چالش تولید آبیِ برق

در بزرگترین نیروگاه‌های برق کشور که نیروگاه شهید عباسپور درچه نیز یکی از آن‌ها است، منبع برودتی و سرمایشی آن‌ها، برج‌های خنک‌کننده بتنی است که مصرف آب بالایی دارد و به دلیل کمبود منابع آبی چالش‌هایی را برای تولید برق ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اواخر اردیبهشت‌ماه امسال بود که برج خنک‌کن واحد چهار نیروگاه اصفهان به دلیل بروز اشکال فنی دچار آتش‌سوزی شد، یک روز پس از این حادثه، علیرضا شیخی، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان اظهار کرد: تیم‌های عملیاتی صنعت تولید برق حرارتی از هفت استان برای بازسازی برج خنک به محل نیروگاه اصفهان اعزام شدند تا با آغاز روند ترمیم کوتاه‌مدت این برج بتوانیم بخشی از توان تولید برق واحد چهارم را هرچه سریع‌تر به مدار بازگردانیم.

نیروگاه شهید عباسپور با ظرفیت ۸۳۵ مگاوات تولید برق، نیم قرن پیش در زمینی به مساحت ۷۴ هکتار در منطقه دُرچه اصفهان ساخته شد. این نیروگاه از ۵ واحد تشکیل شده است، آتش‌سوزی نیز در یکی واحدهایی رخ داد که ظرفیت تولید ۳۲۰ مگاوات برق را دارد.

برج خنک کننده نیروگاه، دستگاهی برای خنک کردن آب مصرفی اکثر نیروگاه‌های تولید برق است که در اصطلاح به آن کولینگ تاور گفته می‌شود و در بزرگترین نیروگاه‌های برق کشور که در شهرهای اراک، یزد، اصفهان قرار دارند، منبع برودتی و سرمایشی آن‌ها، برج‌های خنک‌کننده بتنی است.

برج‌های خنک‌کننده نیروگاه‌های برق بسته به زمان ساخت و تکنولوژی به‌کار رفته در طراحی و اجرا به شیوه‌های گوناگونی از جمله مبدل حرارتی، برج خنک‌کننده خشک، مداربسته و مرطوب ساخته می‌شوند که این نوع از کولینگ تاور به دلیل مصرف زیاد آب باید در کنار دریا یا رودخانه مورد بهره‌برداری قرار گیرند زیرا اکنون به دلیل کمبود شدید منابع آبی در بسیاری از مناطق کشور به‌ویژه اصفهان تأمین آب مورد نیاز آن‌ها با مشکلاتی همراه است.

البته در سال‌های اخیر عملیات تبدیل تعدادی از کولینگ تاورهای تر به نوع هلر و هیبریدی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد زیرا با تبدیل کولینگ تاورهای مرطوب به برج خنک‌کننده هلر و کولینگ تاور هیبریدی تا حدود ۸۰ درصد می‌توان در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

چالش تولید آبیِ برق

علیرضا شیخی‌مهرآبادی، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، پیرامون بازسازی برج خنک‌کننده نیروگاه برق درچه اظهار می‌کند: این برج خنک‌کننده ظرف سه ماه بازسازی شد و اکنون واحد در مدار بهره‌برداری و تولید قرار دارد.

وی درباره روش بازسازی این برج می‌گوید: بخش هیبریدی برج خنک‌کننده نیز در حال ساخت است زیرا باید روش ترکیبی در برج‌های خنک‌کننده مورد استفاده قرار گیرد که بازدهی بالایی داشته باشد، بنابراین به دلیل محدودیت زمان، همچنین کارایی نداشتن برج خشک به تنهایی در دمای بالای ۲۸ درجه سانتی‌گراد، این برج با فناوری مرطوب ساخته شد و قرار است که بخش‌های هیبریدی نیز کنار آن اضافه شود.

وی ساخت و تکمیل بخش‌های هیبریدی در کنار برج خشک نیروگاه برق را موجب کاهش مصرف آب به ۱۰ درصد می‌داند و می‌افزاید: اکنون طرح موقت با روش قبلی در حال استفاده است، اما با روش جدید. در آینده قرار است این برق وارد مدار شود و مصرف آب تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد یافت و تنها به ۱۰ درصد خواهد رسید.

چالش تولید آبیِ برق

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان درباره کاربرد روش‌ها و تجهیزات نوین در برج‌های خنک‌کننده نیروگاه‌های برق اصفهان خاطرنشان می‌کند: تاکنون تعدادی پکینگ از جمله پکینگ‌های نت‌اسپلش به جای پکینگ‌های قدیمی، برای کاهش مصرف آب مورد استفاده قرار گرفته که در زمینه مدیریت مصرف آب بسیار مؤثر بوده است.

وی فرایند ساخت برج‌های خنک‌کننده با روش‌های جدید در نیروگاه برق را زمان‌بر می‌داند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر تنها سرمایه‌گذاری جدید در برج خشک بازسازی شده نیروگاه درچه است، اما قرار است طی یک برنامه ۱۰ ساله همه برج‌های خنک کننده مرطوب نیروگاه به خشک تبدیل شوند.

نیروگاه برق شهید عباسپور درچه از نظر استراتژیک در منطقه‌ای واقع شده که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، ضمن اینکه در شرایط کنونی کشور، در پیک زمستان و تابستان، نیاز شدیدی به این تولید برق وجود دارد و به‌روزرسانی تجهیزات آن مطابق با استانداردهای روز دنیا تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد آن برای تولید برق ایفا خواهد کرد.

کد خبر 699932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.