چرخ اتوبوس‌های برقی چه زمانی در اصفهان می‌چرخد؟

ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرها از مباحث مورد توجه مدیریت شهری در سال‌های اخیر است، مسئولان از خرید ۵۰ اتوبوس برقی برای اصفهان خبر داده‌اند که قرار است در مرکز شهر و نقاط دارای ترافیک سنگین و آلودگی هوای بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه آلودگی‌های زیست‌محیطی گریبان‌گیر طبیعت و شهرها شده است، از این‌رو استفاده از سوخت‌های فسیلی بشر را با بحران‌های جدی روبه‌رو کرده است؛ بحرانی که نه تنها زندگی موجودات کره خاکی را تهدید می‌کند، بلکه چالش پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی را پررنگ‌تر از پیش کرده است.

یکی از راه‌حل‌های کاهش تبعات استفاده از سوخت‌های فسیلی، جایگزینی آن با انرژی برق است؛ دنیایی را تصور کنید که در آن خودروها و اتوبوس‌ها و قطارهای برقی جای وسایل نقلیه امروزی را گرفته است، آلودگی هوای شهرها کاهش پیدا کرده است و انسان‌ها و موجودات دیگر در آسایش بیشتری در جوار هم زندگی می‌کنند و نگرانی پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی جایش را به آرامش خیال استفاده از سوخت‌های تجدید پذیر و انرژی برق داده است.

به شکرانه توسعه و پیشرفت تکنولوژی و سرعت در شارژ الکتریکی اتوبوس‌های برقی، فرصت‌های جدیدی را پیش رو قرار داده است و تعداد شهرهایی که در سراسر دنیا رویکرد تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری به این روش را دارند در حال افزایش بوده است که باید آن را یک تغییر مهم و مثال‌زدنی به حساب آورد.

حمل‌ونقل پاک در پی استفاده گسترده از خودروهای شخصی و افزایش روزافزون آلودگی هوا و ترافیک مورد تاکید برنامه‌ریزان، شهرسازان و طراحان شهری است، از این‌رو انجام مطالعات شهری در حوزه حمل‌ونقل یکپارچه و ترکیب آن با سایر روش‌های حمل‌ونقل پاک باید سرلوحه مدیران شهری باشد.

حمل‌ونقل شهری و گسترش آن در کلان‌شهر اصفهان به عنوان سومین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران که سال‌های گذشته میزبان تعداد زیادی مهاجر بوده و جمعیت آن در حال افزایش است، اهمیت زیادی دارد، در این راستا توسعه حمل‌ونقل عمومی و در رأس آن مترو، همچنین مدهای جدید حمل‌ونقلی همواره مورد تاکید و توجه مدیریت شهری اصفهان بوده است، به‌طوری که تاکنون اقدامات زیادی برای تأمین منابع مالی پروژه‌های حمل‌ونقل شهری انجام شده است.

جالی خالی اتوبوس‌های برقی در «شهر زندگی»

تلاش می‌کنیم حداقل ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای شهر اصفهان شود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: موضوع خرید اتوبوس برقی را در اصفهان و سایر کلان‌شهرها دنبال کرده‌ایم و با توجه به هوای آلوده اصفهان استفاده از اتوبوس، تاکسی و موتور برقی در اولویت مدیریت شهری است، در همین راستا در گذشته تفاهم‌نامه‌ای با شرکت مپنا منعقد کردیم و آن‌ها تصمیم داشتند به صورت مشترک با شرکت عقاب‌افشان اتوبوس برقی تولید کنند، از سوی دیگر از طریق شرکت‌های داخلی سازنده اتوبوس نیز پیگیری‌های صورت گرفته است و همه این شرکت‌ها تلاش می‌کنند به سمت تولید اتوبوس برقی گام بردارند.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر تولید اتوبوس‌های برقی در کشور به مقدار انبوه نرسیده است و تمام شرکت‌های داخلی تولیدکننده اتوبوس تاکنون یک نمونه از این اتوبوس‌ها را تولید کرده‌اند، از این‌رو پیگیری کرده‌ایم تا حداقل طبق مصوبه هیئت مدیره شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای مرکز شهر و نقاط دارای ترافیک سنگین و آلودگی هوای بیشتر خریداری شود تا شهروندان برای استفاده از اتوبوس جهت انجام سفرهای درون‌شهری خود بیشتر رغبت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: با توجه به اینکه وزارت صمت تصمیم به واردات خودروی برقی برای ناوگان تاکسیرانی دارد؛ اصفهان نیز یکی از متقاضیان بوده و قرار است حداقل پنج هزار دستگاه خودرو برقی به اصفهان اختصاص داده شود.

