شهرستان تفت ۱۱۳۰ هکتار سطح زیر کشت میوه انار دارد

کارشناس و مسئول ترویج و آموزش جهاد کشاورزی شهرستان تفت با اشاره به ایام برداشت انار در شهرستان تفت گفت: شهرستان تفت ۱۱۳۰ هکتار سطح زیرکشت انار و ۱۹ هزار بهره‌بردار باغ انار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهمن نعمت‌الهی شامگاه امروز _ شنبه ششم آبان ماه_ در نشست خبری چهارمین جشنواره انار شهرستان تفت که در محل باغ صدری این شهرستان با حضور خبرنگاران استانی و محلی برگزار شد اظهار کرد: سطح زیر کشت انار در شهرستان تفت هزار و ۱۳۰ هکتار بوده و حدود ۱۹ هزار و ۳۵۰ بهره‌بردار کشاورزی که اطلاعاتشان در سامانه ثبت شده است، داریم.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان علاوه بر کشت انار محصولات دیگری وجود دارد، افزود: سطح زیر کشت پسته در شهرستان تفت حدود هفت هزار هکتار، پنج هزار هکتار سطح زیر کشت بادام و سه هزار هکتار کشت سایر میوه‌جات را داریم‌.

کارشناس و مسئول ترویج و آموزش جهاد کشاورزی شهرستان تفت گفت: این شهرستان که در مناطق ییلاقی استان واقع شده است، باغ‌هایی از انواع میوه‌های گرمسیری و سردسیری دارد.

وی تصریح کرد: حفظ باغات مهم‌ترین دغدغه ما در شهرستان تفت بوده و در این راستا تصمیمات و اقدامات قابل توجهی در امر آموزش به کشاورزان، حفظ کاربری باغات، آموزش نوع تغذیه، نگهداری و مبارزه با آفت باغ‌ها در اقدامی مشترک با همراهی کشاورز انجام می‌شود.

نعمت‌اللهی میوه انار را یکی محصولات ارگانیک معرفی کرد و گفت: این میوه بدون مصرف سم و با کمترین مقدار کود شیمیایی تولید می‌شود.

وی رقم مهم کشت انار در شهرستان تفت را «انار گِل تفت» دانست و ادامه داد: این نوع انار پوست کُلفت دارد، این رقم از میوه انار در این ایام آبان ماه برداشت می‌شود، اما قابل مصرف نیست و حدود چند ماه آن را زیر خاک نگهداری می‌کنند که اسفند ماه قابلیت مصرف دارد و امکان نگهداری آن تا خرداد ماه در زیر گِل وجود دارد.

کارشناس و مسئول ترویج و آموزش جهاد کشاورزی شهرستان تفت ادامه داد: با توجه به افزایش نوع آفات و نوع مصرف در جامعه کنونی، باید در نگهداری و تولید از روش‌های جدید استفاده و روش‌های سنتی اصلاح شود، در این امر جهاد کشاورزی وظیفه و نقش اصلی آموزش به کشاورزان را بر عهده دارد تا روش‌های جدید در باغات اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه از سال ۹۷ شناسایی شد و آنچه پیش از آن وجود داشت تصور بر آفت کرم گلوگاه بود، ادامه داد: دو سال مبارزه جدی و شدید انجام گرفت و منطقه تحت کنترل و قرنطینه واقع شد.

نعمت‌اللهی خاطرنشان کرد: از آن زمان مبارزه همگانی شروع شد، چرا که افزایش تعداد نسل‌های بعدی این آفات مبارزه با آن را مشکل‌تر خواهد کرد و می‌تواند در میوه‌های دیگری همچون زردآلو، آلوچه و … رشد و تکثیر کند.

وی ادامه داد: تا باغدار رضایت نداشته باشد نمی‌توانیم به باغ ورود کرده و علیه آفت مبارزه و سم‌پاشی انجام دهیم، با این وجود از بهمن ماه روند پایش آفت آغاز شد و اولین موارد آن اردیبهشت ماه شناسایی شد.

کارشناس و مسئول ترویج و آموزش جهاد کشاورزی شهرستان تفت خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۳ ایستگاه پایش و شناسایی وجود دارد، پس از اینکه این آفت در اولین شکارگاه دیده شد عملاً مبارزه با آفت، تله‌کاری و روش‌های دیگر مبارزه انجام شد.

به گزارش ایمنا، چهارمین جشنواره انار تفت از ۱۱ تا ۱۸ آبان ماه در باغ صدری تفت برگزار می‌شود.

کد خبر 699784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.