باید در دفاع هوشیارتر از بازی‌های قبل باشد، پرسپولیس که تا پیش از بازی با صنعت نفت در هیچ دیداری در لیگ برتر بیش از یک گل دریافت نکرده بود برابر صنعت نفت دو بار گل خورد تا در ادامه با عملکرد دفاعی نه چندان خوب در تاجیکستان، زنگ خط برای کادر فنی این تیم به صدا دربیاید. سپاهان با مهره‌های هجومی فوق‌العاده‌ای که دارد تیمی نیست که در خانه خود از اشتباهات دفاعی پرسپولیسی‌ها به‌راحتی بگذرد و اگر عملکرد مدافعان پرسپولیس مثل دو بازی قبلی باشد، به‌طور قطع کار برای این تیم سخت می‌شود.

ترکیب احتمالی

سپاهان: پیام نیازمند، محمد دانشگر، هادی محمدی، رامین رضائیان، میلاد زکی‌پور، محمد قربانی، محمد کریمی، محمد جواد حسین‌نژاد، فرشاد احمدزاده، رضا اسدی و شهریار مغانلو

پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، محمد حسین کنعانی‌زادگان، گئورگی گولسیانی، علی نعمتی، دانیال اسماعیلی‌فر، میلاد سرلک، سروش رفیعی، مهدی ترابی، سعید صادقی، محمد عمری و نبیل باهویی.

کد خبر 703404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.