مساجد تاریخی ایران ثبت جهانی می‌شود / عرضه صنایع‌دستی در بقاع متبرکه

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ثبت مساجد تاریخی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: پرونده مساجد تاریخی برای ثبت‌ در فهرست جهان میراث ملموس در یونسکو تدوین می‌شود، مساجد و بقاع متبرکه میراث‌ فرهنگی هستند و باید از آن‌ها حفاظت کنیم.

به گزارش ایمنا، سیدعزت‌الله ضرغامی در اختتامیه اولین جشنواره سراسری سلاله اظهار کرد: جنبش غزه نقطه عطفی در تاریخ جنبش‌های اسلامی است. با مردم غزه همراه هستیم و برای آن‌ها دعا می‌کنیم تا هرچه زودتر شاهد پیروزی آنها باشیم. این شهدا نشانه‌های هدایت هستند و زمانی که راه گم می‌شود، راه را نشان می‌دهند.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که متففین (کم‌فروشان) را نکوهش می‌کند، افزود: متففین کسانی هستند که در وزن و میزان کم می‌گذارند. قرآن‌کریم به کم‌فروشان هشدار می‌دهد که کم‌فروش گمان این را نمی‌برد که روز حسابی هم هست، از این‌رو به تعبیر شهید مطهری انسان اگر حتی احتمال دهد که روز قیامت وجود دارد، حواس خود را جمع می‌کند. از این آیه قرآن کریم اینگونه نتیجه می‌گیریم که بر اساس اختیاراتی که در حوزه مدیریتی داریم، از منابع به‌خوبی استفاده نکردیم.

مساجد تاریخی ثبت جهانی می‌شوند

وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ظرفیت بقاع متبرکه بسیار بالاست و بسیاری از کارها را می‌توان ذیل بقاع متبرکه انجام داد، در این راستا فردی که مسئولیت گرفت باید جواب دهد؛ پس از ثبت کاروانسراهای تاریخی، ثبت مساجد تاریخی در دستور کار قرار می‌گیرد و پرونده مساجد تاریخی برای ثبت‌جهانی تهیه می‌شود، این مساجد و بقاع متبرکه میراث فرهنگی هستند و باید آن‌ها را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: بقاع در زندگی اجتماعی مردم نیز نقش دارند و باید بتوانیم نقش و جایگاه این بقاع را در زندگی مردم تبیین کنیم. بعضی از بقاع خوب مدیریت شده است و محلی برای استراحت و اقامه نماز و انجام زیارت برای مردم و گردشگران است، اما بعضی از اماکن این‌طور نیست و نیاز به رسیدگی دارد.

ضرغامی توضیح داد: یکی از موضوعات مهم، رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی است؛ ما در وزارتخانه برای این موضوع ستاد تشکیل دادیم و این موضوع را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم، چون بسیار مهم است؛ با همه وجود می‌خواهم به موضوع سرویس‌های بهداشتی توجه کنید. در سفری به شمال کشور داشتم، از یکی از بقاع متبرکه بازدید کردم که وضعیت مناسبی نداشت، برای همین به تولیت مراجعه کردم و پیشنهاد دادم که هزینه را پرداخت کنم تا وضعیت سرویس‌های بهداشتی را درست کنند؛ در سفر دو هفته گذشته به تاجیکستان از یک مسجد بازدید کردم که بسیار وضعیت مطلوبی داشت و مدیریت سطح بالا و لحظه‌ای داشت و امکان میزبانی از ۱۴۰ هزار نفر در این مسجد وجود داشت.

مساجد باید شبانه‌روز باز باشند / عرضه صنایع دستی در بقاع متبرکه

وی اطلاع‌رسانی در محل بقاع متبرکه را نیز بسیار بااهمیت دانست و گفت: خواهش من این است که حداقل در فاصله نزدیک مساجد تاریخی و بقاع متبرکه تابلو نصب شود تا مردم بتوانند از این اماکن استفاده کنند. متأسفانه بسیاری از مساجد ما در ساعات مختلف شبانه‌روز بسته است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هیچ هنری همچون صنایع‌دستی به دین، فرهنگ، تمدن، سبک زندگی و رفتار ایرانی-اسلامی نزدیک نیست. فعالان زیادی در این حوزه داریم که یکی از مشکلات آن‌ها نداشتن محلی برای عرضه است. یکی از محل‌های خوب برای عرضه صنایع‌دستی بقاع متبرکه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در توسعه بقاع متبرکه به حوزه میراثی باید توجه داشت تا نظم میراثی بقاع به‌خوبی حفظ و از احداث بناها و الحاقات نامناسب خودداری شود.

به گزارش ایمنا، اولین جشنواره سلاله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب بررسی و قدردانی از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و مدیریتی آستان‌های مقدس امام‌زادگان و بقاع متبرکه به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت و وقف برگزار شد. بیش از ۵ هزار اثر از سوی بقاع متبرکه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 700256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.