از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور یگان های متحرک هجومی نزاجا در منطقه عملیاتی نصرآباد اصفهان برگزار شد و در این رزمایش جان‌برکفان حریم ولایت توان رزمی و دفاعی خود را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح روز جمعه، پنجم آبان رزمایش اقتدار نیروی زمینی ارتش ۱۴۰۲ با شرکت یگان‌های مختلف از جمله، زرهی، پیاده، متحرک هجومی، نیروی واکنش سریع موشکی، بالگردی، پهپادی، مهندسی و سایر عناصر پشتیبانی در منطقه نصرآباد اصفهان برگزار شد، برخی یگان‌های مشارکت‌کننده در این رزمایش از ۷ استان کشور، مسافت میانگین ۱۱۰۰ کیلومتر را طی کردند و هم‌زمان در منطقه عملیاتی محل برگزاری رزمایش، مستقر شدند.

ارتقای توان و آمادگی رزمی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و افزایش سطح بازدارندگی کشور در مقابله با تهدیدات خارجی، از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رزمایش بود، ویژگی برجسته این رزمایش انتقال دانش و تجربه به فرماندهان و نیروهای جوان‌تر و تمرین طرح‌های دفاعی از پیش تعیین شده، به‌شمار می‌رود.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

دیگر ویژگی این رزمایش، آمادگی پروازی بیش از ۲۰۰ بالگرد نیروی زمینی ارتش در شناسایی رزمی و ترابری بود که پس از بازدید فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و مقامات ستاد کل نیروهای مسلح به پرواز درآمدند و به سایر یگان‌ها در منطقه نصرآباد اصفهان ملحق شدند.

در مرحله نخست رزمایش اقتدار ۱۴۰۲، انتقال زمینی و هوایی ۴ تیپ رزمی، یک گروه مهندسی رزمی، یک گروه توپخانه و دیگر نیروها را به صورت هم‌زمان از مناطق مختلف کشور، تحت امر قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق انجام شد. در مرحله بعدی نیز، اجرای عملیات شناسایی و جمع‌آوری اخبار و اطلاعات را با استفاده از سامانه‌های پهپادی، الکترونیکی و شنود الکترونیکی نیروهای اطلاعاتی نیز در دستور کار نیروهای عمل‌کننده قرار داشت.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

مانور عملیاتی ۲۰۰ فروند بالگرد در پایگاه چهارم رزمی هوانیروز

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان بالگردی آسیا پیش از آغاز رزمایش اقتدار ۱۴۰۲، اقدام به آماده‌سازی حجم وسیعی از بالگردهای ترابری و رزمی جهت اجرای مأموریت در این رزمایش کرد.

بالگردهای هوانیروز ارتش در این اقدام قابل توجه که نیاز به پشتیبانی فنی و مهندسی گسترده‌ای دارد، برای نخستین بار در سطح غرب آسیا، بیش از ۲۰۰ فروند بالگرد را به‌طور هم‌زمان با حضور خلبانان جوان و مجرب، آماده اجرای عملیات رزمی و ترابری در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ کردند.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

دقت و نقطه‌زنی پهپاد انهدامی آرش

نیروی زمینی ارتش در نخستین دقایق روز اول از رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ در راستای اجرای عملیات پدافند ساحلی و مسدودسازی مسیر نیروهای مهاجم با بهره‌گیری از پهپاد انتحاری آرش، اهداف ثابت و متحرک را با دقت بالا و نقطه‌زنی مورد اصابت قرار داد.

همچنین پهپادهای چندمنظوره نیروی زمینی ارتش در آغاز مرحله اصلی این رزمایش، منطقه عمومی نصرآباد را مورد شناسایی و اطلاعات لازم را در اختیار مراکز فرماندهی و کنترل قرار دادند. در این مرحله از رزمایش از پهپادهای مهاجر ۲ نوین و پهپاد مهاجر ۶ نیز در ارسال اطلاعات به مرکز فرماندهی پهپاد استفاده شد.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

انتقال سریع نیروها و تجهیزات با پیمایش بیش از هزار کیلومتر از ۷ استان کشور

در جریان این رزمایش، ۴ تیپ رزمی، یک گروه مهندسی رزمی و توپخانه از طریق زمین و هوا با پیمایش مسافتی بالغ بر یک هزار کیلومتر در کمتر از ۴۸ ساعت به منطقه عمومی رزمایش به سرعت جابه‌جا و منتقل شدند.

بهره‌گیری از توان بالگردی در پشتیبانی از نیروها و استفاده از انواع موشک‌های ضدزره زمین پایه و هواپایه را در راستای مقابله با نیروهای مهاجم از دیگر مراحل اجرای این رزمایش بود.

