تئاتر خیابانی فرصتی تازه برای ارتباط بیشتر مردم با هنر

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان این روزها در حال برگزاری بوده و بنا بر اعلام مسئولان این جشنواره، تئاتر خیابانی از بخش‌های مورد توجه در این دوره از جشنواره است که فرصت مناسبی را برای پیوند میان مردم و هنر ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جوامع توسعه یافته و یا در حال توسعه، تئاتر از ارکان اصلی و تحول آفرین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود چراکه در راستای رفع نیازهای انسانی و اجتماعی، ضمن تعامل با ساختارها و هنجارهای جمعی با هنرآفرینی و خلق آثار نمایشی به تجلی زیبای حقایق و بیان جذاب انگیزه‌ها و احساسات مردم می‌پردازد و در این عرصه زمانی تئاتر و هنرهای نمایشی به جایگاه حقیقی خود نزدیک می‌شود که مردم تئاتر را دوست داشته باشند و در ادامه این مسیر هنگامی که تئاتر با فرهنگ، ادب، افکار و احساسات مردم سر و کار داشته باشد، فرهنگ مردم نیز ارتقا و هنردوستی و فرهنگ‌پذیری رواج پیدا می‌کند و در ادامه این مسیر امکان ایجاد جامعه‌ای فرهنگی و آرمانی ارتقا خواهد یافت.

با توجه به نکات مذکور، جشنواره‌های تئاتر که به صورت استانی و یا کشوری برگزار می‌شود فرصت مناسبی برای ارتباط بیشتر مردم با این هنر تأثیر گذار است و از این رو با توجه به برگزاری جشنواره تئاتر استان اصفهان با چند تن از مسئولان آن به گفت‌و گو نشستیم تا از نقش برگزاری چنین جشنواره‌هایی و تأثیر آن بر ارتقا فرهنگ مردم مطلع شویم:

تئاتر خیابانی فرصتی مناسب برای انتقال تجربیات است

علی تمنایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه جشنواره تئاتر استان اصفهان فرصتی است تا هنرمندان در کنار هم به انتقال تجربیات بپردازند، اظهار می‌کند: با اجرا شدن تئاتر در میان مردم تحرک، شور و نشاط ایجاد شده و ظرفیت‌های اصفهان نیز شناخته می‌شود.

وی می‌افزاید: در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی نیز اضافه شده تا تئاترها در گذر فرهنگی چهارباغ با حضور مردم اجرا شوند و موضوع انتقال تجربیات و مفاهیم دینی انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در کنار تئاترها، برنامه‌های گردهمایی نیز برگزار خواهد شد، می‌افزاید: در این دوره از جشنواره حضور هنرمندان در دو بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی پرشورتر از سال‌های گذشته است.

تئاتر خیابانی فرصتی تازه برای ارتباط بیشتر مردم با هنر

راه یافتن ۴ تئاتر خیابانی از اصفهان به جشنواره تئاتر فجر

تمنایی با اشاره به اینکه در سال گذشته هفت اثر از استان اصفهان به جشنواره تئاتر فجر راه یافتند، می‌گوید: امسال ۴ تئاتر خیابانی از اصفهان به جشنواره تئاتر فجر تهران راه یافته و امیدواریم که پس از برگزاری این جشنواره، آثار دیگری نیز به جشنواره تئاتر تهران ارسال شوند.

وی بیان می‌کند: اصفهان شهر هنر است چرا که در زمینه هنرهای نمایشی و سینمایی ظرفیت‌های فراوانی دارد و افراد فعال، با نشاط و قوی در صحنه حضور دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه می‌دهد: هنر ابزاری برای انتقال مفاهیم انقلابی، دینی و انسانی است و از این رو می‌توانیم با توجه به اینکه این ظرفیت در استان اصفهان وجود دارد خود را در سطح بین‌الملل مطرح کنیم.

همچنین رضا دهقانی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان نیز اظهار می‌کند: جشنواره محل رقابت هنرمندان حوزه نمایش استان اصفهان بوده و در ادامه نیز برگزیدگان آن به جشنواره تئاتر فجر تهران راه پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر امسال با ۵۹ اثر خیابانی و ۴۲ اثر صحنه‌ای اجرا خواهد شد، ادامه می‌دهد: محور انقلابی این جشنواره که در زمینه‌های دفاع مقدس، ایثار و شهادت، ۲۵ آبان و نظایر آن است نشان می‌دهد که جشنواره اصفهان با رنگ و بوی معنویت برگزار خواهد شد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با بیان اینکه افتتاحیه جشنواره با برکت خون شهدا آغاز شد، می‌افزاید: ۲۵ آبان هنر مردم شهید پرور اصفهان است؛ از این رو می‌توان این موضوع را از لحاظ هنری و اعتقادی به جشنواره گره زد.

تئاتر خیابانی فرصتی تازه برای ارتباط بیشتر مردم با هنر

دهقانی با یادآوری اینکه امیدوارم ریل گذاری مشخص و خوبی که شایسته استان اصفهان است در حوزه نمایش صورت گیرد، اظهار می‌کند: تلاش کردیم در این دوره از جشنواره کارگاه‌های تخصصی با محوریت تئاتر خیابانی و صحنه‌ای را داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: با برگزاری این جشنواره نشان دادیم که حوزه نمایش اصفهان می‌تواند در فعالیت‌های ارزشمند ورود جدی داشته باشد.

انتخاب ۲۰ گروه برای اجرای تئاترهای خیابانی

همچنین هوشنگ جمشیدیان عضو سیاست گذاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان در این باره اظهار می‌کند: در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی اضافه شده که از بین ۶۰ گروه داوطلب، ۲۰ گروه انتخاب شده و از بین آن‌ها سه گروه نیز به جشنواره فجر راه خواهند یافت.

وی با بیان اینکه پیرامون این جشنواره جلسات نقد و بررسی، کارگاه‌های آموزشی و دیدارهایی برگزار خواهد شد، می‌افزاید: از میان ۵۰ اثر نمایش‌های صحنه‌ای، ۱۲ تئاتر انتخاب شدند که از میان آن‌ها نیز سه گروه به جشنواره راه خواهند یافت.

عضو سیاست گذاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان نام شناخته شده‌ای برای مردم جهان است و بیشتر مواقع در بخش هنر نیز چشم همه جهانیان به این شهر است، بیان می‌کند: هنرمندان اصفهانی که در بخش بین‌الملل حضور دارند کم نیستند اما با این حال بخش صنایع دستی و هنرهای تجسمی تجملات و جمعیت بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

جمشیدیان ادامه می‌دهد: تئاتر هنر زندگی است، از این رو همه در تلاش هستند که با در اختیار گذاشتن سالن‌های مناسب و ایجاد پلاتوها به بدنه جامعه کمک کنند.

به گزارش ایمنا، در طول سال و ایام مختلف تئاترهای مختلفی در سطح کشور برگزار می‌شود که شاید این برنامه‌ها مخاطبان مخصوص به خود را داشته و عموم و اقشار مختلف مردم با آن سر و کار زیادی نداشته باشد اما برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره تئاتر و توجه به بخش‌های ویژه آن از جمله تئاتر خیابانی فرصتی ویژه برای پیوند میان مردم و هنر ایجاد می‌کند که در ادامه پیامدها و نتایج مثبت بیشتری در جامعه خواهد داشت.

کد خبر 702185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.