انرژی خورشیدی، یکی از محورهای بسیار مهم تحولی در استان یزد

استاندار یزد با اشاره به رویکردهای حمایتی استان در توسعه تولید برق خورشیدی، گفت: تسهیل در اعطای مجوز و زمین برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی و رفع موانع اعطای تسهیلات ارزان به این حوزه، در دستور کار استان قرار دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، مهران فاطمی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی انرژی خورشیدی را فصل جدیدی از تحول و افق‌های توسعه‌ای استان یزد دانست و اظهار کرد: با توجه به ناترازی‌های انرژی، بخش دولتی و خصوصی استان به ضرورت توجه ویژه به حوزه انرژی خورشیدی و حرکت جدی در مسیر تولید برق خورشیدی اذعان دارند.

وی با بیان اینکه انرژی خورشیدی می‌تواند دنیای پیشرفت و تعالی استان را متحول کند، افزود: یکی از مأموریت‌های استان در این مقطع زمانی، توسعه تولید برق خورشیدی است و مجموعه مدیریتی استان حمایت و تسهیل‌گری لازم را انجام خواهد داد.

استاندار یزد با اشاره به برخی مدل‌های تأمین مالی پروژه‌های احداث نیروگاه خورشیدی، گفت: تحقق برخی از مدل‌ها، نیازمند هماهنگی با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) است که بخشی از آن انجام شده و هماهنگی‌های دیگر در حال انجام است.

وی به برخی از پروژه‌های استانی انجام شده و در دست اقدام حوزه انرژی خورشیدی اشاره و خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری استان تولید دو هزار مگاوات برق خورشیدی است و در این راستا بسترسازی‌ها و حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

فاطمی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی به شبکه برق استان متصل شده است، گفت: بر اساس قراردادهای منعقد شده، تولید حدود ۴۰۰ مگاوات برق خورشیدی دیگر نیز در دست اقدام است.

وی در ادامه با اشاره به نشست اخیر با مدیرعامل بانک ملی ایران، تصریح کرد: در این نشست هماهنگی‌های لازم جهت سرمایه گذاری «گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی» تحت مدیریت این بانک، در حوزه احداث نیروگاه خورشیدی در استان یزد انجام شد.

استاندار یزد ادامه داد: بر اساس رایزنی‌های انجام شده، به زودی جهت تولید حدود ۱۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی بین استان و مجموعه مذکور تفاهم خواهد شد.

وی با اشاره به ورود جدی صنایع بزرگ استان به مسیر تولید برق خورشیدی، گفت: ضمن پیگیری تولید برق خورشیدی توسط واحدهای خرد و خانگی و مجموعه‌های حمایتی، درصدد توسعه نیروگاه‌های خرد تجمیعی در برخی روستاهای استان هستیم.

فاطمی از پیگیری مدل تعاونی و مردمی در حوزه انرژی خورشیدی خبر داد و گفت: در صورت تحقق این مدل، شاهد تحولی اساسی در حوزه مردمی سازی اقتصاد، به ویژه در حوزه انرژی خورشیدی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به حوزه انرژی خورشیدی به دو بخش استانی و ملی تقسیم می‌شود، گفت: بخش استانی مربوط به سخت‌افزارها، مجوزها و زمین است که با توجه به راه حل‌های قانونی موجود، این مسیر تسهیل خواهد شد.

استاندار یزد ادامه داد: با توجه به عدم نیاز انرژی خورشیدی به آب و عدم آلایندگی آن، باید از سختگیری بیش از اندازه در اعطای مجوزها پرهیز و برخی موانع در این مسیر حذف شود.

وی با بیان اینکه موانع استانی موجود در اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران حوزه انرژی خورشیدی با استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ مرتفع خواهد شد، گفت: مشکل ضمانت در پرداخت تسهیلات نیز باید با تفسیر قانون به نفع سرمایه‌گذار حل شود.

فاطمی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های معرفی یزد به عنوان استان هدف بهره‌وری از سوی هیئت دولت، گفت: با توجه به اینکه یکی از محورهای بهره‌وری انرژی خورشیدی است می‌توان از سهم ملی تبصره ۱۸ در این حوزه استفاده کرد.

به گزارش ایمنا، نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد به ریاست استاندار برگزار شد و مسائل و مشکلات مربوط به تولید انرژی خورشیدی و روش‌های تأمین مالی پروژه‌های احداث نیروگاه خورشیدی در استان مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 699788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.