تفاهمی با شرکت مپنا انجام شده است تا حداقل دو جایگاه شارژ اتوبوس و خودروی برقی به‌صورت مشارکتی در شهر ایجاد شود.

وی ادامه می‌دهد: پیگیری‌های در گذشته با سازمان محیط زیست انجام شده است تا از محل منابع صندوق محیط زیست برای تبدیل تاکسی‌های فعلی به تاکسی برقی، همچنین تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی استفاده شود.

نورصالحی می‌گوید: تفاهمی با شرکت مپنا انجام شده است تا حداقل دو جایگاه شارژ اتوبوس و خودروی برقی به‌صورت مشارکتی در شهر ایجاد شود؛ در این راستا مکان‌یابی انجام شده است و امیدواریم هرچه زودتر این مکان‌ها توسط شرکت مپنا تجهیز و بستر ورود اتوبوس‌های برقی به شهر اصفهان فراهم شود.

پای اتوبوس‌های برقی چه زمانی به اصفهان باز می‌شود؟

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به واردات اتوبوس‌های برقی اظهار می‌کند: با همکاری وزارت صمت مذاکراتی با شرکت‌های مربوطه انجام شده است که امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسد و شاهد تردد اتوبوس‌های برقی در سطح شهر اصفهان باشیم.

وی با بیان اینکه طرح‌های جدیدی هر روز ارائه می‌شود، از این‌رو باید از تمام ایده‌های نو در حوزه حمل‌ونقل برای بهبود تردد شهروندان، بهبود وضعیت زیست و افزایش کیفیت استفاده کنیم، ادامه می‌دهد: پیگیری در این خصوص از دیرباز انجام می‌شده است و هم‌اکنون با همراهی وزارت صمت، شرکت‌هایی برای این منظور معرفی شده‌اند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: مذاکراتی با این شرکت‌ها انجام شده است که امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسد و شاهد تردد اتوبوس‌های برقی در سطح شهر اصفهان باشیم.

وی اضافه می‌کند: این مطلب هنوز در مراحل اولیه است و هر زمان که اقدامی انجام شد، اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد.

قربانی می‌گوید: برخلاف خودروهای هیبریدی که هر لحظه نیاز به تأمین انرژی از طریق برق دارد، اتوبوس‌های برقی پس از رسیدن به ایستگاه، انرژی مورد نیاز خود را از طریق برق دریافت می‌کند و مسیر خود را برای رسیدن به ایستگاه بعدی طی می‌کند.

جالی خالی اتوبوس‌های برقی در «شهر زندگی»

بخش خصوصی بازوی شهرداری برای ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل پاک است

امین همدانی، کارشناس ارشد حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در حال حاضر در سازمان اتوبوسرانی شهر اصفهان اتوبوس‌هایی وجود دارد که عمر خدمت‌رسانی بهینه آن‌ها به پایان رسیده است، در حالی که با توجه به استانداردها، عمر مفید اتوبوس‌ها بین چهار تا پنج سال است.

وی با اشاره به کمبود اتوبوس در شهر اصفهان خاطر نشان می‌کند: از دیگر دغدغه‌های این سازمان، کمبود اتوبوس مورد نیاز شهر است در اصفهان ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ اتوبوس فعال نیاز است که در حال حاضر کمبود ۷۰۰ اتوبوس وجود دارد.

