نمایشگاه کار در یزد برگزار می‌شود/ نیازهای واقعی بخش صنعت در شرکت‌های دانش بنیان دنبال شود

استاندار یزد از برگزاری نمایشگاه کار در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری به منظور جذب دانشجویان و مواجهه مستقیم آن‌ها با بازار کار خبر داد و گفت: نمایشگاه کار یکی از محوری‌ترین برنامه‌های فرهنگی هفته پژوهش و فناوری در استان محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، مهران فاطمی در نشست شورای سیاستگذاری ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری که با حضور جمعی از مدیران استانی و فعالین این حوزه برگزار شد با اشاره به اهمیت هفته پژوهش و فناوری در کشور اظهار کرد: در این هفته باید اقدامات برجسته انجام شده و نیز فرهنگ پژوهش و نوآوری در بین مردم و جامعه ترویج و از کنشگران و فعالین این عرصه تقدیر شود.

وی به جایگاه ویژه حوزه‌های «فرهنگ» و «علم و پژوهش و فناوری» در مسیر پیشرفت و تعالی کشور اشاره کرد و گفت: طبق آیه شریفه قرآن تسلط بر آسمان‌ها و زمین فقط با علم و فناوری امکان‌پذیر خواهد بود.

استاندار یزد با بیان اینکه مسئله ترویج علم و فناوری همواره مورد تاکید رئیس جمهور بوده است، تصریح کرد: تبیین این موضوع برای جامعه از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در هفته پژوهش و فناوری استان باید رخ دهد.

فاطمی با تاکید بر لزوم ارتقا منزلت دانشگاه، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید، افزود: جامعه باید تمام قد آن‌ها را تکریم کند، در این صورت می‌توان گفت پژوهش و علم و فناوری در یک جامعه نهادینه شده است.

وی از نمایشگاه هفته پژوهش و نوآوری به عنوان ویترین تمام فعالیت‌های این حوزه نام برد و گفت: این هفته تصویر جامع از زیست بوم علم و فناوری در استان است و باید به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

استاندار یزد با تأکید بر ضرورت نگاه ویژه به رویدادهای هفته پژوهش و فناوری در استان، خاطرنشان کرد: این موضوع باید در اولویت اول مدیران دستگاه‌های استان قرار گیرد در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت در متن جامعه به درستی به آن توجه شود.

فاطمی با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری، مسائل مادی نباید مانعی برای انجام امور مهم شود، گفت: در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بسته‌های پیشنهادی در این خصوص مصوب و هزینه‌های برگزاری این هفته پرداخت خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معیارها و استانداردهای مشخص انتخاب پژوهشگر برتر، اضافه کرد: در این رابطه تمامی دانشگاه‌ها و بخش‌ها باید دیده شوند و همانند هر سال با دقت، حساسیت و ظرافت به این موضوع توجه شود.

استاندار یزد با بیان اینکه تجلیل از پژوهشگران برتر نباید صرفاً به اهدای لوح تقدیر ختم شود، گفت: بر این اساس اجرای یک ایده خلاقانه و متفاوت نظیر تهیه یک مستند از پژوهشگران برتر توسط صدا و سیما و یا معرفی دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید برتر در قالب بیلبوردهای شهرداری اثرگذار خواهد بود.

فاطمی با بیان اینکه شیوه‌های تجلیل از برترین‌های هفته پژوهش و نوآوری استان نیز باید متفاوت و متنوع باشد، تصریح کرد: علاوه بر جوایز نقدی، اقداماتی مانند دیدار با خانواده پژوهشگران و اختصاص سهمیه بازدید از نمایشگاه‌های خارجی برای اساتید و پژوهشگران برتر از سوی اتاق بازرگانی می‌تواند از سبک‌های جدیدتر تجلیل باشد.

وی خاطرنشان کرد: سرفصلی ایجاد شود تا تحقیقات کاربردی برتر که منجر به حل یکی از مسائل استان شده و نیز تحقیقات بنیادینی که مرزهای علم و دانش را جابجا کرده، در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر معرفی شوند.

استاندار یزد با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ پژوهش در بین قشرهای مختلف جامعه، گفت: هفته پژوهش نباید صرفاً به برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر ختم شود و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی این حوزه نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

فاطمی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به جایگاه انجمن‌های علمی دانشجویی در هفته پژوهش، اظهار کرد: برگزاری کرسی‌های مناظرات دانشجویی توسط جهاد دانشجویی، یکی از بهترین و مؤثرترین برنامه‌های فرهنگی است که دانشجو را به فکر کردن و استدلال صحیح علمی وادار می‌کند.

وی در همین رابطه ادامه داد: هیچ پیشرفتی در جامعه ایجاد نمی‌شود مگر با تغییر در اندیشه‌ها و این هدف اصلی و روح واقعی هفته پژوهش است.

استاندار یزد با بیان اینکه نمایشگاه هفته پژوهش باید محلی جهت ارائه عملکرد بخش خصوصی و بخش‌های به معنای واقعی، فناور و دانش بنیان باشد، گفت: این موضوع به معنای عدم حضور دستگاه‌های دولتی نیست اما برترین جایگاه‌های نمایشگاه را باید به بخش‌های دانش بنیان جوانان و بخش خصوصی اختصاص داد.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص برگزاری «نمایشگاه کار» همزمان با هفته پژوهش و فناوری استان، توضیح داد: موضوع مهمی که همواره در دانشگاه‌ها ایجاد بی‌انگیزگی کرده و نشاط محیط دانشجویی را کاهش می‌دهد، مسئله اشتغال است.

وی هدف از برگزاری نمایشگاه کار در کنار نمایشگاه پژوهش و فناوری را جذب دانشجویان و مواجهه مستقیم آن‌ها با بازار کار دانست و افزود: نمایشگاه کار یکی از محوری‌ترین برنامه‌های فرهنگی هفته پژوهش و فناوری در استان محسوب می‌شود.

استاندار یزد گفت: بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر ارائه محصولات و نیازهای خود را در نمایشگاه کار اعلام کند، با برقراری ارتباط مستقیم بین صنایع و دانش بنیان‌ها و معرفی فرصت‌های مطالعاتی به اساتید، از اهداف هفته پژوهش خواهد بود.

فاطمی در پایان با اشاره به رویکرد حمایتی استان از برگزاری هفته پژوهش و نوآوری، خاطرنشان کرد: با تمام توان در کنار فعالین این عرصه خواهیم بود تا ایران، سرآمد علمی در بین کشورهای منطقه و حتی دنیا باشد.

کد خبر 702077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.