شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای افراد دارای معلولیت جسمی

برلین آلمان، دنور آمریکا، گدنیای لهستان، میلان ایتالیا، نانت فرانسه و استکهلم سوئد به‌عنوان شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای افراد دارای معلولیت جسمی در جهان شناخته شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همواره بر آگاهی مدیران از ضرورت اعمال اقداماتی به‌منظور سازگارسازی محیط‌های شهری برای افراد دارای انواع معلولیت‌های جسمی و روانی افزوده می‌شود، در این راستا بهبود وضعیت فضاهای عمومی، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های مربوطه بسیار حائز اهمیت است و نه‌تنها می‌تواند با تسهیل زندگی برای افراد دارای ناتوانی جسمی همراه باشد، بلکه به ارتقای کیفیت زندگی برای تمام شهروندان نیز منجر می‌شود.

در واقع افزایش قابلیت دسترسی به خدمات شهری می‌تواند ایجاد فضاهایی ایمن و باکیفیت‌تر را به دنبال داشته باشد. در نتیجه تمام شهروندان از جمله کودکان، سالمندان و زنان باردار نیز بهبود قابل‌توجه رفاه را هنگام حضور در بیرون از منزل تجربه خواهند کرد.

در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان با بیشترین قابلیت دسترسی برای افراد دارای معلولیت جسمی می‌پردازیم.

برلین

سرمایه‌گذاری کلان و پی‌درپی مدیران برلین، پایتخت آلمان، بر حذف موانع معماری شهری مهم‌ترین نقش را در افرایش قابلیت دسترسی در آن ایفا کرده است. برلین در سال ۲۰۱۳ موفق شد جایزه بهترین شهر قابل دسترسی اروپا را از آن خود کند که محققان علت این امر را به تلاش بی‌وقفه مدیران برای سازگارسازی زیرساخت‌های شهری با هدف تسهیل تردد افراد دارای اختلالات جسمی نسبت دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اغلب ساختمان‌های عمومی و مکان‌های تفریحی خصوصی نظیر سینماها، سالن‌های تئاتر، کافه‌ها و رستوران‌های پایتخت آلمان به‌طور صددرصد سازگار با وضعیت افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار طراحی شده است. علاوه بر این، حمل‌ونقل عمومی شهر نیز برای افراد دارای اختلالات جسمی در دسترس است و این جوامع می‌توانند بدون نیاز ضروری به وجود شخص دیگری در کنار خود از طریق اتوبوس‌ها، متروها و ترامواهای برقی به تردد داخل برلین بپردازند.

شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای افراد دارای معلولیت جسمی

دنور

اگرچه دنور در ایالات متحده آمریکا میان رشته‌کوه راکی پنهان مانده است، با این حال شهری هموار به‌حساب می‌آید که همین ویژگی در قابلیت دسترسی زیرساخت‌های آن برای تمام مردم شهر نقش مهمی ایفا کرده است. علاوه بر این، پایتخت ایالت کلرادو میزبان تفریح‌گاه‌ها و مراکز فرهنگی بی‌شماری برای افراد دارای ناتوانی جسمی است که گرایش آن‌ها به ماندن در منزل و حس انزوا را به حداقل می‌رساند.

متروی دنور از قابلیت صددرصدی دسترسی برخوردار است که به دنبال آن افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار می‌توانند به راحتی به هر نقطه از شهر سفر کنند. در بررسی‌هایی که از حیث قابلیت دسترسی در دنور انجام شد، این شهر از مجموع ۲۵ امتیاز در زمینه‌های مختلف شامل حمل‌ونقل عمومی (۴.۵)، تاکسی (۳.۵)، سنگفرش‌های شهری (۴.۵)، جاذبه‌های گردشگری (۴.۵) و هتل‌ها (۵.۵)، ۲۰ امتیاز را کسب کرد.

شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای افراد دارای معلولیت جسمی

گدنیا

قابل دسترس شدن گدنیا، یکی از بزرگ‌ترین افتخارات مدیران آن به‌شمار می‌رود، چراکه شهر تا پیش از این از فضایی با بیشترین سختی تردد برای افراد دارای معلولیت جسمی برخوردار بود. امروزه تقریباً تمام اتوبوس‌های عمومی گدنیا (۹۷ درصد) سازگار برای افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار است و نیمی از اتوبوس‌های برقی (۵۸ درصد) نیز این قابلیت را دارد.