کارشناس ارشد حمل‌ونقل می‌گوید: در همه دنیا اهمیت بسزایی به مسافرها و سازمان حمل‌ونقل داده می‌شود، زیرا این سازمان به‌طور مستقیم با جان شهروندان در ارتباط است، همچنین برای تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی باید از اتوبوس‌های به‌روز با امکانات کافی که دارای سیستم گرمایش و سرمایش هستند و خدماتی مناسب به افراد سالمند و کودکان ارائه می‌دهند، استفاده کرد.

وی با اشاره به آلودگی هوای شهر اصفهان بیان می‌کند: مشکل دیگری که در رابطه با ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح است، آلایندگی موجود از طریق اتوبوس‌ها است؛ سوخت مصرفی این اتوبوس‌ها مطلوب نیست و استانداردهای لازم را ندارد، به همین علت باعث آلودگی در شهر می‌شود در صورتی که هدف استفاده از حمل‌ونقل عمومی کاهش آلایندگی بوده است، اما این اتوبوس‌ها به علت کارکرد با تکنولوژی قدیمی، موجب تولید آلودگی نیز می‌شوند.

اگر به زیرساخت‌های اتوبوس‌های برقی در شهر توجه لازم نشود، پس از مدتی از مدار فعالیت خارج می‌شود و بدون استفاده باقی می‌ماند.

همدانی در خصوص هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی تصریح می‌کند: سیستم حمل‌ونقل عمومی به یک مدیریت جامع نیاز دارد تا موجب هم‌پوشانی خطوط مترو، اتوبوس‌، مینی‌بوس و تاکسی‌ها شود؛ سیستمی مؤثر که زمان سرویس‌دهی، مدت زمان رسیدن به مقصد را به صورت هوشمند در اختیار مسافران قرار دهد و مسافران نیز بتوانند با نصب نرم‌افزار در گوشی هوشمند خود از پیشنهاد این سیستم برای انتخاب بهترین مسیر، درست‌ترین خط اتوبوس و مترو استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از راه‌های رفع این مشکلات، استفاده از اتوبوس‌های برقی است؛ با ورود اتوبوس‌های جدید سن ناوگان‌ها پایین می‌آید و آلایندگی تولید شده از سوی این سیستم از بین‌می‌رود، اما باید برای استفاده از اتوبوس‌های برقی، هیبریدی و ترکیبی، پایانه‌های مخصوصی برای شارژ باتری و تعمیرات اتوبوس در نظر گرفته شود، چراکه اگر به این نوع زیرساخت‌ها توجه لازم نشود، اتوبوس‌های برقی پس از مدتی از خط خارج می‌شود و بدون استفاده باقی می‌ماند.

کارشناس ارشد حمل‌ونقل با اشاره به توانمندی‌های بخش خصوصی می‌گوید: راه‌حلی که در تمام کشورها برای بهبود حمل‌ونقل عمومی ارائه شده، استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، بنابراین مدیریت شهری اصفهان نیز می‌تواند با کمک بخش خصوصی نسبت به نوسازی ناوگان اتوبوس و خرید اتوبوس‌های برقی و هیبریدی اقدام کند، زیرا بخش خصوصی بازوی شهرداری برای ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل پاک است.

به گزارش ایمنا، امروزه در سراسر جهان اتوبوس‌های برقی به یکی از مهم‌ترین وسیله‌های برای افزایش کیفیت سیستم ناوگان حمل‌ونقل و کاهش انتشار آلودگی تبدیل شده است؛ اتوبوس‌های برقی با عملکردی مناسب به یک راهکار عالی برای شهرهای بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است تا ضمن بهبود کیفیت هوای شهری به کاهش هرچه بیشتر آلودگی صوتی نیز کمک کند، از این‌رو انتظار می‌رود مدیران شهری و مسئولان بالادستی نسبت به خرید و استفاده از این اتوبوس‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

کد خبر 701509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پویا IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    0 0
    آدرس دقیقی ندارید که این اتوبوس ها کی میان تو اصفهان؟؟؟