همچنین در جریان برگزاری رزمایش اقتدار ۱۴۰۲، نیروی زمینی ارتش با توجه به تاکتیک پدافند در ساحل، به‌منظور تثبیت دشمن در سواحل و جلوگیری از پیشروی آنان، بنابر درخواست پشتیبانی نیروی دریایی توانست با استفاده از پهپادهای انهدامی و رزمی آرش و مهاجر به حمایت از نیروی دریایی بپردازد و مسیرهای نفوذ نیروهای مهاجم را مسدود کند.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

انهدام اهداف با موشک‌های ارتقایافته شفق، الماس و دهلاویه

تیپ‌های متحرک هجومی، یگان‌های زرهی، بالگردی، موشک‌های ارتقا یافته شفق، الماس و دهلاویه نیروی زمینی ارتش در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش شلیک و اهداف مورد نظر را با موفقیت منهدم کردند.

موشک‌انداز دوقلوی هدایت‌شونده لیزری دهلاویه که به‌تازگی بر نفربر «ام ۱۱۳» نیروی زمینی تسلیح شده است، توانست با موفقیت اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دهد. موشک دهلاویه که از انواع زمین‌پایه و هواپایه برخوردار است، به‌تازگی و با همت کارشناسان نظامی کشور توانسته است از ۵ هزار و ۵۰۰ متر به بُرد ۸ هزار متر ارتقا پیدا کند.

همچنین، موشک هواپایه شفق با بهره‌گیری از سرجنگی ۵۰ کیلوگرمی و ۲.۲ ماخ سرعت قادر به انهدام اهداف در شعاع ۲۰ کیلومتری است که در این رزمایش نیز با موفقیت اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

تجهیز بالگردهای هوانیروز ارتش به موشک‌های هواپایه بردبلند

امیر خلبان یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش در حاشیه رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: بالگردهای رزمی و ترابری ارتش امروز به همت متخصصان داخلی و مجهز به موشک‌های هواپایه بردبلند با قدرت تخریب فزاینده شده‌اند که بعضی از این موشک‌ها در این رزمایش برای اولین بار شلیک می‌شود.

به گفته فرمانده هوانیروز ارتش، در این رزمایش سامانه‌های اخلالگر، دید در شب و موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن در راستای ارتقای توان رزمی روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است که در عملیات رزم شبانه پدافند در ساحل از آن‌ها استفاده شد.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

پرواز شبانه بالگرد شینوک برای اولین‌بار

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرحله پایانی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا، عملیات رزم شبانه را با شرکت بالگردهای رزمی و پشتیبانی بر فراز منطقه عمومی نصرآباد برگزار کرد.

در جریان مرحله نهایی روز نخست رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش بالگردهای شینوک برای نخستین بار اقدام به پرواز شبانه و جابه‌جایی نیرو کردند.

بالگردهای ترابری سنگین هوانیروز ارتش نیز اخیراً به سامانه‌های دید در شب مجهز شده‌اند.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

انهدام اهداف ثابت و متحرک با بمب‌های پرسه‌زن سینا و فاتح

بمب‌های پرسه‌زن «سینا» و «فاتح» ساخت داخل کشور برای نخستین بار در جریان رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش اهداف مورد نظر را با دقت مورد اصابت قرار دادند.

این سامانه‌ها که از سرجنگی ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ گرمی برخوردار است، علیه اجتماعات و اهداف مختلف در رزم زمینی استفاده می‌شود، همچنین بمب‌های پرسه‌زن از مداومت عملیاتی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای برخوردارند.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

تجهیز گردان‌های متحرک هجومی به موشک‌های ضدزره با برد ۸ کیلومتر

امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش، گفت: پیش از این گردان‌های متحرک هجومی از موشک‌های ضدتانک با برد ۳ کیلومتر استفاده می‌کردند، اما امروز گردان‌های متحرک هجومی نزاجا به موشک‌های ضدزره هوشمند با حداقل برد ۸ کیلومتر مجهز شده‌اند.

به گفته جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، دو گردان پهپاد و هوانیروز و یک گروه مهندسی نیز در این رزمایش حضور دارند و حجم تجهیزات در این رزمایش نیز نسبت به رزمایش سال گذشته دو برابر شده است و دو تیپ متحرک هجومی را نیز با انواع موشک‌ها در این رزمایش به کار گرفته شد.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

انهدام اهداف با موشک‌های فجر و فتح ۳۶۰

امیر سرتیپ کریم چشک، سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش در خصوص مرحله آفندی این رزمایش با بیان اینکه عملیات آفندی با بهره‌گیری از تسلیحات دوربرد و نقطه‌زن اجرا شد، گفت: اهداف پیش‌بینی شده در این رزمایش با موشک‌های فجر و فتح منهدم شد.

