چه شهرهایی بیشترین روزهای هوای پاک جهان را دارند؟

یافته‌ها نشان می‌دهد که یک گروه منتخب از ۹ شهر که به‌طور عمده در استرالیا و نیوزلند قرار دارند، سالانه از ۳۶۵ روز هوای پاک بهره‌مند هستند. شهرهای دارای هوای پاک اروپا زوریخ سوئیس و ریکیاویک در ایسلند، معرفی شدند که هر یک در طول سال به‌طور کامل با آلودگی کم هوا مواجه هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بحبوحه تشدید دمای جهانی و بحران آب‌وهوایی، آلودگی هوا (عمدتاً ناشی از سوخت‌های فسیلی) خطری قریب‌الوقوع برای زندگی انسان ایجاد می‌کند. مطالعات انجام‌گرفته در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد از هر پنج مرگ زودرس در سطح جهان، یک مورد به‌دلیل ذرات ریز معلق (PM) اتفاق می‌افتد که محصول جانبی فعالیت‌های طبیعی و انسانی هستند و به دلیل توانایی بالا در نفوذ به اعماق دستگاه تنفسی، تهدیدی اساسی برای سلامتی و زندگی محسوب می‌شوند.

میزان آلودگی هوای شهرها

داشتن آسمان پاک یک ضرورت مبرم جهانی به‌شمار می‌رود و به‌حدی مهم است که سازمان ملل آن را به‌عنوان یک هدف کلیدی توسعه پایدار در نظر گرفته است. مزایای هوای پاک بسیار زیاد است و شامل کاهش آسیب‌های سلامتی، کاهش مرگ‌ومیر، بهبود کیفیت زندگی و توسعه شهرهای پایدارتر و زیست‌پذیرتر می‌شود.

شاخص کیفیت هوای ایالات متحده (AQI) به‌عنوان یک واحد سنجش معتبر برای کیفیت هوا در سطح جهان که سطوح آلودگی را بر اساس غلظت ذرات معلق برابر با ۲.۵ تعیین می‌کند، مشخص‌کننده طیفی از خوب (با کمتر از ۱۲ میکروگرم بر مترمکعب) تا خطرناک (بیش از ۳۵ میکروگرم بر مترمکعب است.

چه شهرهایی بیشترین روزهای هوای پاک جهان را دارند؟

بر این اساس و با توجه به این‌که خطرات آب‌وهوایی و آلودگی هوا در حال افزایش است، مطالعات جدید نشان داد که شهرهای جهانی دارای قابل‌قبول‌ترین کیفیت هوا در طول سال هستند.

به‌منظور ابهام‌زدایی از شهرهایی که در سراسر جهان مظهر هوای پاک به‌شمار می‌روند، مطالعاتی برای تجزیه‌وتحلیل سطوح آلودگی در بیش از ۵۰۰ منطقه شهری در سراسر جهان انجام گرفت که شهرها را بر اساس تعداد روزهای هوای پاک خود رتبه‌بندی و تصویری از مناطق شهری با کم‌ترین آلودگی ارائه کرد. این رتبه‌بندی که فهرستی از شهرهایی با بیش‌ترین و کم‌ترین روزهای هوای پاک را دارند، فراخوانی برای اقدام برای سیاست‌گذاران و سهامداران در سطح جهان محسوب می‌شود.

این یافته‌ها نشان داد که یک گروه منتخب از ۹ شهر که به‌طور عمده در استرالیا و نیوزلند قرار دارند، سالانه از ۳۶۵ روز هوای پاک بهره‌مند هستند. کشورهای دارای هوای پاک اروپا نیز زوریخ، سوئیس، ریکیاویک و ایسلند، مشخص شدند که هر یک در طول سال به‌طور کامل با آلودگی کم هوا مواجه هستند.

چه شهرهایی بیشترین روزهای هوای پاک جهان را دارند؟

داده‌های این مطالعه توسط مجموعه‌ای از تجزیه‌وتحلیل‌های داده‌های آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق از پایگاه داده شاخص کیفیت هوای جهانی مورد تأیید قرار گرفت.

کد خبر 702138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.