ظرفیت صنایع تبدیلی گلستان جوابگوی تولیدات باغی استان نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه ظرفیت فعلی صنایع تبدیلی جوابگوی تولیدات باغی استان نیست، گفت: نیاز است تا این بستر در گلستان ایجاد شود.

محمد برزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امسال تولید محصولات باغی استان گلستان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است که بخشی از آن به صورت تازه‌خوری، بخشی صادرات و بخشی به عنوان محصولات فرآوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در استان گلستان ۲۷ واحد فرآوری در حوزه سورتی و بسته‌بندی با ظرفیت ۷۸ هزار تن فعال است و در کنار آن سردخانه‌های مستقل با ظرفیت ۲۸ هزار تن نیز محصولات باغی را نگهداری می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه این ظرفیت‌ها برای نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی و باغی کافی نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به تولیدات فراوان کشاورزی و باغی در استان، نیازمند راه‌اندازی واحدهای فرآوری به ویژه صنایع تبدیلی هستیم‌.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه خشک کردن میوه و دیگر محصولات باغی واحدهایی با ۱۴ هزار تن ظرفیت‌سازی شده است، اضافه کرد: مشکل اصلی کمبود صنایع تبدیلی در حوزه باغی است.

برزعلی ادامه داد: نبود سرمایه در گردش و نقدینگی لازم سبب شده است تا واحدهای فعال تنها نیمی از ظرفیت خود را به کار گیرند، از سویی با توجه به شرایط دشوار ارائه تسهیلات، سرمایه‌گذاران هم رغبتی برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی نداشته‌باشند.

برزعلی اضافه کرد: از سال گذشته با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی در استان گلستان تسهیل‌گری‌هایی در واگذاری اراضی برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی انجام شده است تا صدور مجوز و اقدامات اولیه برای سرمایه‌گذاران این حوزه تسهیل شود.

وی تاکید کرد: با توجه به هزینه‌های بالای راه‌اندازی واحدهای صنایع تبدیلی در استان گلستان به خط اعتباری ویژه نیاز داریم و امید داریم از سوی سازمان جهاد کشاورزی این اعتبارات تخصیص پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: با توجه به وجود اراضی خرد باغی و کشاورزی در استان پیشنهاد می‌شود کشاورزان و باغداران، انجمن صنفی و تشکل‌هایی را تشکیل دهند تا بتوانند از مزایا و طرح‌های ویژه این بخش استفاده کنند.

کد خبر 700658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.