به گفته سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا، در روز دوم از رزمایش اقتدار ۱۴۰۲، نیروی زمینی ارتش، عملیات آفندی مقتدرانه‌ای را با حضور یک لشکر زرهی، یک گروه توپخانه و تیم‌های پشتیانی آتش هوانیروز علیه نیروهای مهاجم صورت داد.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

انهدام اهداف با رهاسازی بمب‌های قائم ۵ توسط پهپاد ابابیل ۴

در دومین روز از رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا، پهپادهای ابابیل ۴ اقدام به رهاسازی بمب‌های قائم ۵ روی مواضع نیروهای مهاجم کردند و مواضع تعیین شده را در فاصله ۷ کیلومتری مورد اصابت قرار دادند.

بر اساس این گزارش پهپاد ابابیل ۴ از مسافت ۶۰ کیلومتری، اقدام به پرواز کرد و با طی کردن بیش از ۵۰ کیلومتر خود را به منطقه عمومی رزمایش رساند و سپس اهداف مورد نظر را در شعاع ۷ کیلومتری با بمب قائم ۵ مورد اصابت قرار داد.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

آزمایش موفق میدانی کروز هواپایه حیدر

آزمایش میدانی موشک کروز هواپایه حیدر منصوب بر بالگرد ۲۱۴ با موفقیت در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش انجام شد.

کروز هواپایه حیدر در این رزمایش هدف مورد نظر را در فاصله ۳۰ کیلومتری به طور دقیق مورد اصابت قرار داد. این موشک از سیستم هدایت GPS برخوردار است و خلبان پس از پرتاب موشک بر ادامه روند حرکت آن به سوی هدف تسلط کامل دارد.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

ایجاد دیواره آتش ۵ کیلومتری و زمین مسلح

آماده کردن زمین رزمایش برای حرکت تجهیزات زرهی و فراز و فرود بالگردها از هفته‌ها قبل از این رزمایش آغاز شد تا در مراحل اجرایی رزمایش مشکلی به وجود نیاید.

معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل نزاجا در این رزمایش ۲ روزه جهت اجرای عملیات پدافند ساحلی و عملیات آفندی، پروژه زمین مسلح و دیواره آتش ۵ کیلومتری را بسترسازی کرد.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

حضور گسترده نسل سوم انقلاب در رزمایش اقتدار / ‏رزم شبانه بالگردی دستاورد ارزشمند هوانیروز

حمید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برگزاری رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ طی روزهای اخیر اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی در دوره‌های مختلف رزمایش‌های متعددی را برگزار می‌کند که بعضی از آن‌ها بر اساس سیکل زمانی که به تصویب مجموعه فرماندهان و نهادهای مربوطه می‌رسد، انجام می‌گیرد و تاریخ مشخصی دارند.

وی افزود: به‌طور اساسی رزمایش چند کارویژه دارد، از مهم‌ترین موضوعات این کارویژه‌ها می‌توان به انتقال تجربیات از نیروهای قدیمی تر، زبده تر و کارآزموده‌تر به نیروهای جوان‌تر و تازه وارد در ارتش اشاره کرد.

کارشناس مسائل دفاعی تاکید کرد: در رزمایش ۱۴۰۲ یا رزمایش اقتدار، سلسله رزمایش‌هایی است که در نیروی زمینی ارتش و گاهی با همکاری نیروهای دیگر با هماهنگی و یکپارچگی انجام می‌شود اما محور این رزمایش‌ها نیروی زمینی ارتش است که شاهدیم نیروهای جوان و کسانی که به‌طور عمده از نسل سوم انقلاب هستند، در این رزمایش به خوبی انجام وظیفه کردند.

وی ابراز کرد: یکی از موارد مشترک همه رزمایش‌ها ایجاد تمرین و به تجربه رسیدن نیروهایی است که در میدان نبرد اصلی امکان حضور ندارند یعنی ما شاهد شبیه‌سازی یک میدان نبرد اصلی هستیم و فرماندهان، رؤسا و مدیران نیروهای رزمی در این عرصه که شبیه میدان اصلی رزم است، به تجربه می‌رسند تا در زمان مورد نظر بتوانند تجربیات خود را عملیاتی کنند و در میدان اصلی نبرد آن را به منصه ظهور و بروز برسانند.