علاوه بر این، اغلب ساختمان‌های عمومی، رستوران‌ها، موزه‌ها و مراکز تفریحی و فرهنگی سازگار با وضعیت افراد معلول طراحی شده است. جالب این‌که در حال حاضر گدنیا به‌عنوان بهترین شهر لهستان از نظر حمل‌ونقل عمومی شناخته می‌شود. اغلب خودروهای عمومی شهر از نوع الکتریکی یا هیبریدی است و نیروی لازم برای حرکت خود را از انرژی تجدیدپذیر می‌گیرد. آنچه گدنیا را از نظر دسترسی برای افراد دارای معلولیت از سایر شهرهای نام‌برده متمایز می‌کند، برخورداری از یک سیستم اطلاع‌رسانی با خط بریل است که عبور و مرور را برای شهروندان و گردشگران دارای اختلالات بینایی تسهیل می‌کند.

شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای افراد دارای معلولیت جسمی

میلان

قابل دسترس بودن زیرساخت‌های شهری برای میلان به‌عنوان یکی از توریست‌پذیرترین شهرهای جهان بسیار حائز اهمیت است که البته مدیران این اصل را در طراحی شهری به دقت مورد توجه قرار داده‌اند. میلان برنده جایزه شهر قابل دسترسی سال ۲۰۱۶ شد، زیرا تمام بناهای تاریخی و ساختمان‌های عمومی آن سازگار با نیازهای افراد دارای اختلالات جسمی طراحی شده بود. ساختمان اپرای پرآوازه شهر به نام لا اسکارا از قابل دسترس‌ترین سازه‌های عمومی میلان به‌شمار می‌رود که در آن هیچ مانعی برای افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار وجود ندارد و این افراد می‌توانند کاملاً مستقل از طریق رمپ‌ها به بازدید از تمام بخش‌های آن بپردازند.

برنامه‌ریزان میلان قوانین جدیدی را برای افزایش قابلیت دسترسی در شهر اعمال کرده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های صددرصد قابل دسترسی در محیط‌های کاری برای افراد دارای ناتوانی جسمی اشاره کرد.

شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای افراد دارای معلولیت جسمی

نانت

نانت که در سواحل رود لوآر فرانسه واقع شده است، در جهان به علت تلاش‌های موفقیت‌آمیز مدیران برای افزایش رفاه افراد معلول شناخته می‌شود. این شهر میزبان سازه‌ها و زیرساخت‌های بدون مانع بی‌شماری است که امکان عبور و مرور راحت را برای تمام افراد فراهم می‌آورد. در واقع اغلب سازه‌های شهر از مراکز تجاری خصوصی گرفته تا سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، مراکز تفریحی، اداره‌ها و فضاهای عمومی باز کاملاً سازگار با وضعیت افراد دارای معلولیت جسمی طراحی شده است.

استکهلم

استکهلم، پایتخت سوئد، طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱ تحولات چشمگیری را در زمینه قابلیت دسترسی سال‌خوردگان تجربه کرده و توانسته است جایگاه یکی از بهترین شهرهای جهان را برای این دسته از مردم از آن خود کند. بهبود محیط‌های شهری، ساختمان‌های عمومی و فضاهای عمومی مبتنی بر اصول سازمان ملل متحد از جمله اقداماتی بوده است که مدیران شهر برای افزایش قابلیت دسترسی افراد معلول به فضاهای بیرون از منزل اعمال کرده‌اند.

برنامه‌ریزان استکهلم از اجرای «رویکرد استکهلم تا سال ۲۰۳۰» خبر داده و مدعی شده‌اند مرکز شهر را تا زمان وعده داده شده به‌طور کامل متحول و دوستدار افراد دارای معلولیت خواهند کرد.

شهرهایی با بیشترین قابلیت دسترسی برای افراد دارای معلولیت جسمی

کد خبر 700193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.