لزوم تهیه طرح کاهش خطر سازه‌های تاریخی اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سازمان میراث فرهنگی استان مکلف است، طرح کاهش خطر تمام سازه‌های تاریخی ازجمله مسجد علی‌قلی‌آقا را با استفاده از مطالعات انجام شده توسط شهرداری این کلان‌شهر در این زمینه تدوین و منابع اعتباری مورد نظر را برای انجام اقدامات لازم در این خصوص دریافت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه‌فروش امروز _شنبه بیستم آبان_ در کارگروه بافت فرسوده، تاریخی و سکونتگاه غیررسمی که در مسجد علی‌قلی‌آقا برگزار شد، در خصوص بررسی فرونشست در بافت تاریخی شهر اصفهان اظهار کرد: بحث فرونشست زمین خاص شهر اصفهان نیست و در حال حاضر کل کشور درگیر این موضوع شده است.

وی با اشاره به ایجاد خشکسالی طی سال‌های گذشته در اصفهان و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی افزود: اصفهان در این مسئله یکی از استان‌هایی است که تحت تأثیر کم آبی قرار گرفته که پیامد آن فرونشست زمین بوده و دامنه آن نیز مشخص شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به فعالیت‌هایی که طی سه سال گذشته تاکنون در این خصوص در استان انجام شده است، تصریح کرد: طی هماهنگی‌های انجام شده با سازمان زمین‌شناسی بیش از هشت دشت استان در این زمینه مورد مطالعه قرار گرفت و وضعیت نرخ فرونشست زمین تعیین و پهنه‌بندی شد.

وی با بیان اینکه سازمان نقشه‌برداری نیز موازی با سازمان زمین‌شناسی مطالعات پهنه‌بندی خطر فرونشست زمین در مورد دشت‌های استان اصفهان ازجمله دشت‌های برخوار، مهیار شمالی و جنوبی، گلپایگان، کاشان، بادرود و دشت اردستان را انجام داده است، گفت: مطالعه دشت‌های سمیرم، نجف‌آباد، مناطق فریدن و دامنه نیز مورد تاکید استان و در دستور کار قرار گرفته است.

شیشه‌فروش ادامه داد: بیش از ۱۰۰۰ چاه پیزومتریک در سطح استان اصفهان وجود دارد و شرکت آب منطقه‌ای استان به‌طور مرتب وضعیت سطح آب‌های زیرزمینی و افت و خیز آن را مورد بررسی قرار می‌دهد که طی مطالعات انجام شده در این زمینه متوسط نرخ سالانه بین یک متر مشخص شده است.

وی با بیان اینکه تقریباً در دشت‌های مختلف سالانه سطح آب‌های زیر زمینی در حال پایین رفتن بوده که این موضوع در حال پیگیری و مطالعه است و وضعیت آبخوان‌ها را مشخص می‌کند، گفت: از ۳۵ دشتی که در استان اصفهان وجود دارد، ۲۹ دشت تحت تأثیر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی قرار دارد که این موضوع نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در بعضی از نقاط شهر اصفهان فرونشست زمین در شبکه‌های آب‌و فاضلاب اماکن مسکونی مشاهده شده است که با همکاری شهرداری اصفهان و هماهنگی‌های انجام شده با مدیریت بحران استان مشاوره‌ای در این خصوص در حوزه شهرسازی و معماری و برنامه‌ریزی شهرداری صورت گرفت و سال گذشته طرح مطالعات فرونشست زمین در این کلان‌شهر کلید زده شد.

وی با بیان اینکه علاوه‌بر این طرح، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی کشور که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است، مطالعات اولیه‌ای در مورد فرونشست زمین در دشت‌های اصفهان به ویژه شهر اصفهان انجام داده است، گفت: در حال حاضر شهرداری اصفهان در حال تکمیل این مطالعات برای بررسی راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از این شرایط بوده که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: طی این مطالعات انجام شده تأثیرات فرونشست در میراث فرهنگی، بخش‌های کشاورزی و راه‌ها حتی شبکه‌های فاضلابی که دچار آسیب شده، مشخص شده است.

وی ادامه داد: مدیریت بحران استانداری استان اصفهان در این خصوص برای تمام دستگاه‌ها تعیین وظایف کرده و در این راستا شرکت آب‌و فاضلاب استان موظف شده است تأثیرات فرونشست زمین روی شکستگی‌های شبکه‌های فرسوده آب‌و فاضلاب را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بعضی از مدارس استان تحت تأثیر فرونشست زمین قرار گرفته و سازمان نوسازی مدارس نیز در این حوزه به مطالعه و بررسی پرداخته است، گفت: در این راستا ۴۰ مدرسه شناسایی و ارزیابی خطر در مورد آن انجام و مستندسازی شد که با بررسی‌های انجام شده در تهران اعتباری برای بازسازی این ۴۰ مدرسه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به چگونگی سرمایه‌گذاری بر پهنه‌های فرونشست گفت: این موضوع آئین‌نامه‌ای لازم دارد که مرکز تحقیقات راه و مسکن شهرسازی کشور باید آن را مانند آئین‌نامه مدون ۲۸۰۰ برای زلزله تدوین کند.

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه طرح‌های احیای زاینده‌رود و تأمین حق آبه‌ها مطالبات استان اصفهان از وزارت نیرو است، گفت: مدیریت استان پیگیر این موضوع است و در بحث سازگاری با کم آبی دنبال می‌شود، همچنین در قانون آمده که وزارت راه‌و شهرسازی در این خصوص مکلف است، ارزیابی ساختمان‌های بلندمرتبه در بحث فرونشست زمین، قنوات و ریزش را نیز انجام دهد.

وی با اشاره به مشاهده آثار فرونشست زمین در مسجد علی‌قلی‌آقا به عنوان یک اثر تاریخی و میراث فرهنگی در اصفهان گفت: در طرح مطالعاتی که شهرداری اصفهان در خصوص فرونشست زمین تهیه کرده و تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته است باید بازه‌های میراثی بازدید و برای آن راهکار ارائه شود و مکان تاریخی مد نظر مورد ارزیابی خطر قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی استان مکلف است، طرح کاهش خطر تمام سازه‌های تاریخی ازجمله مسجد علی‌قلی‌آقا را با استفاده از مطالعات انجام شده توسط شهرداری این کلان‌شهر در این زمینه تدوین و پیگیری و منابع اعتباری مورد نظر در این خصوص را برای انجام اقدامات لازم در این خصوص دریافت کند

کد خبر 703213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.