محمدی یکی دیگر از کارویژه‌ها را نشان دادن توان رزم نیروهای خودی به دشمن و قوت قلب دادن به دوستان سیاسی خودی دانست و با بیان اینکه هر رزمایش حامل پیام‌های متعدد سیاسی، تکنولوژیک و نظامی است، گفت: یکی از کارویژه‌های رزمایش‌ها فرستادن پیام سیاسی به دشمنان در قالب ایجاد ترس و لرز و هراس و واقع‌بینی و به دوستان در قالب ایجاد امید و خودباوری است.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

وی در خصوص ویژگی‌های منحصربه‌فرد رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ که آن را به لحاظ هویتی از دیگر رزمایش‌ها متمایز می‌کند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این رزمایش با نمونه‌های قبلی خود به‌کارگیری تعداد بسیار زیادی از تسلیحات و تجهیزات ساخت داخل و جدید است که مورد آزمایش و نقد و بررسی قرار می‌گیرند.

کارشناس مسائل دفاعی در خصوص انواع این مهمات، عنوان کرد: در این رزمایش سلاح‌های جدیدی همچون مهمات پرسه‌زن جدید یا مهمات پرسه‌زن موشک‌های طاق جدید بهینه‌سازی شده، موشک‌اندازهای جدید، بالگردهای بهینه‌سازی شده، رادارهای بهینه‌سازی شده، خمپاره‌اندازهای جدید، موشک‌های ضد زره جدید که گاهی به صورت جفتی یا دوقلو از آن‌ها استفاده می‌شود، امتحان خود را پس دادند و به شهادت کسانی که وظیفه ارزیابی این تجهیزات و امکانات را دارند نمره بسیار خوبی کسب کردند.

وی افزود: در رزمایش‌های قبل یک یا دو قلم تسلیحات جدید رونمایی می‌شد، اما در این رزمایش علاوه بر مهمات ذکر شده، پهپادهای جدیدی نیز رونمایی شد که امروزه در جنگ‌های بین‌المللی از آنها استفاده می‌شود.

محمدی جنگ‌های جدید را جنگ‌های پهپادی دانست و در خصوص انواع این پهپادها گفت: پهپادهای شناسایی بر اساس مأموریتی که دارند، پهپادهای انتحاری، پهپادهای جنگنده، پهپادهای بمب‌افکن از انواع پهپادهای مورد استفاده در جنگ‌های جدید خواهند بود که ما نیز موفق به تولید آن‌ها شده‌ایم.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

وی اضافه کرد: یکی دیگر از موارد مهم در این رزمایش، استفاده گسترده از بالگردها بود، به‌طوری که بیش از ۲۰۰ بالگرد به صورت هم‌زمان حضور داشتند که نشان‌دهنده توان بسیار زیادی است که جمهوری اسلامی ایران در حوزه بالگردی، شناسایی و نبرد هلیکوپتری با هلیکوپترهای کبری به‌دست آورده است، همچنین در حوزه لجستیک هلیکوپترهای ۲۰۵، ۲۱۴، شینوک و سنگین این وظیفه را به عهده دارند.

کارشناس مسائل دفاعی با تاکید بر توان رزم جمهوری اسلامی در حوزه بالگردی افزود: جمهوری اسلامی ایران گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین یگان هوانیروز و ناوگان هلیکوپتری را در منطقه غرب آسیا داراست، بر همین اساس به صورت شبانه، توان رزمی نیروی زمینی و هوانیروزی در حوزه رزم شبانه بالگردی در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی ادامه داد: خلبان‌های غیور ما در حوزه رزم شبانه بالگردی به وسیله دوربین‌های دید در شب می‌توانند به دل ظلمت بزنند، عملیات کنند و برگردند؛ همچنین شاهد بارریزی توسط هواپیماهای سنگین وزن نیروی هوایی بودیم که بر اساس تعامل بین نیروی زمینی و پشتیبانی نیروی هوایی انجام شد.

محمدی با اشاره اجرای این رزمایش هم‌زمان با شدت گرفتن ناآرامی‌ها در منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: همان‌طور که وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کردند، منطقه در حالت بشکه باروت قرار گرفته و امکان هرگونه اتفاقی وجود دارد و اگر رژیم صهیونیستی به ددمنشی‌های خود و اقدامات ضدبشری و ضد حقوق بین‌المللی خود ادامه دهد، به‌طور قطع شاهد باز شدن جبهه‌های جدیدی خواهیم بود؛ از این‌رو رزمایش اقتدار ۱۴۰۲، در این برهه زمانی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای توان نظامی خود ثابت‌قدم ایستاده است و مستحکم و پابرجا خواهد بود.

از پرواز شبانه بالگرد شینوک تا غرش موشک کروز حیدر

کد خبر 699888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.